
De resultaten van Goeman Borgesiusschool in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Goeman Borgesiusschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Goeman Borgesiusschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Goeman Borgesiusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau van Leerlingen op de Goeman Borgesiusschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op de Goeman Borgesiusschool streven we ernaar dit niveau te overtreffen en alle leerlingen een stevige basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Leerlingen Goeman Borgesiusschool: Ambitie voor Excellente Resultaten
Het streefniveau erkent een hoger ambitieniveau dan het fundamentele niveau, met als doel dat een aanzienlijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. Dit niveau is cruciaal voor verdere academische ontwikkeling. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit stelt scholen in staat om te streven naar onderwijs op maat en optimale resultaten. De Goeman Borgesiusschool zet zich in om de resultaten voor het streefniveau te maximaliseren, zodat onze leerlingen goed voorbereid zijn op het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Goeman Borgesiusschool?
De Goeman Borgesiusschool bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Sinds de invoering van de Kernprocedure is het schooladvies leidend. Alle basisscholen, inclusief de Goeman Borgesiusschool, nemen in februari een landelijke doorstroomtoets af. Dit helpt bij het bepalen van het juiste schooladvies voor uw kind. Het basisschooladvies, gebaseerd op resultaten uit het leerlingvolgsysteem (spelling, rekenen, lezen, studievaardigheden), is bindend. Deze gegevens worden doorgegeven aan het voortgezet onderwijs. De overstap naar de middelbare school verloopt via loting en matching. Leerlingen dienen een voorkeurslijst in, en de plaatsing gebeurt na de eindtoets. De leerkracht van groep 8 adviseert ouders, rekening houdend met leerresultaten uit groep 6, 7 en 8, toetsen en persoonlijke factoren zoals inzet en werkhouding. Het schooladvies bestaat uit twee delen: kennis en vaardigheden (toetsen zoals CITO) en sociaal-emotionele ontwikkeling. De Goeman Borgesiusschool neemt de CITO eindtoets af, tenzij een kind naar Praktijkonderwijs gaat. Na het definitieve schooladvies ontvangen leerlingen formulieren voor de aanmelding. Eén formulier bevat de voorkeurslijst, het andere het schooladvies. Matching zorgt voor plaatsing, waarbij gestreefd wordt naar de eerste voorkeur. Amsterdamse scholen spreken af leerlingen toe te laten op basis van advies en eindtoetsscores, ook bij lagere resultaten. Bij hogere scores kan het schooladvies worden aangepast.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op de Goeman Borgesiusschool
Op de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam zetten we ons dagelijks in voor een positief pedagogisch klimaat. Onze school kenmerkt zich door een warme en veilige sfeer, waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Duidelijke regels en afspraken vormen de basis van ons schoolbeleid. Deze regels en afspraken worden niet alleen door ons team gehandhaafd, maar ook actief met de leerlingen besproken en opgesteld. Door kinderen te betrekken bij het creëren van hun eigen schoolregels, stimuleren we hun verantwoordelijkheidsgevoel en betrokkenheid. Dit draagt bij aan een prettige en gestructureerde leeromgeving. Onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en positief sociaal gedrag is gebaseerd op de succesvolle methode 'De Vreedzame School'. Wekelijks worden er themalessen gegeven die aansluiten bij de leerlijn van deze methode. Dit zorgt voor een consistente en doorlopende aandacht voor sociale vaardigheden, wat essentieel is voor het welbevinden en de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.
Veiligheid voorop
Wederzijds Respect
Samenwerken en Samen Leren
Hoe bevordert de Goeman Borgesiusschool sociale ontwikkeling bij leerlingen?
De Goeman Borgesiusschool hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, met de methode 'De Vreedzame School' als kern. Deze methode omvat het opstellen van een 'grondwet' die de gedeelde kernwaarden van de school weerspiegelt. Daarnaast maken we gebruik van de 'Rots en Water' lessen om specifieke groepsdoelen te behalen. Deze doelen worden in overleg met de leerlingen geformuleerd, waarna gezamenlijk wordt geëvalueerd of de gestelde doelen zijn bereikt en hoe dit is gebeurd. Leerlingen ontvangen hiervoor een officieel 'Rots en Water' certificaat, wat hun inzet en succes bevestigt.
Welke methoden gebruikt de Goeman Borgesiusschool voor sociaal-emotionele ontwikkeling?
De Goeman Borgesiusschool zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van haar leerlingen door gebruik te maken van erkende en effectieve lesmethoden. Onze school maakt primair gebruik van de gerenommeerde 'Vreedzame School' methode. Deze methode biedt een uitgebreid curriculum dat gericht is op het bevorderen van sociale competenties en het creëren van een positieve groepsdynamiek. Dit zorgt voor een consistente en effectieve aanpak gedurende de gehele schoolloopbaan van het kind.
Hoe registreert de Goeman Borgesiusschool de sociale opbrengsten?
Om de voortgang en resultaten op het gebied van sociale ontwikkeling nauwkeurig te volgen, hanteert de Goeman Borgesiusschool specifieke registratiemethoden. Een belangrijk instrument dat wij hiervoor inzetten is 'Kindbegrip'. Dit systeem stelt ons in staat om de sociale vooruitgang van elke individuele leerling systematisch te monitoren en te documenteren, wat essentieel is voor een effectieve begeleiding.
Onderwijsinspectie Rapport Goeman Borgesiusschool Amsterdam: Inzicht in Kwaliteit
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam. Deze sectie biedt een gedetailleerd overzicht van de prestaties en de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Onze school streeft naar excellentie in het basisonderwijs en de inspectierapporten helpen ons hierbij. Lees meer over hoe de inspectie onze onderwijsmethoden, de ontwikkeling van leerlingen en de algehele schoolomgeving beoordeelt. We nodigen u uit om de officiële rapporten te bekijken voor een volledig beeld van de onderwijskwaliteit. Transparantie en continue verbetering staan centraal in onze aanpak voor het basisonderwijs.