
Schoolweging
De schoolweging van De Zijderoute is 36,75 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 85,96% behaald, net boven de inspectienorm van 85%. Dit is echter significant lager dan bij vergelijkbare scholen (92,97%). De school benadrukt in haar jaarverslag extra taalondersteuning voor meertalige leerlingen, wat de relatief lagere scores deels verklaart.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
24,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 34,3% blijft. Dit verschil is groter dan bij vergelijkbare scholen (47,56%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk via het 'ontwikkelperspectief per leerling', zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (12,5% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen). Toch is er ook doorstroom naar hogere niveaus: 25% vmbo-(g)t en 12,5% havo-advies. De combinatie van praktijkgericht leren en theoretische verdieping blijkt uit het feit dat 25% een dubbeladvies vmbo-(g)t/havo krijgt. Dit past bij het gepersonaliseerde adviesproces dat de school hanteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Zijderoute | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op school besteden we veel aandacht aan de talenten van onze leerlingen. Om goed zicht te houden op de ontwikkeling van onze leerlingen en in de gaten te houden of er voldoende vooruitgang geboekt wordt, werken we met een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit een aantal toetsen en observatieinstrumenten die we regelmatig inzetten. Om de leervorderingen op school te meten maken we gebruik van het CITO leerlingvolgsysteem (CITO staat voor Centraal Instituut Toetsontwikkeling). Ons administratiesysteem is Parnassys. Hierin registreren we alle toetsen, waardoor van ieder kind een volledig volgsysteem beschikbaar is. Om de sociaal emotionele ontwikkeling te volgen maken we gebruik van cito Leerling in beeld. Het sociaal emotioneel volgmodel van cito LIB geeft inzicht in eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van het sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht het gedrag van het kind beter begrijpen. De toetsen worden in alle groepen volgens een vaste planning twee keer per jaar afgenomen. Dit geldt voor zowel de toetsen op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. De resultaten gebruiken we als extra informatie over het ontwikkelingsniveau van de kinderen. De werkhouding van onze kinderen bespreken we regelmatig aan de hand van observatieformulieren. Gezamenlijk zoeken we naar manieren en mogelijkheden om elk kind dat extra hulp nodig heeft, de benodigde aandacht te kunnen geven. Ieder kind krijgt zodoende bij ons de zorg die het nodig heeft.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de uitgestroomde leerlingen presteert 25% boven het schooladvies, tegen slechts 5% onderadvies. Dit overschrijdt de landelijke trend (11,81% onderadvies) en onderstreept het zorgvuldige adviesproces. De school monitort doorstroom via een 'warme overdracht'-systeem, zoals vermeld in hun kwaliteitsrapport.
Sociale ontwikkeling
Een van de belangrijkste kernwaarden binnen onze school is ‘verbinding’. Het verlangen ergens deel van uit te maken is een algemeen menselijke eigenschap. Dit universele verlangen leidt ertoe dat mensen beter functioneren wanneer zij zich verbonden voelen met de wereld om zich heen. Zij raken dan meer betrokken en zijn vaker bereid zich in te spannen voor het algemeen nut van de gemeenschap waarmee ze zich verbonden voelen. “Verbinding begint met aandacht: zodra je je als kind, ouder of docent gezien voelt, ontstaat de bereidheid iets terug te geven.” LEES MINDER
Aandacht voor jezelf
Aandacht voor elkaar
Aandacht voor de omgeving
Wat is de werkwijze van De Zijderoute voor sociale ontwikkeling?
De Zijderoute monitort de sociale veiligheid en het welzijn van leerlingen zorgvuldig. De school maakt gebruik van Cito Leerling in Beeld om inzicht te krijgen in het welzijn van leerlingen en hanteert meetinstrumenten om het pedagogisch klimaat en de sociale veiligheid in kaart te brengen. In groep 1/2 wordt de ontwikkeling gevolgd met behulp van de leerlijnen voor het jonge kind in ParnasSys. Vanaf groep 5 vullen leerlingen vragenlijsten in. De school werkt actief aan sociaal-emotioneel leren en burgerschap met de methodes Kwink en Jeelo, die zijn verweven in het onderwijsaanbod en bijdragen aan een veilige en respectvolle leeromgeving.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zijderoute om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zijderoute gebruikt de leerlijnen jonge kind Parnassys, Cito Leerling in Beeld en de WMKPO monitor sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zijderoute?
De Zijderoute gebruikt Kwink en Jeelo als methodes voor sociaal-emotioneel leren.