Dongeschool in Amsterdam

Het team van Dongeschool in Amsterdam

Current section: team
Dintelstraat 5 - 7
1078 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Dongeschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dongeschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dongeschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Dongeschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dongeschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.1%)
Man (26.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dongeschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (39.3%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (10.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dongeschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (59.3%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dongeschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Ondersteuning voor Lescontinuïteit

De Dongeschool garandeert een ononderbroken leerproces door een proactieve aanpak bij ziekteverzuim of verlof van leerkrachten. Onze flexibele invulstrategie omvat het inschakelen van getalenteerde parttime leerkrachten voor extra lesdagen en het inzetten van ervaren leraarondersteuners voor waardevolle klassikale begeleiding. Daarnaast werken we nauw samen met gespecialiseerde onderwijspartners zoals de invalpoule van Adam Onderwijs en Excellent Flex om een breed netwerk van gekwalificeerde invallers te waarborgen. Zo zorgen we voor optimale continuïteit van het onderwijs en een stabiele leeromgeving voor alle 310 leerlingen van onze basisschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vakleerkracht bewegingsonderwijs voor de groepen 1 t/m 8

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
30.8%
Rekenen
26.9%
Expressie
19.2%
Bewegingsonderwijs
15.4%
Muziek
3.8%
Engels
1.9%
Schrijven
1.9%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
26.9%
Lezen
21.2%
Rekenen/wiskunde
19.2%
Wereldoriëntatie
9.6%
Overig
9.6%
Bewegingsonderwijs
5.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
3.8%
Engelse taal
3.8%

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op de Dongeschool

2

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op de Dongeschool bieden wij gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Onze 'Opmaatgroep' begeleidt leerlingen met individuele leerlijnen voor rekenen en taal. Ook ondersteunen we leerlingen met uitdagingen in hun taakaanpak of gedrag. Voor leerlingen die herhaaldelijk laag scoren op technisch lezen, is er specifieke hulp. Daarnaast bieden we VVE-ondersteuning voor jonge kinderen in groep 1-3 die hun Nederlandse taalvaardigheid willen verbeteren. Het 'Leerlab' daagt leerlingen in groep 4-8 uit met verrijkende opdrachten voor cognitieve groei.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze school werkt met een coachingstraject om leerlingen te helpen bij schoolgerelateerde sociaal-emotionele vraagstukken. Onze Intern Begeleiders spelen hierin een cruciale rol. Zij bieden deskundige begeleiding en waardevol advies. Samen zorgen we voor een veilige en ondersteunende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De Dongeschool biedt flexibele extra ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze specialisten helpen leerlingen die kortdurende ondersteuning nodig hebben op specifieke cognitieve gebieden. Deze hulp is ook gericht op het verbeteren van de taakgerichte werkhouding, zodat leerlingen effectiever kunnen leren. Wij geloven dat een goede werkhouding essentieel is voor academisch succes en persoonlijk welzijn.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling worden genoemd, stimuleren wij actief beweging en gezonde leefgewoonten binnen ons lesprogramma. Dit draagt bij aan de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. We integreren beweging in diverse lessen en activiteiten. Zo zorgen we voor een holistische benadering van de ontwikkeling van elk kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Hoewel er geen gespecialiseerde medische professionals in dienst zijn, zijn diverse teamleden getraind in eerste hulp. Enkele teamleden beschikken over een BHV (Bedrijfshulpverlening) en EHBO (Eerste Hulp Bij Ongevallen) diploma. Hierdoor kunnen zij adequaat handelen bij noodgevallen. Dit waarborgt een veilige omgeving voor alle leerlingen op de Dongeschool.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerlab
Lokaal Beeldende Vorming
Groot schoolplein
Lokaal buitenschoolse opvang DONS
Kookstudio

