De Zuiderzee in Amsterdam

Het team van De Zuiderzee in Amsterdam

Current section: team
Brigantijnkade 51
1086 Amsterdam

Zie hier hoe het team van De Zuiderzee is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Zuiderzee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Zuiderzee bij jullie?

Ontdek hoe goed De Zuiderzee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Zuiderzee zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Zuiderzee. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (15.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Zuiderzee werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.3%)
Direct ondersteunend personeel (21.4%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Zuiderzee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool De Zuiderzee

Bij Basisschool De Zuiderzee zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Voor gepland verlof, zoals senioren-, ouderschaps- of compensatieverlof, zetten we primair in op onze eigen, toegewijde teamleden om de continuïteit te waarborgen. Dit zorgt voor een vertrouwde leeromgeving voor uw kind. Bij onverwachte, kortdurende ziekte van een leerkracht hanteren we een duidelijk vervangingsprotocol. We streven ernaar om de vervanging eerst intern te regelen, gebruikmakend van flexibele inzet binnen ons team. Indien interne opties ontoereikend zijn en de financiële middelen het toelaten, zoeken we naar gekwalificeerde externe invallers om de lesdoelen te behalen. In uitzonderlijke gevallen, bij acute kortetermijnvervanging waarvoor geen directe oplossing gevonden kan worden, vragen we uw begrip en medewerking om uw kind een dag thuis te houden. We begrijpen dat dit impact kan hebben en communiceren dit tijdig. Mocht dit het geval zijn, dan ontvangt u een bericht via Parro, waarvoor we u vragen dit ook 's ochtends vroeg in de gaten te houden. Er wordt echter altijd opvang geregeld voor kinderen die absoluut niet thuis kunnen blijven, waarbij de kosten voor deze opvang voor rekening van de ouders kunnen komen. Voor langdurige ziekteperiodes, die doorgaans 6 tot 8 weken overschrijden, schakelen wij gespecialiseerde uitzendbureaus in die beschikken over ervaren en gekwalificeerde leerkrachten. Zo garanderen we ook bij langere afwezigheid een professionele invulling van de lessen en de continuïteit van het leerproces voor alle leerlingen van Basisschool De Zuiderzee.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken vanuit het concept Ontwikkelingsgericht onderwijs, een vernieuwende en academisch onderbouwde visie op leren en onderwijzen. In vergelijking met andere onderwijsvernieuwingen als Montessori en Jenaplan is het OGO onderwijs nog jong. Ontstaan rond 1990 en nog steeds volop in ontwikkeling. OGO is gebaseerd op de pedagogiek van Vygotski en wordt gevoed vanuit wetenschappelijk onderzoek (leerstoel VU).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Specialistische Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool De Zuiderzee

2

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Basisschool De Zuiderzee biedt gerichte hulp voor taal- en rekenvaardigheden. Voor technisch lezen zetten we programma's zoals Bouw, Connect en Ralfi in, aangevuld met pre-teaching en re-teaching. Onze gespecialiseerde begeleiding omvat ook ondersteuning voor niet-Nederlandstalige leerlingen (NT2) door een ervaren remedial teacher.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Interne Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Wij bevorderen de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind op onze school. Met de Rots en Water methode, onder begeleiding van onze interne specialist, leren kinderen om stevig in hun schoenen te staan. We monitoren sociale veiligheid via leerlingvragenlijsten, waarvan de resultaten worden gebruikt om de groepsdynamiek te versterken.

4

Gedrag, Werkhouding en Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Interne Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Zuiderzee stimuleert een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. Onze specialisten bieden gerichte instructie en begeleiding aan kinderen met specifieke leeruitdagingen. Voor meer- en hoogbegaafde kinderen is er een speciale verrijkingsklas, een inspirerende leergemeenschap buiten de reguliere lessen.

