Basisschool De Odyssee in Amsterdam

Het team van De Odyssee in Amsterdam

Current section: team
Cycladenlaan 2
1060 Amsterdam

Zie hier hoe het team van De Odyssee is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Odyssee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Odyssee bij jullie?

Ontdek hoe goed De Odyssee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Odyssee zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84%)
Man (16%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Odyssee. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8%)
25-35 jaar (28%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Odyssee werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.3%)
Direct ondersteunend personeel (37.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Odyssee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Ondersteuning bij Leerkrachtafwezigheid op De Odyssee

Op Basisschool De Odyssee begrijpen we dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is. Daarom hebben we een robuust systeem voor het regelen van vervanging bij afwezigheid van leerkrachten. Bij geplande afwezigheid, zoals zwangerschaps- of studieverlof, zetten we alles op alles om tijdig een gekwalificeerde vervanger te vinden. Dit zorgt ervoor dat uw kind ononderbroken kan blijven leren in een vertrouwde omgeving. Bij onverwachte afwezigheid, zoals ziekte, schakelen we direct over op interne oplossingen. Dit kan betekenen dat klassen tijdelijk worden opgevangen door andere bevoegde leerkrachten of door onze ervaren onderwijsassistenten en leraarondersteuners. Daarnaast versterken we ons team regelmatig met creatieve professionals, zoals kunstenaars, die met unieke lesprogramma's de leerervaring van de kinderen verrijken. Soms kunnen parttime leerkrachten hun uren uitbreiden om hiaten op te vullen. Ondanks het landelijke lerarentekort doen we er alles aan om klassen zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Mocht het onverhoopt toch nodig zijn om kinderen tijdelijk naar huis te sturen door een combinatie van afwezigen, dan zorgen we voor een eerlijke spreiding over de groepen. We maken ook gebruik van moderne technologie, zoals online platforms, om kinderen bij afwezigheid toch lesmateriaal en opdrachten te kunnen bieden. Dit waarborgt de educatieve voortgang, zelfs op afstand. In lijn met de noodplannen voor het lerarentekort in Amsterdam, implementeren we proactief de afgesproken maatregelen om de kwaliteit van ons onderwijs te allen tijde te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Odyssee is verdeeld in 3 bouwen bouwen, die worden aangestuurd door drie bouwcoördinatoren.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op De Odyssee

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Specialistische Rekenhulp
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Twee Toegewijde Leescoördinatoren

Toelichting van de school:

Leesvaardigheid Verbeteren op De Odyssee Wij volgen strikt het protocol voor leesproblemen en dyslexie. Naast ons reguliere leesonderwijs bieden we effectieve interventies zoals bewegend klanken en letters leren, Connect lezen, Ralfi lezen en gespecialiseerde computerprogramma's zoals Bouw!, Letterster en TaalBlobs. Voor een vergoede dyslexiebehandeling werken we nauw samen met de leesspecialisten van ABC onderwijsadviseurs en het Regionaal Instituut Dyslexie (RID). Taalondersteuning op Maat Onze school werkt intensief samen met ambulante begeleiders van Kentalis. Leerlingen met NT2-problematiek ontvangen extra ondersteuning om hun woordenschat te vergroten, met aanvullende onderwijstijd onder begeleiding van een groepsondersteuner. Rekenen: Van Basis tot Verrijking We hanteren het protocol voor rekenproblemen en dyscalculie nauwgezet. Ons regulier rekenonderwijs wordt aangevuld met interventies voor het automatiseren en memoriseren, gebruikmakend van diverse rekenspelletjes, Rekensprint en het programma RekenBlobs. Voor vergoede dyscalculiebehandelingen werken we samen met de rekenspecialisten van ABC en Chinski. Meer- en hoogbegaafde leerlingen krijgen een compacte leerroute en verrijkend materiaal zoals Rekentijgers en Rekenen XL. Leerlingen met een individuele leerlijn gebruiken Rekenroute. Kidslab: Uitdagend Leren Onze meer- en hoogbegaafde leerlingen volgen wekelijks uitdagende, vakoverstijgende lessen verzorgd door een specialist, met thema's die aansluiten bij hun leefwereld. Doubleren en Kleuterverlenging: Individuele Keuzes In overleg met ouders kunnen we besluiten tot doubleren indien een kind aanzienlijke leerproblemen ervaart, hoewel dit per geval bekeken wordt. Kleuterverlenging vindt plaats als een kind nog niet voldoende voorbereid is op groep 3, eveneens in samenspraak met ouders en op basis van duidelijke argumenten. De school neemt de uiteindelijke beslissing.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Training

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Emotionele Groei
Ouder-Kind Adviseur voor Ondersteuning

Toelichting van de school:

Sociaal-Emotionele Begeleiding op De Odyssee Wij onderhouden nauwe banden met het Ouderkindteam om diverse preventieve trainingen aan te bieden. Denk hierbij aan de Sociale Vaardigheidstraining (SOVA), de Semmi-training, speltherapie en de Rots en Water training. Indien specifieke behoeften zich voordoen, beschikken wij over de contacten om gespecialiseerde experts in te schakelen voor extra ondersteuning op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert voor Focus en Motivatie
Intern Begeleider voor Leren en Gedrag
Ondersteunende Leraar voor Studievaardigheden
Ouder-Kind Adviseur voor Schoolsucces