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op de Dongeschool

Gedetailleerde Toelichting van Onze Educatieve Ondersteuningsprogramma's

Op de Dongeschool bieden we op maat gemaakte ondersteuning voor diverse leerbehoeften op het gebied van gedrag, werkhouding, rekenen, taal en lezen. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke kansen te geven om zich te ontwikkelen. Onze ondersteuningsarrangementen zijn ontworpen om specifieke uitdagingen aan te pakken. De 'Opmaatgroep' biedt gerichte hulp aan leerlingen met een eigen leerlijn voor rekenen en/of taal, evenals ondersteuning voor de taakaanpak en gedrag. Voor leerlingen die consequent laag scoren op technisch lezen (drie keer een E-score) is er specifieke leesondersteuning. Daarnaast hebben we het 'VVE'-programma voor leerlingen in de groepen 1/2 en 3 die extra ondersteuning nodig hebben bij het beheersen van de Nederlandse taal. Het 'Leerlab' is er voor leerlingen van groep 4 t/m 8 die behoefte hebben aan verdiepende en verrijkende opdrachten buiten de reguliere lesstof om cognitieve uitdaging te stimuleren. Voor sociaal-emotionele problemen met schoolgerelateerde oorzaken bieden we kindercoaching. Leerlingen die kortdurende hulp nodig hebben op specifieke cognitieve gebieden kunnen terecht bij onze 'Flexibele Extra Ondersteuning'. Een gedetailleerde beschrijving van al onze onderwijsarrangementen vindt u in ons document 'Schoolontwikkelingsprofiel' (SOP). Toekomstig Aanbod en Leerkracht Expertise Onze leerkrachten zijn uitstekend toegerust om hun onderwijs af te stemmen op de pedagogische en didactische behoeften van zowel de groep als individuele leerlingen. Door middel van observaties en gesprekken verzamelen zij waardevolle informatie over de leerstijl van elke leerling, waarop zij vervolgens effectieve interventies kunnen toepassen. We bieden individuele leerlijnen voor rekenen en taal. De leerkrachten bepalen in overleg de optimale setting voor extra ondersteuning, waarbij rekening wordt gehouden met wat het beste in de klas en daarbuiten kan plaatsvinden (zoals Leerlab, Opmaat, Doelab, RT). Er is altijd een nauwe afstemming tussen de begeleiding binnen en buiten de klas. Elke leerkracht heeft de expertise om leer- en gedragsproblemen aan te pakken, maar indien nodig worden onze speciale arrangementen ingezet om de juiste ondersteuning te bieden. Ons Uiteindelijke Doel Het uiteindelijke doel van al onze ondersteuningsinitiatieven is dat leerlingen weer succesvol passend onderwijs kunnen volgen binnen hun eigen groep. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan werken we nauw samen met ouders om een school te vinden die beter aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van het kind. De werkwijze, afspraken, arrangementen en protocollen zijn vastgelegd in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP 2022) van de Dongeschool.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Ambitieuze Doelen van Dongeschool

Welke Toekomstgerichte Doelen Bevat Ons Schoolplan voor Uw Kind?

De Dongeschool hanteert een gestructureerde kwaliteitscyclus om te garanderen dat ons onderwijs optimaal aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van iedere leerling. We stellen concrete, meetbare doelen op om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen en te verbeteren. Jaarlijks evalueren we de voortgang en analyseren we zowel successen als uitdagingen om ons onderwijs steeds verder te verfijnen. Het schoolplan 2023-2027, met name hoofdstuk 5, beschrijft gedetailleerd de instrumenten die we hiervoor inzetten. We hechten veel waarde aan het inzichtelijk maken en bespreken van de professionele kwaliteiten van onze leerkrachten. Onze medewerkers stimuleren we om zich te ontwikkelen op gebieden waar hun passie ligt, waar ze excelleren en energie uit halen. De strategie hiervoor is eveneens uitgewerkt in hoofdstuk 5 van het schoolplan 2023-2027. De Dongeschool transformeert naar een kindgerichte leeromgeving, waar betekenisvol leren centraal staat en leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Kernpunten uit ons schoolplan 2023-2027 omvatten: Betekenisvol leren, geïntegreerd met 21e-eeuwse vaardigheden, via thematisch en projectmatig werken. Dit zorgt voor een breed en samenhangend onderwijsaanbod. Een veilige en stimulerende leeromgeving die de brede ontwikkeling van leerlingen bevordert, met ruimte voor talentontwikkeling en onderzoekend leren, afgestemd op individuele interesses en capaciteiten. Optimale leerlingondersteuning door een nauwe samenwerking tussen groepsleerkrachten, vakdocenten, specialisten en ondersteunend personeel. Door gerichte observaties en kindgesprekken stemmen leerkrachten hun aanpak af op de pedagogische en didactische behoeften van elke leerling. Een lerende organisatie waarin alle collega's actief bijdragen aan schoolontwikkeling, talenten delen en continu van elkaar leren. Persoonlijke ambities en passies worden gekoppeld aan schoolontwikkeling, wat leerkrachten motiveert om zich professioneel te blijven ontwikkelen. Versterkte samenwerking met ouders om passend onderwijs te realiseren. Gezamenlijke activiteiten, zoals een professionele schoolbibliotheek, culturele uitstapjes en themagerichte feesten, verrijken het onderwijsaanbod. Ambitieuze doelen voor zowel cognitieve vaardigheden als sociale en maatschappelijke competenties. Teambrede betrokkenheid en gezamenlijke reflectie op resultaten stimuleren continue verbetering. Bevordering van verantwoordelijkheid en autonomie, zowel bij leerlingen als leerkrachten. Leerkrachten nemen initiatief en dragen actief bij aan de school, terwijl leerlingen gestimuleerd worden in zelfsturing en eigenaarschap van hun leerproces.

