De Zuiderzee in Amsterdam

De resultaten van De Zuiderzee in Amsterdam

Current section: resultaten
Brigantijnkade 51
1086 Amsterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Zuiderzee, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Zuiderzee bij jullie?

Ontdek hoe goed De Zuiderzee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Zuiderzee

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau succesvol dient te behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland. Op De Zuiderzee streven we ernaar dit essentiële niveau voor al onze leerlingen te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op Basisschool De Zuiderzee

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, met als streven dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, inclusief De Zuiderzee, wordt een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld door de inspectie. Deze waarde wordt bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie van de school. Het behalen van dit streefniveau is een belangrijke indicator voor de verdere academische ontwikkeling van onze leerlingen en hun succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Zuiderzee?

Per schooljaar 2023-2024 is de naam van de eindtoets gewijzigd naar de doorstroomtoets. Leerlingen in groep 8 maken vanaf dit schooljaar de doorstroomtoets al in januari. De aanmelding voor de middelbare school vindt plaats in maart. Dit zorgt ervoor dat leerlingen met en zonder bijgesteld schooladvies gelijke kansen hebben op een plek aan de school van hun keuze, op het best passende niveau. Dit beleid volgt de Amsterdamse Kernprocedure voor advisering in het voortgezet onderwijs. Wij volgen en evalueren jaarlijks de effectiviteit van onze schooladviezen om te garanderen dat ze passend en kansrijk blijven voor onze leerlingen. Wij kennen elke leerling persoonlijk en geven een advies dat aansluit bij hun individuele capaciteiten en ambities. Ons doel is om leerlingen altijd kansrijk te plaatsen. We geloven dat kinderen in groep 8 nog volop in ontwikkeling zijn en de ruimte nodig hebben om te groeien in het voortgezet onderwijs. Onderzoek toont aan dat een uitdagend advies, passend bij de mogelijkheden van het kind, de beste resultaten oplevert. Kinderen ontwikkelen zich optimaal door te leren van meer capabele medeleerlingen, wat gestimuleerd wordt in het voortgezet onderwijs. Naast een solide basis in taal en rekenen, ontwikkelen onze leerlingen ook cruciale vaardigheden zoals nieuwsgierigheid, onderzoekend vermogen, samenwerking en communicatie. Met deze brede ontwikkeling begeleiden wij onze leerlingen met vertrouwen naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Zuiderzee

Basisschool De Zuiderzee hanteert de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO), waarbij de brede ontwikkeling van elk kind centraal staat. Persoonlijke groei en de verwerving van kennis en vaardigheden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vanuit een veilige en stimulerende omgeving moedigen we kinderen aan om hun potentieel te ontdekken en een positieve bijdrage te leveren aan de wereld om hen heen. Een positief groepsklimaat is cruciaal voor het voorkomen van pestgedrag en andere sociale uitdagingen. In de beginweken van het schooljaar leggen we extra nadruk op het creëren van een hechte en positieve groepssfeer. Deze cultuur onderhouden we gedurende het hele jaar, ondanks de invloeden van buitenaf, zoals sociale media. Door constante aandacht voor het pedagogisch klimaat voelen kinderen zich betrokken, veilig en uitgedaagd om te leren. Jaarlijks meten we het gevoel van sociale veiligheid bij onze leerlingen. De resultaten tonen aan dat onze kinderen op diverse aspecten ruimschoots voldoen.

Welkom, veilig en uitgedaagd voelen

Een positief groepsklimaat koesteren

Ieder kind wordt gezien en gehoord

Hoe bevordert Basisschool De Zuiderzee de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kinderen gedijen en ontwikkelen zich optimaal wanneer ze zich welkom, emotioneel veilig en uitgedaagd voelen. Dit leidt tot betrokkenheid en nieuwsgierigheid. Wij stimuleren deze betrokkenheid door activiteiten af te stemmen op de individuele ontwikkeling en interesses van elk kind, en door een omgeving te creëren die nieuwsgierigheid aanwakkert en hen motiveert om verder te groeien. Onze leerkrachten observeren de kinderen nauwgezet en handelingsgericht, met oog voor zowel de academische vooruitgang als de sociale vaardigheden, zoals samenwerken. We erkennen en waarderen de unieke verschillen tussen kinderen. Bij zorgen over de sociale of emotionele ontwikkeling van een kind, bespreken we dit met de ouders en, indien nodig, met de intern begeleider. Samen stellen we een plan op om aan te sluiten bij de specifieke behoeften van het kind en een gezonde ontwikkeling te stimuleren. We evalueren de sociale veiligheid jaarlijks met behulp van de WMK-vragenlijst.

Welke registratiemethoden gebruikt De Zuiderzee voor sociale leerresultaten?

Basisschool De Zuiderzee maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om sociale leerresultaten in kaart te brengen:

  • Horeb
  • WMK

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren zet De Zuiderzee in?

Voor het sociaal-emotioneel leren zet Basisschool De Zuiderzee de volgende methode in:

  • Grip op de groep

Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Zuiderzee: Een Diepgaande Blik

De Zuiderzee, gelegen in het bruisende Amsterdam, hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. Het onderwijstoezicht van de inspectie is geëvolueerd naar een focus op bestuursniveau, waarbij elke school periodiek wordt gevisiteerd. Tijdens deze bezoeken worden essentiële indicatoren getoetst, die de algehele onderwijskwaliteit weerspiegelen. Op 12 september 2019 voerde de onderwijsinspectie een verificatieonderzoek uit bij De Zuiderzee. Voorafgaand aan dit bezoek had de inspectie reeds geconcludeerd dat er geen risico's spelen en dat de onderwijsresultaten van de school uitstekend zijn. Vijf cruciale indicatoren werden tijdens het bezoek grondig geëvalueerd: het onderwijsaanbod, de didactische aanpak, het zicht op leerlingontwikkeling, de kwaliteitszorgsystemen en de algemene kwaliteitscultuur binnen de school. De resultaten waren zeer positief: drie van de vijf indicatoren, namelijk aanbod, kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur, werden beoordeeld met de hoogste score 'goed'. De overige twee indicatoren behaalden een ruime voldoende, wat getuigt van een solide onderwijspraktijk. De inspecteur sprak uitermate waardering uit voor het rijke en gevarieerde lesaanbod. Ook de expertise van de leerkrachten en de effectieve methoden voor onderwijsevaluatie en continue verbetering werden specifiek benoemd en geprezen. Een bijzonder compliment was de opmerking van de inspecteur dat De Zuiderzee zeker in aanmerking zou komen voor het predicaat 'goed', ware het niet dat de school geen aanvraag voor dit predicaat had ingediend. Dit onderstreept de hoge kwaliteit van het onderwijs op onze basisschool.

Resultaten | De Zuiderzee in Amsterdam | [2025] Schoolregister