De Vier Windstreken
Parlevinker 11
1034 PX Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.96
Spreiding
5.53

De schoolweging van De Vier Windstreken / Zeven zeeën is 35,96 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vier Windstreken / Zeven zeeënGemeente AmsterdamNederland
LIB173.31175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het meten van de tussenresultaten gebeurt bij ons op school op de volgende wijze: Wij zijn een school die hoge verwachtingen en ambities heeft. Deze spreken we uit naar onze leerlingen en naar onszelf. Om de kwaliteit van onze zorg en onze ambitie te bewaken, maken wij gebruik van de plan-do-check-act cyclus. Deze cyclus vindt twee keer per jaar plaats op basis van de Cito resultaten uit het leerlingvolgsysteem. In de check fase bespreken wij als team systematisch of de gewenste effecten en resultaten gehaald worden. In de plan fase bespreken leerkrachten, individueel met de intern begeleider, eventuele verbeterafspraken. Uit deze cyclus volgen nieuwe handelingsplannen om, leerlingen die dit nodig hebben, extra te ondersteunen. Daarnaast hebben we een dagelijkse voortgangscheck vanuit onze methodes. Op de leergebieden rekenen, taal en spelling werken wij met het digitale leermiddel Snappet. Hierin volgen wij dagelijks de realisering van de leerdoelen per leerling. Als een leerdoel nog niet gehaald is, zien we dat direct en kunnen leerlingen hier nog extra aan werken. Loopt een leerling vast, dan is dit ook direct zichtbaar en krijgt de leerling extra individuele begeleiding en extra werk, gedifferentieerd op eigen niveau. Voor het technisch lezen maken wij gebruik van DMT en Avi-lezen. Leerlingen die hier onvoldoende scoren, krijgen een eigen leesbegeleidingsprogramma en worden 4 x per jaar getoetst.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Veiligheid Op onze school heerst een vriendelijke sfeer, waar leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen. Zowel leerkrachten als leerlingen geven elkaar positieve feedback. Op onze school ontmoeten en respecteren leerlingen en ouders met diverse achtergronden elkaar. Leerlingen hebben een natuurlijke behoefte om met elkaar te communiceren. In een veilige omgeving kunnen leerlingen kritisch zijn, vragen stellen, samen onderzoeken en experimenteren. Door een zeer sterk aanbod op het gebied van taal en woordenschat, geven wij de leerlingen daarvoor de middelen en dagen wij ze uit. Tevens besteden wij veel aandacht aan ICT-vaardigheden en sociale media. Verantwoordelijkheid Onze school creëert een klimaat waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen. Zij worden uitgedaagd door zowel leerkrachten als ouders om bekwaam te worden in het bedenken van oplossingen, leren eigen verantwoordelijkheid te nemen en te dragen voor hun werk en het kunnen omgaan met uitgestelde aandacht. Leerlingen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen, geven niet op bij tegenslag en fouten maken mag. Betrokkenheid en saamhorigheid Onze school zorgt ervoor dat alle kinderen betrokken zijn bij het onderwijs en dat een sfeer van saamhorigheid heerst. Ieder kind is uniek, ieder kind groeit en bloeit in zijn of haar eigen ontwikkeling en tempo. Dit doen wij door het aanbieden van leerstof op niveau. Wij besteden ook aandacht aan goed bewegingsonderwijs, gezonde voeding en creatieve vakken. Hierin is ruimte voor talentontwikkeling. Leerlingen leren van en met elkaar, en laten zich inspireren door andere leerlingen en eigen succeservaringen. Kinderen hebben van nature een open en nieuwsgierige houding naar elkaar en hun omgeving. Onderzoekend leren staat daarom bij ons in een hoog vaandel. Binnen de school werken wij geregeld bouw-doorbroken en binnen de klassen werken we met coöperatieve werkvormen. Door het inzetten van een Doe- en Leerlab dragen wij bij aan het stimuleren van het onderzoekend leren. LEES MINDER

Vertrouwen, Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Betrokkenheid en Saamhorigheid

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

In de groepen 1/2 wordt het observatie-instrument Kijk! gebruikt. Dit is een leerlingvolgsysteem voor kleuters, waarin de school de ontwikkeling van kinderen bijhoudt en in kaart brengt. Dit biedt de school de mogelijkheid om het aanbod goed aan te laten sluiten op het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Vanaf groep 1 wordt Hart & Ziel gebruikt. Hart & Ziel is een methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te volgen. Met Hart & Ziel worden sociaal-emotionele problemen op tijd gesignaleerd, met als doel passende begeleiding en hulp te kunnen bieden. Ook wordt ieder jaar een sociogram op groepsniveau gemaakt.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! Hart en Ziel

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Taakspel