1

Motorische en Lichamelijke Vooruitgang

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze toegewijde vakleerkracht bewegingsonderwijs observeert leerlingen en biedt extra motorische ondersteuning. Voor de ontwikkeling van fijne motoriek, zoals handschriftverbetering, werken we samen met een externe oefentherapeute. Dit zorgt voor een complete aanpak van de fysieke ontwikkeling van uw kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Zuiderzee verlenen wij geen medische handelingen, met uitzondering van levensreddende interventies zoals het toedienen van een EpiPen. De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen staan hierbij altijd voorop. Voor specifieke medische zorg verwijzen wij naar gekwalificeerde externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Zwerfboekenstation
Bibliotheek/mediatheek in iedere klas
Eigen schooltuin naast de school
Remedial teaching en verrijkingsklas
Lokaal voor beeldende vorming en techniek

Optimale Leerondersteuning op Basisschool De Zuiderzee

Ontdek Ons Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Basisschool De Zuiderzee verwelkomt met open armen elk kind uit de buurt. Met ons ontwikkelingsgerichte onderwijs bieden we een brede basis die aansluit bij diverse onderwijsbehoeften. De primaire ondersteuning vindt plaats binnen de vertrouwde omgeving van de eigen klas, verzorgd door de toegewijde groepsleerkracht. Onze intern begeleider staat klaar om leerkrachten te ondersteunen bij het bieden van deze essentiële zorg. Wanneer een leerling méér nodig heeft dan de basisondersteuning, bieden wij gerichte extra hulp. Deze gespecialiseerde begeleiding, vaak in kleine groepjes buiten de klas, is afgestemd op specifieke leerbehoeften en wordt aangeduid als arrangementen. Wij bieden bijvoorbeeld ondersteuning voor leerlingen met rekenachterstanden of leesproblemen, inclusief pre- en reteaching voor begrijpend lezen in groep 4 tot en met 8. Daarnaast zijn er intensieve arrangementen voor kinderen met specifieke uitdagingen zoals dyscalculie of aanzienlijke achterstanden in technisch en begrijpend lezen, zelfs na eerdere dyslexiebehandelingen. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, beschikken we over een speciale plusklas. Hier werken meer- en hoogbegaafde kinderen wekelijks samen met gelijkgestemden onder leiding van onze expert in hoogbegaafdheid. Soms schakelen we voor de meest intensieve ondersteuning externe specialisten in, zoals orthopedagogen of psychologen. Eén van deze waardevolle contacten is onze ouder-kindadviseur (OKA), Gonnie Blitz (g.blitz@oktamsterdam.nl, 06-41335053), die ondersteuning biedt bij opvoedings- en ontwikkelingsvragen. Indien een kind, ondanks alle inspanningen, onvoldoende vooruitgang boekt of niet gelukkig is op school, of wanneer gedrag de ontwikkeling van zichzelf of anderen belemmert, onderzoeken we samen naar een passende plek, mogelijk binnen een school voor speciaal onderwijs. Wij streven ernaar om via een duidelijke ondersteuningsroute zoveel mogelijk leerlingen optimaal te laten profiteren van ons onderwijs. Dit stelt ons in staat om tijdig de juiste ondersteuning te bieden en gefundeerde beslissingen te nemen. Momenteel zijn er geen plannen voor nieuwe vormen van ondersteuning, maar we investeren continu in de bijscholing van onze leerkrachten om aan specifieke onderwijsbehoeften te voldoen. De verdere ontwikkeling van ons aanbod is afhankelijk van de expertise van ons team en de instroom van leerlingen met bijzondere ondersteuningsvragen. Voor de toekomst analyseren we voortdurend de benodigde ondersteuning voor onze leerlingen en de middelen die wij als school daarvoor nodig hebben. Dit omvat het faciliteren van bijscholing voor leerkrachten en het waarborgen van budget voor externe expertise. Tevens werken we nauw samen met andere scholen op IJburg om alle kinderen in de buurt de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg op Basisschool De Zuiderzee

