
Schoolweging
De schoolweging van Dongeschool is 25,92 , met een spreiding van 7,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert Dongeschool ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit consistent hoge niveau onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,04% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Dongeschool geeft met 35,85% vwo-adviezen een sterke focus op theoretische leerwegen, bijna het dubbele van het regionaal gemiddelde (18,61%). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs met 1,89% vmbo-k adviezen onder het landelijk gemiddelde, wat past bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dongeschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.08 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten spelen een belangrijke rol bij de structurele evaluatie van ons onderwijs. Kwaliteitszorg is dan ook een belangrijk speerpunt voor de Dongeschool. Het bieden van onderwijs en ondersteuning aan leerlingen baseren wij op de 7 uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Twee keer per jaar (in januari en juni) worden de uitkomsten van de cito toetsen hier ook in meegenomen. Deze gegevens worden verzameld in het groepsoverzicht. De cyclus wordt afgesloten met een groepsbespreking. Tijdens de groepsbespreking evalueert de leerkracht samen met de intern begeleider de doelen uit het groepsplan en welke aanpassingen er nodig zijn voor de komende periode. De groepsbespreking is gelijk de start van een nieuwe cyclus. Elk half jaar evalueren we ons onderwijs op school- en groepsniveau. Dit gebeurt op basis van de uitkomsten van de 'Leerling in beeld' -toetsen van het CITO. De evaluaties worden gedaan door directie, intern begeleiders en de groepsleerkrachten. We proberen trends waar te nemen en te onderzoeken, we onderzoeken scores die onvoldoende zijn en/ of tegenvallen, maar ook scores die juist erg goed zijn. Uit deze evaluatie komen actiepunten, waarmee we ons onderwijs continu willen verbeteren. Op de Dongeschool worden de resultaten voor de vakgebieden Begrijpend lezen, Rekenen, Technisch lezen en Spelling op de volgende manier geanalyseerd: Zijn de gestelde doelen voor de M en E toetsen in niveauwaardes behaald Wat zijn de percentages A t/m E score per leerjaar op het vakgebied Wat is het percentage leerlingen in het leerjaar dat voldoende of onvoldoende is gegroeid in vaardigheidsscore van juni (E-toetsen) naar januari (M-toetsen) en van januari (M-toetsen) naar juni (E-toetsen) Overzicht middenmoot per vakgebied in niveauwaarde
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,33% van de leerlingen presteert onder advies (versus 11,81% landelijk), terwijl 81,4% op niveau functioneert. Deze cijfers benadrukken de nauwkeurigheid van de adviezen en de effectieve ondersteuning bij de overgang naar het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij hechten sterk aan een veilige omgeving waarin iedereen elkaar kan vertrouwen. Een veilige leeromgeving is een basisbehoefte en noodzakelijk om leren leuk te vinden en succesvol te zijn. Dat doen we onder meer door afstemming van het onderwijs op de ervarings- en belevingswereld van de kinderen, open staan voor initiatieven van kinderen, het bevorderen van een open en communicatief schoolklimaat en een actieve bestrijding van discrimineren en pesten. Kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn en eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen. Dat doen we door de leerstof zoveel mogelijk af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Ook sociaal-emotioneel kan ieder kind zich op eigen wijze uiten en ontplooien: kunst, cultuur en expressie krijgen veel aandacht op onze school. Hoe verschillend we ook zijn: we zijn samen ook een groep. Dat betekent dat we dagelijks leren om elkaar te waarderen, te respecteren en we iedereen de ruimte geven om zichzelf te zijn. Een veilige sfeer dwing je niet af, die moet je met elkaar (team, kinderen en ouders) creëren en bewaken. Reageren op conflictsituatie is daarbij niet afdoende. Onze visie is dat het accent moet liggen op preventie. We moeten ervoor zorgen dat onwenselijk gedrag geen kans heeft te ontstaan. LEES MINDER
Respect
Betrokkenheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van de Dongeschool voor sociale ontwikkeling?
De Dongeschool werkt met de Vreedzame School methode, die aansluit bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor Actief Burgerschap. Alle leerkrachten zijn hiervoor gecertificeerd. Meer informatie is te vinden op www.devreedzameschool.net. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt Kindbegrip gebruikt. Ook het sociogram wordt ingezet voor de samenstelling van groepen en het volgen van de ontwikkeling. Na de zomervakantie wordt gestart met de Gouden Weken om de groepsvorming centraal te stellen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Dongeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Dongeschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.