Basisschool Goeman Borgesiusschool in Amsterdam

Het team van Goeman Borgesiusschool in Amsterdam

Current section: team
Aalbersestraat 35
1067 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Goeman Borgesiusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Goeman Borgesiusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Goeman Borgesiusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Goeman Borgesiusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Goeman Borgesiusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Goeman Borgesiusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (15%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (10%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Goeman Borgesiusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (45%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Goeman Borgesiusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Personeelsvervanging op de Goeman Borgesiusschool: Een Zorgeloze Leeromgeving

Op de Goeman Borgesiusschool zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. In eerste instantie zetten we intern de beschikbare expertise in om uw kind optimaal te blijven begeleiden. Dit garandeert een stabiele en vertrouwde leeromgeving. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, bemiddelen we actief voor gekwalificeerde externe invallers. Onze prioriteit is altijd het minimaliseren van eventuele onderbrekingen in het leerproces. In uitzonderlijke situaties, wanneer het aantal afwezigen een georganiseerde klassikale opvang bemoeilijkt, kunnen we genoodzaakt zijn om in overleg met u een tijdelijke oplossing te zoeken, zoals het verzoek om uw kind thuis op te vangen. We streven ernaar dit te allen tijde te voorkomen en danken u bij voorbaat voor uw begrip en medewerking.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Goeman Borgesiusschool wordt gewerkt met het jaarklassensysteem. We streven er naar om zo min mogelijk combinatiegroepen te formeren. Onze kleuterklassen bestaan wel altijd uit een combinatiegroep 1/2. Naast de 3 regulieren kleutergroepen 1/2 starten wij in januari met een instroomgroep met de jongste kinderen wanneer daar voldoende aanmeldingen voor zijn.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de Goeman Borgesiusschool: Specialisten voor Elke Uitdaging

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Coördinatie
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Talentontwikkeling
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Op de Goeman Borgesiusschool staan onze onderwijsprofessionals klaar om uw kind optimaal te ondersteunen. Twee kwaliteitscoördinatoren, werkzaam voor 4 en 3 dagen per week, zorgen voor de dagelijkse aansturing en kwaliteitsbewaking. Onze gespecialiseerde teams omvatten een gedragsspecialist, een rekenspecialist, een taalspecialist en een specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. De reken- en taalspecialisten werken ambulant, één dag per week, en ontwikkelen het beleid en de extra ondersteuning voor leerkrachten. De hoogbegaafdheidsspecialist verzorgt de uitdagende plusklas en stuurt het beleid voor getalenteerde leerlingen aan. Sinds schooljaar 2022-2023 bieden we ook een pilot 'klusklas' aan. Hier kunnen kinderen met een individueel leerplan hun talenten ontdekken en ontwikkelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Weerbaarheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Brede Ontwikkeling
Rots en Water Trainer voor Zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

In het schooljaar 2022-2023 zijn al onze leerkrachten getraind als Rots en Water trainer, wat bijdraagt aan een positief sociaal klimaat. Twee leerkrachten hebben een aanvullende basisschoolbrede opleiding gevolgd. Een externe Rots en Water trainer verzorgt gespecialiseerde lessenreeksen, afgestemd op specifieke klassendoelen. Onze leerkrachten assisteren actief bij de Rots en Water lessen, zodat de geleerde vaardigheden direct vertaald kunnen worden naar concrete klas- en schoolsituaties.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Orthopedagoog voor Educatieve Ondersteuning
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Studiecompetenties
SPO West Specialist voor Brede Expertise

Toelichting van de school:

Wekelijks is een toegewijde specialist van SPO Kansrijk aanwezig om zowel leerlingen als leerkrachten te voorzien van waardevolle ondersteuning en advies.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kind en Motoriek Specialist voor Bewegingsontwikkeling
Beweegcoach voor Actieve Leefstijl

Toelichting van de school:

Onze Kind en Motoriek specialist biedt individuele begeleiding aan kinderen met stagnaties in hun motorische ontwikkeling. De beweegcoach is verantwoordelijk voor het schoolbrede bewegingsbeleid en stimuleert fysieke activiteit binnen en buiten de schoolmuren. Deze coach heeft tevens een directe rol in het begeleiden van leerlingen tijdens diverse bewegingsactiviteiten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen het huidige ondersteuningsteam.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Speelzaal
Leerpleinen

