
Schoolweging
De schoolweging van De Rozemarn is 35,68 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
86,26% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, net boven de landelijke ondergrens van 85%. Deze score ligt wel iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (92,67%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34,21% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra begeleiding bij rekenen, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 24,39% havo/vwo en 26,83% vwo-advies (tegenover regiogemiddelden van circa 10,9% en 18,6%). Praktijkonderwijs (2,44%) blijft onder het landelijk gemiddelde, wat past bij de academische oriëntatie van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rozemarn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 167.06 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de leerlingen wordt gedurende het schooljaar getoetst en gemonitord. Dit houden we bij in Parnassys. Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook de sociale emotionele ontwikkeling gevolg. Naast de reguliere toetsen bij de methode gebruikt de school de toetsen van het CITO LIB leerlingvolgsysteem om tweemaal per jaar de resultaten van de leerlingen te meten. Doel is om vast te stellen welke ontwikkelingen de kinderen op de diverse leergebieden doormaken. Op basis van de resultaten worden er groepshandelingsplannen dan wel individuele handelingsplannen gemaakt waarop wordt vermeld wat de te behalen doelen in een bepaalde tijdsperiode zijn. De leerkrachten en de intern begeleider monitoren dit proces nauwgezet en stellen indien nodig de doelen bij. De uitvoering van de opgestelde plannen ligt bij de leerkracht en de leerling. De leerling wordt zoveel mogelijk betrokken bij dit proces om inzicht te krijgen in welke kennis er wel en nog niet aanwezig is. Indien nodig worden de te behalen doelen in subdoelen vertaald zodat voor leerlingen en ouders duidelijk is langs welke weg de doelen behaald kunnen worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 36% boven verwachting scoort. Dit hoge percentage 'boven-advies' leerlingen reflecteert de nauwgezette advisering en doorlopende monitoring waar de school in haar beleid naar verwijst.
Sociale ontwikkeling
Onze school ziet het als haar taak om kinderen te begeleiden in het worden van een burger die zich bewust is van zijn of haar rol in de maatschappij. De basis hiervoor is het ontwikkelen van zelfinzicht en vertrouwen in eigen kunnen (competenties). Bewustwording van eigen kracht en talent(en) is een actief proces waar de school een belangrijke rol in kan spelen. Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Leren en groeien gaat het beste in een veilig en helder pedagogisch klimaat. Leerlingen hebben structuur, duidelijkheid, rust en regelmaat nodig. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER
Actief burgerschap, samenwerken en respect
Talentontwikkeling en 'groei-'mentaliteit
Zelfvertrouwen, verantwoordelijk en veilig
Wat is de werkwijze van De Rozemarn voor sociale ontwikkeling?
De Rozemarn besteedt veel aandacht aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen, veiligheid en het ontdekken van talenten. Duidelijke regels en verantwoordelijkheid voor eigen gedrag zijn belangrijk. Naast de dagelijkse lessen wordt er specifiek aandacht besteed aan vaardigheden die hiervoor nodig zijn. De school gebruikt het lesprogramma van KWINK.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Rozemarn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Rozemarn gebruikt de volgende registratievormen: Leerlijnen voor het Jonge Kind en Sociaal emotioneel instrument van LIB.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Rozemarn?
De Rozemarn maakt gebruik van Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Prima, KWINK en Leerling In Beeld.