Hoe Realiseert Dongeschool Haar Educatieve Ambitie?

Wij analyseren voortdurend de leerlingenpopulatie en de specifieke onderwijsbehoeften om ons aanbod te optimaliseren. Elk jaar vertalen we het schoolplan naar concrete, toetsbare doelen voor de onderwijskwaliteit. Twee keer per jaar evalueren we de behaalde resultaten in relatie tot onze schoolambities. Voor het monitoren van het welbevinden van de leerlingen maken we gebruik van het Kindbegrip-instrument. We meten de tevredenheid van leerlingen (groep 3-8) over onze TSO-voorzieningen en peilen periodiek de tevredenheid van ouders en medewerkers via enquêtes (Vensters). Vragen over sociale veiligheid zijn hierin integraal opgenomen. Klassenobservaties door intern begeleiders en de directie bieden waardevolle inzichten. Daarnaast voeren we een gestructureerde gesprekkencyclus (DDGC) en evalueren we de gestelde ambities jaarlijks in ons schoolverslag.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen op de Dongeschool

Toelichting van de school

De Dongeschool, gevestigd in het hart van Amsterdam, biedt speciaal ontwikkelde programma's voor de allerkleinsten. Ontdek meer over onze speelse en educatieve aanpak voor peuters op onze aparte website: https://dynamopeuters.nl/krekels/. Hier vindt u gedetailleerde informatie over hoe wij de nieuwsgierigheid en ontwikkeling van uw kind stimuleren.

Veelgestelde vragen

Welk Extra Aanbod Biedt de Dongeschool voor Jonge Kinderen?

De Dongeschool in Amsterdam is toegewijd aan de optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden daarom diverse extra faciliteiten. Denk hierbij aan toegankelijke kinderopvang en gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de schoolcarrière van uw kind, met een focus op spelenderwijs leren en sociale interactie.

De Dongeschool in Amsterdam is toegewijd aan de optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden daarom diverse extra faciliteiten. Denk hierbij aan toegankelijke kinderopvang en gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de schoolcarrière van uw kind, met een focus op spelenderwijs leren en sociale interactie.

Peuteropvang en Kinderopvang bij Dongeschool
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Programma's

Met Welke Partners Werkt de Dongeschool Samen voor Jonge Kinderen?

Om een rijk en stimulerend leerklimaat te creëren, werkt de Dongeschool nauw samen met gespecialiseerde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is 'Krekels van Dynamo'. Deze samenwerking verzekert dat onze jongste leerlingen profiteren van de meest effectieve en kindvriendelijke onderwijsmethoden, afgestemd op hun ontwikkelingsfase. Dit stelt ons in staat om een naadloze overgang van peuteropvang naar basisschool te garanderen.

Om een rijk en stimulerend leerklimaat te creëren, werkt de Dongeschool nauw samen met gespecialiseerde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is 'Krekels van Dynamo'. Deze samenwerking verzekert dat onze jongste leerlingen profiteren van de meest effectieve en kindvriendelijke onderwijsmethoden, afgestemd op hun ontwikkelingsfase. Dit stelt ons in staat om een naadloze overgang van peuteropvang naar basisschool te garanderen.

Samenwerking met Krekels van Dynamo
Team | Dongeschool in Amsterdam | [2025] Schoolregister