Uitmuntende Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op de Goeman Borgesiusschool

Ontdek Ons Toegewijde Schoolondersteuningsbeleid

Op de officiële website van de Goeman Borgesiusschool vindt u een gedetailleerde bijlage die ons uitgebreide aanbod aan extra onderwijsondersteuning uiteenzet. Wij werken continu aan het versterken van de individuele leerontwikkeling van elk kind. Wij streven ernaar een inclusieve school te zijn waar alle kinderen uit de Amsterdamse wijk welkom zijn. Dit betekent dat we een veilige en stimulerende leeromgeving bieden, zelfs aan leerlingen die langdurig en intensieve ondersteuning nodig hebben. Samen met specialisten uit het voortgezet speciaal onderwijs en andere lokale scholen, bouwen we aan een toekomstbestendig onderwijsmodel. U herkent onze vooruitgang richting een inclusieve school aan diverse indicatoren. Hieronder vallen het aantal interne en externe ondersteuningsprofessionals dat actief is binnen onze schoolmuren, de zorgvuldig gehandhaafde kleine klassengroottes en de zichtbare en minder zichtbare extra hulpbehoeften van onze leerlingen. Ontdek hoe wij het verschil maken in het onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van de Goeman Borgesiusschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan richt zich op de continue verbetering van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen. Een centraal doel is het versterken van het pedagogisch klimaat in elke klas, ondersteund door ons jaarplan voor sociale veiligheid. We erkennen de variatie in klassen en ondersteunen onze leerkrachten, met name degenen met minder ervaring, met de 'taakspel' methode en gespecialiseerde trainingen zoals 'Rots en Water'. Deze trainingen, inclusief de recente basisopleiding voor het hele team, helpen bij het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving. De inzet van een vaste 'Rots en Water' trainer, die samenwerkt met de groepsleerkracht, waarborgt consistentie en kwaliteit. Daarnaast optimaliseren we de directe instructie in de groepen met het Effectieve Directe Instructie (EDI) model. Na een succesvolle teamtraining in 2021-2022, focust ons leerteam EDI op de bijscholing van nieuwe leerkrachten en de verdere ondersteuning van alle teamleden, om zo een consistente en effectieve lesuitvoering te garanderen. De mentale en fysieke gezondheid van onze leerlingen staat hoog in het vaandel, met aandacht voor bewegen en gezonde leefstijl. Sinds 2020 faciliteert een beweegcoach een gestructureerd aanbod van beweging, gezonde voeding (warme maaltijden en schoolfruit), een aangepast traktatiebeleid en uitdagende pauzespellen. Het behalen van de deelcertificaten voor 'Gezonde School' is een belangrijk streven. We streven naar een gebalanceerde dagelijkse aandacht voor cognitieve, creatieve, sportieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij elke leerling op eigen niveau wordt uitgedaagd. De betrokkenheid van ouders en gezinnen is cruciaal voor ons onderwijs. Als belangrijkste partner van het kind, erkennen we het belang van actieve samenwerking. Om de betrokkenheid te vergroten, hebben we klassenouders per groep aangesteld, die samen de ouderraad vormen. We bieden tevens taallessen aan voor niet-Nederlandssprekende ouders via TOB, organiseren thema-avonden en inloopochtenden, en inventariseren de behoeften van ouders om hier zo goed mogelijk op in te spelen. De inspraak en betrokkenheid van onze leerlingen wordt gestimuleerd via de kinderraad (schoolniveau) en de kindergroenraad (stichtingsniveau voor duurzaamheid). Dit geeft leerlingen de kans om mee te denken over beleid en eigenaarschap te ontwikkelen. We vergroten de digitale vaardigheden van onze leerlingen, zodat zij adequaat en bewust omgaan met digitale middelen en de bijbehorende uitdagingen. We ontwikkelen een leerlijn van groep 1 tot en met 8. Het versterken van de basisvaardigheden in taal en rekenen is essentieel voor de toekomstige ontwikkeling van onze leerlingen. Ons jaarplan rekenen, jaarplan taal en verbeterplan basisvaardigheden beschrijven de doelen die hiertoe bijdragen. Ten slotte profileren we ons als een inclusieve school in de wijk Nieuw-West. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen in hun eigen buurt onderwijs te bieden, in nauwe samenwerking met externe partners en het samenwerkingsverband, om zo een pilot voor een inclusieve school te realiseren.

