
Schoolweging
De schoolweging van De Witte Olifant is 25,42 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat consistent boven de inspectienorm van 85% en het landelijk vergelijkingsgemiddelde (96,6%) ligt. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 25,42).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8% en significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (64,0%). Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral in rekenonderwijs. De score van 96,8% voor het fundamenteel niveau overtreft zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 32,1% van de leerlingen vwo (vergelijking: 18,6%), wat past bij de sterke Amsterdamse ouderpopulatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,9% vs. 0,1% regiogemiddelde), maar wel een significant aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (15,1%). De focus op theoretische leerwegen reflecteert de stedelijke context.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Witte Olifant | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.21 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende de volledige schoolperiode volgen we de leerlingen in hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Om de resultaten op de vier basisvaardigheden (technisch lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling) te meten, maken we gebruik van zowel methodegebonden toetsen als methode onafhankelijke toetsen van Cito (Leerling in Beeld). Voor het meten van de sociale opbrengsten gebruiken we het uitgebreide leerlingvolgsysteem KanVAS, dat gekoppeld is aan de Kanjertraining. Leerlingvolgsysteem (LVS) In de groepen 3 tot en met 8 nemen we twee keer per jaar methode onafhankelijke toetsen af van Cito Leerling in beeld. De M-toetsen worden afgenomen in januari/februari en de E-toetsen in mei/juni. De resultaten worden geanalyseerd en geregistreerd in het leerlingvolgsysteem ParnasSys/ Leerling in beeld. In de groepen 1/2 gebruiken we voor het volgen en vastleggen van de ontwikkeling van kinderen gebruik van 'MijnKleutergroep'. De leeropbrengsten worden tweemaal per schooljaar met het team besproken en waar nodig worden de groeps- en individuele plannen aangepast. Methodetoetsen en observaties In elk leerjaar wordt er instructie gegeven op drie niveaus. Op basis van methodegebonden toetsen en observaties van de leerkrachten ontvangen leerlingen aanvullende instructie, begeleide oefening of juist versnelde en meer uitdagende instructie, afhankelijk van hun behoeften.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,3% zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 19,2% boven advies presteert. Dit lage uitstroomverlies onderstreept de zorgvuldige advisering. De 76,6% die op advies zit, ligt ruim boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%), wat aansluit bij het beleid voor 'realistisch maar ambitieus' adviseren uit het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. We willen op basisschool De Witte Olifant dat kinderen zich gewaardeerd voelen en vrij kunnen praten, spelen en omgaan met anderen, zodat ze zich verbonden voelen. We willen ook dat kinderen het vertrouwen hebben om zelfstandig en zelfverzekerd dingen aan te pakken, en in zichzelf geloven. Leerkrachten en ouders spelen een belangrijke rol in het vervullen van deze behoeften. Door naar kinderen te luisteren, vertrouwen te geven, hoge verwachtingen te hebben, het goede voorbeeld te geven en hulp te bieden wanneer nodig, creëren we een veilige omgeving. Zo worden kinderen steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces. Ze ontwikkelen zelfvertrouwen, vinden motivatie en problemen op school worden voorkomen. Wij werken met de Kanjertraining en de volgende afspraken staan bij ons op school centraal: We vertrouwen elkaar. Niemand blijft zielig. We helpen elkaar. We werken samen. Niemand speelt de baas. We hebben plezier. Niemand lacht uit. We doen mee. Deze schoolafspraken vormen de basis voor het bevorderen van een positief en respectvol schoolklimaat waarin iedereen zich welkom voelt en zich kan ontwikkelen. LEES MINDER
relatie
autonomie
competentie
Wat is de werkwijze van De Witte Olifant voor sociale ontwikkeling?
De Witte Olifant gebruikt de Kanjertraining om de sfeer op school te bevorderen. Kinderen leren verschillend te reageren op problemen en stressvolle situaties. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd en gebruiken het Kanjer Volg en Advies Systeem (KanVAS), dat twee keer per jaar wordt afgenomen en geanalyseerd om de sociale dynamiek te monitoren en problemen aan te pakken. Na de zomervakantie starten alle groepen met de Gouden Weken om de onderlinge banden te versterken en een positieve groepssfeer te creëren. Dit wordt herhaald met de Zilveren Weken na de kerstvakantie.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Witte Olifant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Witte Olifant gebruikt Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.