De Tamboerijn
Reigersbos 301
1107 EZ Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.96
Spreiding
6.15

De schoolweging van De Tamboerijn Amsterdam is 34,96 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,0%) ligt, toont het de basiskwaliteit. De focus op taal- en rekenvaardigheden in het ondersteuningsplan lijkt hierbij effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau (verwachting: 34,3%). Dit ligt ruim boven de inspectienorm en duidt op effectieve differentiatie, ondanks de complexe populatie (schoolweging 34,96). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 47,6%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren de diversiteit: 21,4% vmbo-(g)t en 4,8% vwo (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs valt hoger uit (2,4% vs. 1,0% regio), passend bij de schoolweging. De brede range onderstreept de aandacht voor maatwerk, zoals beschreven in het 'Procedure Schooladvies'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tamboerijn AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB174.04175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Tamboerijn gebruikt het leerlingvolgsysteem ParnasSys, via een beveiligde website voeren wij informatie en toets-resultaten in ParnasSys in. De toets-resultaten gebruiken wij voor een analyse en aansluitend voor de planning van de lessen. Voor de ene leerling zoeken we meer uitdaging, voor de andere leerling bieden we extra oefenmomenten. Om de resultaten te meten zijn twee soorten toetsen: 1. De methode-toetsen om te zien of de leerlingen de lesstof hebben begrepen. De leerlingen krijgen toetsen van de lesmethode om te zien welke leerstof zij al goed kunnen en welke leerstof herhaald moet worden. 2. De Cito-toetsen worden afgenomen om te zien of de leerlingen de lesstof ook na een langere tijd beheersen en kunnen toepassen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 8,3% vs. 11,8% landelijk. Maar liefst 29,2% presteert boven advies – een sterke prestatie gezien de populatie. Dit sluit aan bij de beschreven intensieve monitoring en 'second opinion' via doorstroomtoetsen.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid, tevredenheid en (online) veiligheid. Een sociaal veilig groepsklimaat is de dagelijkse zorg van de groepsleerkracht. Een positief groepsklimaat is een goed leerklimaat. Door gesprekken met leerlingen en contacten met de ouders zorgen zij voor snel en adequaat handelen indien nodig. Zorgelijke signalen worden door de leerkracht besproken met de Intern begeleiders. De school heeft een methode voor sociale emotioneel leren (KWINK). Elke groep krijgt wekelijks een les en de afspraken over gedrag worden veel herhaald. De school werkt vanuit een positieve mindset en gebruikt groeitaal. Online Sociale Veiligheid is een aandachtspunt voor school en voor ouders. Uitingen via Socials worden na schooltijd gemaakt maar misstanden komen vaak onder schooltijd naar buiten. Uiteraard stellen we de ouders dan op de hoogte. De school biedt in groep 7 en in groep 8 lessen aan via de externe aanbieder Qpido (gemeente Amsterdam). Daarin is aandacht voor online veiligheid en de gevolgen van cyberpesten en waarschuwingen voor ‘grooming and sexting’. Voor ouders is er ook een informatiebijeenkomst over dit onderwerp. LEES MINDER

plezier

met elkaar

nieuwsgierig

Wat is de aanpak van De Tamboerijn voor sociale ontwikkeling?

Op De Tamboerijn maken we duidelijke afspraken met elkaar. Hierdoor voelen de kinderen zich gezien en veilig. Ze durven zichzelf te zijn en kunnen zo optimaal tot leren komen. Jaarlijks onderzoeken wij aan het begin van het schooljaar met de Groeimeter (Leerling in Beeld) het gevoel van veiligheid bij de leerlingen in de middenbouw en de bovenbouw. Bij zorgelijke signalen ondernemen wij actie. Om te weten of onze acties goed zijn herhalen wij de enquête in de tweede helft van het schooljaar. Ouders krijgen deze resultaten ook te zien.

Welke registratievormen gebruikt De Tamboerijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Tamboerijn gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en De Groeimeter (Leerling in Beeld).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tamboerijn?

De Tamboerijn gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink: Sociaal Emotioneel Leren en Groei-Mindset.