Goeman Borgesiusschool
Aalbersestraat 35
1067 EZ Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.31
Spreiding
6.54

De schoolweging van Goeman Borgesiusschool is 34,31 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Desondanks ligt dit percentage iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,0%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3% en duidelijk lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47,6%). Deze score reflecteert de uitdagingen in een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op praktisch onderwijs: 5% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 12,5% vmbo-b (vs. 5,52% regio). De vmbo-(g)t-adviezen domineren met 30%, maar havo (7,5%) en vwo (12,5%) blijven onder regionale gemiddelden. Dit profiel past bij de schoolweging en wijst op gerichte begeleiding van leerlingen met praktische aanleg.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGoeman BorgesiusschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51167.61175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school heeft een uitgebreid programma om de vorderingen van leerlingen te volgen. Dit wordt gedaan aan de hand van twee soorten toetsen: methodegebonden en methode onafhankelijke toetsen (leerling in beeld). De eersten zijn toetsen die gerelateerd zijn aan de aangeboden leerstof na één blok/hoofdstuk. De leerling in beeld toetsen zijn methode onafhankelijk en meten of de leerlingen voldoen aan de landelijke norm. Alle toetsuitslagen zijn terug te vinden in ons elektronische leerlingvolgsysteem (LVS). De vorderingen van de leerlingen worden elk jaar meerdere keren door de leerkrachten besproken met de ouders. De onderbouw werkt met de observatie/volgmethode in ParnasSys. Voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen is een goed observatie instrument voor leerkrachten onontbeerlijk. Het in beeld brengen van de ontwikkeling is de eerste stap naar het aanbod van passende activiteiten (beredeneerd aanbod). Daarnaast is het overdragen van gegevens aan een volgende groep (doorgaande lijn) een belangrijk aandachtspunt. Door te werken met dit leerlingvolgsysteem wordt de doorgaande lijn op een efficiënte, zinvolle en praktische manier vormgegeven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 37,5% van de leerlingen boven hun basisschooladvies presteert in het VO, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 12,5% zit onder advies (vrijwel gelijk aan 11,8% landelijk). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en mogelijk onderrapportage door de school.

Sociale ontwikkeling

Wijze van omgaan met elkaar We hechten veel waarde aan een sterk pedagogisch klimaat en dat merk je terug in de school: de school straalt een gezellige en rustige sfeer uit. We hanteren duidelijke regels en afspraken binnen de school waar we de kinderen en elkaar aan houden. Ook binnen de groepen besteden we hier veel aandacht aan door de kinderen actief te betrekken bij het tot stand komen van regels en afspraken. Hierdoor wordt hun betrokkenheid vergroot. Daarnaast besteden we gerichte aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociaal gedrag middels de methode ‘de Vreedzame school’. In alle groepen wordt er wekelijks uit deze methode themalessen gegeven. Daardoor is er sprake van een doorgaande lijn. Op deze wijze bevorderen we een respectvolle omgang met elkaar en het welbevinden van de leerlingen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samen

Wat is de werkwijze van de Goeman Borgesiusschool voor sociale ontwikkeling?

De Goeman Borgesiusschool maakt gebruik van de doorgaande leerlijn van De Vreedzame School. Bij De Vreedzame School wordt er een grondwet opgesteld die de kernwaarden van de school weergeeft. Daarnaast worden de Rots en Water lessen gebruikt om te werken aan een groepsdoel. Dit doel wordt vooraf, in samenspraak met de leerlingen, opgesteld en geformuleerd. Na afloop wordt besproken of het doel behaald is en hoe. Hiervoor ontvangen de kinderen hun Rots en Water certificaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Goeman Borgesiusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Goeman Borgesiusschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Goeman Borgesiusschool?

De Goeman Borgesiusschool gebruikt De Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.