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Het schoolplan 2025-2029 van Basisschool De Zuiderzee focust op vier cruciale ontwikkelthema's. Ten eerste, Basisvaardigheden OP0, met nadruk op wereldburgerschap, digitale geletterdheid en Onderwijs- en Opvoedingszorg (OGO). We hebben een heldere visie op hoe deze elementen samenhangend en doelgericht in ons OGO-onderwijs worden geïntegreerd, met meetbare resultaten. Ten tweede, Pedagogisch Didactisch Handelen OP3, waarbij we streven naar excellent taal- en rekenonderwijs. Dit baseren we op effectieve vakdidactische principes die consequent zichtbaar zijn in de dagelijkse praktijk van onze leerkrachten. Ten derde, Zicht op Ontwikkeling en Begeleiding OP2. Op De Zuiderzee zorgen we voor inzicht in de onderwijsbehoeften van elke leerling, met gedifferentieerde instructie. Dit doen we via een gestructureerde, cyclische aanpak gericht op continue verbetering en evaluatie. Ten slotte, Sociale en Maatschappelijke Competenties OR3. We hanteren een duidelijke aanpak voor het bevorderen van gewenst gedrag en zorgen dat ons team deskundig is in het omgaan met diverse gedragspatronen en grote verschillen binnen de klas.

Hoe realiseren we de doelstellingen van ons schoolplan?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan vertalen we naar concrete jaarplannen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons specifiek op de thema's Burgerschap, Effectieve Directe Instructie (EDI) en gedragsmanagement. Om deze doelen te bereiken, stellen we ontwikkelteams samen. Voor Burgerschap en Gedrag benoemen we kartrekkers die de verantwoordelijkheid dragen voor de verdere ontwikkeling op deze gebieden. Onze leerkrachten volgen een schoolbrede training in Effectieve Directe Instructie (EDI). Deze training zorgt voor een uniforme en effectieve aanpak tijdens de reken- en spellinglessen. Elke leerkracht neemt deel aan twee bijeenkomsten en twee groepsbezoeken. Het managementteam van De Zuiderzee, bestaande uit de bouwcoördinatoren en de schoolleider, is verantwoordelijk voor de borging van ons beleid. We leggen ons beleid en dagelijkse werkwijzen vast in kwaliteitskaarten. Deze evalueren we eens per vier jaar met het team via WMK quickscans. Via mijnschoolplan houden we de voortgang nauwlettend in de gaten en monitoren we de ontwikkelingen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we het jaarplan met het team tijdens de studiedag 'Terugblikken en vooruitkijken', en rapporteren we de resultaten in het jaarverslag.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij De Zuiderzee

Toelichting van de school

Basisschool De Zuiderzee in Amsterdam biedt een naadloze overgang voor de allerkleinsten door een sterke samenwerking met Partou, onze toegewijde peuteropvang. Onze enthousiaste leerkrachten van groep 1 en 2 werken nauw samen met de pedagogisch medewerkers van de voorschool. Onder de inspirerende leiding van onze VVE-coördinator en de locatiemanager van Partou, zorgen we voor een consistente educatieve aanpak. Met de methode 'Startblokken' creëren we een doorlopende leerlijn. Dit VVE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie) bereidt kinderen van 2 tot 4 jaar optimaal voor op de basisschool. Door deze gezamenlijke methode, ook toegepast in groep 1 en 2 (4-6 jaar), wordt de overstap naar De Zuiderzee een prettige en soepele ervaring voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Zuiderzee voor jonge kinderen?

Basisschool De Zuiderzee biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in samenwerking met onze peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool.

Basisschool De Zuiderzee biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in samenwerking met onze peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt De Zuiderzee samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Zuiderzee succesvol samen met Partou. Deze samenwerking garandeert een consistente en kwalitatieve educatieve ervaring vanaf de peuteropvang tot aan de basisschool.

Voor ons programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Zuiderzee succesvol samen met Partou. Deze samenwerking garandeert een consistente en kwalitatieve educatieve ervaring vanaf de peuteropvang tot aan de basisschool.

Team | De Zuiderzee in Amsterdam | [2025] Schoolregister