De Zuiderzee
Brigantijnkade 51
1086 VB Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
25.96
Spreiding
7.67

De schoolweging van De Zuiderzee is 25,96 , met een spreiding van 7,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is een sterk resultaat gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 25,96) en benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (inspectiedoel: 53,8%). Dit ligt 9,3% onder het Amsterdamse gemiddelde (63,97%), maar laat wel zien dat de school haar door de inspectie gestelde ambitie realiseert. De focus op onderzoekend leren en maatwerk draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 35,7% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regionaal), wat past bij het theoretische profiel. Havo-adviezen (25%) liggen 9% boven het lokale gemiddelde, wat de academische ambitie onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZuiderzeeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de resultaten van de kinderen en van ons onderwijs te spiegelen aan een landelijke norm, maken wij gebruik van het Cito Leerling In Beeld (LIB) vanaf groep 3. Wij analyseren deze scores ook op schoolniveau en gebruiken dit om de kwaliteit van ons onderwijs verder te verbeteren. In de kleutergroepen toetsen wij niet. Wij maken gebruik van een observatiesysteem (Horeb) waarin we op alle ontwikkelingsgebieden de kinderen nauwgezet kunnen volgen. Onze scores zijn goed en passen bij de ontwikkeling die de kinderen van groep 1-8 doormaken. De scores worden niet alleen bepaald door de kwaliteit van het onderwijs, maar ook door de capaciteiten van de kinderen. De groepen verschillen van jaar tot jaar en de vergelijking van scores door de jaren heen, dient dan ook voorzichtig te gebeuren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 10% zit onder advies (vs 11,81% landelijk), wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies benadrukt. De lichte onderadvisering (12,5% boven advies) sluit aan bij het beleid van 'kansrijke plaatsing' waarbij leerlingen ruimte krijgen om door te groeien.

Sociale ontwikkeling

Op de Zuiderzee werken wij vanuit de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs. Binnen het OGO staat de brede ontwikkeling van het kind centraal. De ontwikkeling van de persoonsontwikkeling én de kennis en vaardigheden van het kind staan niet los van elkaar, maar zijn met elkaar verbonden. Vanuit een veilige basis dagen wij kinderen uit om steeds een stapje verder te komen en te ontdekken wat zij als persoon kunnen bijdragen aan de wereld. Een goed groepsklimaat werkt preventief tegen pesten en andere vormen van ongewenst gedrag. In de eerste weken van het schooljaar besteden wij extra aandacht aan de vorming van een positieve groep. Maar ook door het jaar heen, moet de positieve cultuur onderhouden worden. Door allerlei factoren, waarvan de sociale media er één is, worden kinderen beïnvloed om van tijd tot tijd negatief gedrag te ontwikkelen. Met continue aandacht voor het pedagogisch klimaat kunnen kinderen zich betrokken, veilig en uitgedaagd voelen. Eén keer per jaar meten wij de het gevoel van sociale veiligheid bij de kinderen. Onze kinderen scoren op diverse deelonderwerpen ruim voldoende. LEES MINDER

Welkom, veilig en uitgedaagd

Positief groepsklimaat

Elk kind gezien en gehoord

Wat is de werkwijze van De Zuiderzee voor sociale ontwikkeling?

De Zuiderzee creëert een veilige en uitdagende leeromgeving waarin kinderen zich welkom voelen. Activiteiten worden afgestemd op de ontwikkeling en interesses van het kind. De leerkracht observeert de kinderen handelingsgericht en kijkt naar de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en betrokkenheid, inclusief sociale vaardigheden zoals samenwerken. De school streeft ernaar om aan te sluiten bij de behoeften van elk kind en een goede ontwikkeling te stimuleren. Het gevoel van sociale veiligheid wordt jaarlijks gemeten met een vragenlijst van WMK.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Zuiderzee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zuiderzee gebruikt Horeb en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zuiderzee?

De Zuiderzee gebruikt Grip op de groep als methode voor sociaal-emotioneel leren.