Hoe implementeert de Goeman Borgesiusschool de schoolplanambities?

De Goeman Borgesiusschool werkt met een strategisch schoolplan dat is opgedeeld in concrete speerpunten. Voor het schooljaar 2025-2026 zijn de focusgebieden: het Effectieve Directe Instructie (EDI) model voor optimale leerresultaten, het bevorderen van sociale veiligheid en burgerschap, en het stimuleren van bewegen in en om school (BIOS). Verder leggen we nadruk op het versterken van reken- en taalonderwijs met een doorlopende leerlijn, het ontwikkelen van digitale vaardigheden en het aanbieden van kunst en cultuur. Deze doelen worden door onze leerkrachten uitgewerkt binnen professionele leergemeenschappen. Deze leergemeenschappen komen minimaal zes keer per jaar bijeen om de voortgang te evalueren, doelen bij te stellen en nieuwe actiepunten te formuleren. In januari vindt een tussentijdse evaluatie plaats, gevolgd door een grondige eindevaluatie aan het einde van het schooljaar. De bevindingen uit deze eindevaluatie vormen de basis voor het schoolplan van het daaropvolgende academische jaar, wat zorgt voor een continue cyclus van verbetering en groei.

Ontdek ons Programma voor Jonge Kinderen in Amsterdam

Toelichting van de school

Bij de Goeman Borgesiusschool bieden we een stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en optimale ontwikkeling. We hanteren de Piramide methode, die perfect aansluit bij de belevingswereld van kleuters. Onze groepen 1 en 2 focussen op een sterke basis in taal en rekenen, het ontwikkelen van sociale vaardigheden en de groei van motorische capaciteiten. Dit alles gebeurt binnen een rijke en uitdagende speel-leeromgeving. We gebruiken de Parnassys leerlijnen om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen en te ondersteunen. Een soepele overgang van de voorschool naar onze basisschool is cruciaal. Daarom werken we nauw samen met lokale voorschoolse voorzieningen. Regelmatig overleg tussen pedagogisch medewerkers en onze leerkrachten zorgt voor een consistente ontwikkelingslijn. Na aanmelding organiseren we een persoonlijke overdracht, zodat we uw kind in de meest geschikte kleuterklas kunnen plaatsen. Peuters die starten op onze school zijn welkom voor speciale wenmomenten voorafgaand aan de officiële start. Tijdens deze bijeenkomsten maken ze kennis met de leerkracht, de klasgenootjes en het dagelijkse schoolritme. Ook ouders ontvangen uitgebreide informatie en begeleiding bij deze belangrijke stap. Zo garanderen we dat elk kind zich snel veilig en vertrouwd voelt, wat essentieel is voor een succesvolle start in groep 1. Kinderen die de Nederlandse taal nog aan het leren zijn, worden met open armen ontvangen in onze reguliere kleuterklassen. De praktijk wijst uit dat jonge kinderen de taal snel oppikken, zowel van de leerkracht als van klasgenoten. Daarnaast bieden we extra taallessen om hun woordenschat verder te verrijken. Voor kleuters die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling of motoriek, werken we samen met diverse partners. Ons zorg- en onderwijsteam brengt de specifieke behoeften in kaart en start vervolgens de benodigde ondersteuning, zowel binnen als buiten de klas.

Veelgestelde vragen

Biedt de Goeman Borgesiusschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de Goeman Borgesiusschool biedt een speciaal programma met extra ondersteuning, gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, de Goeman Borgesiusschool biedt een speciaal programma met extra ondersteuning, gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ontdek ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma en peuteropvang

Met welke partnerschappen werkt de Goeman Borgesiusschool samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Impuls Kindercampus om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Wij werken nauw samen met Impuls Kindercampus om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Team | Goeman Borgesiusschool in Amsterdam | [2025] Schoolregister