Toelichting van de school:

Verbeteren van Werkhouding en Taakaanpak Leerlingen met uitdagingen op het gebied van werkhouding en taakaanpak kunnen rekenen op onze gerichte interventies. We zetten methodes zoals die van Meichenbaum in, bieden stille werkplekken, time timers en koptelefoons, en gebruiken de leerlijn Leren Leren. Voor extra ondersteuning bieden we de externe training 'Beter bij de les'. Bovendien hebben we de flexibiliteit om gedragsexperts, zoals autismespecialisten van het Samenwerkingsverband, in te huren voor op maat gemaakte hulp.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Praktische Hulp

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Motorische Vaardigheden
Ergotherapeut voor Fijne Motoriek

Toelichting van de school:

Ondersteuning bij Motorische Ontwikkeling Kinderen met problemen in de grove of fijne motoriek werken wekelijks samen met de oefentherapeut van Kind en Motoriek, die ook het schrijfproces ondersteunt. Om leerlingen met motorische beperkingen te faciliteren, is onze school uitgerust met een lift. Lichamelijke Verzorging en Ondersteuning Onze school streeft ernaar om alle leerlingen een comfortabele en veilige leeromgeving te bieden, waarbij rekening wordt gehouden met individuele behoeften op het gebied van lichamelijke verzorging.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Protocollen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Duidelijke Afspraken In nauwe samenwerking met ouders en medische instanties streven we naar duidelijke afspraken over persoonlijke verzorging en eventuele medische handelingen, conform het medisch protocol van Amos. Dit protocol is te vinden op www.amosonderwijs.nl/over-ons/ -> meer info -> meldcode en protocollen. Belangrijk uitgangspunt is dat onze medewerkers geen medische handelingen uitvoeren. Wij gaan ervan uit dat alle leerlingen die van start gaan in groep 1 van De Odyssee zelfstandig zindelijk zijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Tribune/Toneelruimte
BSO in het gebouw
Lift

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op De Odyssee

Ons Visie op Passend Onderwijs en Extra Hulp

Bij De Odyssee geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling, zodat iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Ons onderwijs is ingericht om aan te sluiten bij de individuele behoeften van elk kind. **Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen: Kracht door Samenwerking** Alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen hebben de handen ineengeslagen en het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) opgericht. Dit verband is essentieel voor het implementeren van passend onderwijs en biedt onze school waardevol advies. Meer informatie vindt u via Bijlmerdreef 1289-2, 1103 TV Amsterdam, T: 020 7237100 of www.swvamsterdamdiemen.nl. **Gemeentelijke Jeugdhulp: Uw Partner in Kindontwikkeling** Voor ondersteuning die verder gaat dan het directe schoolwerk, werken Amsterdamse scholen nauw samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente. Heeft u vragen over de ontwikkeling van uw kind? Neem dan contact op met onze schooladviseur, Nina Boland. Zij is bereikbaar van dinsdag tot en met vrijdag via 06 30691785 of n.boland@oktamsterdam.nl. **Toekomstvisie: Groei naar Inclusief Onderwijs** De Odyssee streeft ernaar om in de komende jaren een steeds inclusievere school te worden, waar meer kinderen uit de buurt een passende plek kunnen vinden, zelfs met intensieve ondersteuning. Dit realiseren we in samenwerking met experts uit het speciaal onderwijs en andere basisscholen in de wijk. **Concrete Stappen voor Verbeterde Ondersteuning** Om onze ambitie te verwezenlijken, richten we ons op het creëren van een optimaal leerklimaat. We implementeren een schoolbreed traject voor effectief gedrag en ontwikkelen pedagogische en didactische routines. Daarnaast besteden we extra aandacht aan de uitstroomniveaus 1S en 2F. **Professionalisering van Ons Team** De verdere ontwikkeling van ons team is cruciaal. We leiden specialisten op binnen de school en trainen leerkrachten om zorg op niveau 1 en 2 binnen de groepen te kunnen bieden. Ons doel is om expertise op te bouwen, zodat we ook zorg op niveau 3 intern kunnen faciliteren, zonder externe hulp. **Versterking van Expertise: TOS en NT2** Om een effectief klasmanagement te garanderen, speelt onze schoolopleider een sleutelrol. We vergroten continu onze expertise op het gebied van TOS (Taal-ontwikkelingsstoornissen) en NT2 (Nederlands als Tweede Taal), zodat we alle leerlingen de best mogelijke begeleiding kunnen bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool De Odyssee

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan?

Onze basisschool, De Odyssee, streeft naar continue verbetering van het onderwijsleerproces. We onderzoeken actief nieuwe onderwijskundige inzichten en implementeren deze met zorgvuldig geplande verbeteringen. Elke aanpassing wordt grondig geëvalueerd om het gewenste effect te waarborgen. Afgelopen schooljaar hebben we ons gericht op: Het versterken van de Didactische en Pedagogische Leerkracht (DPL) door inzet van eigen schoolpersoneel. Het integreren van rijke teksten binnen ons Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). De succesvolle uitvoering van het plan voor Effectief Leesonderwijs. Het bevorderen van levensbeschouwelijke vorming. De implementatie van ons burgerschapsplan, met aandacht voor de methode KWINK voor zowel algemene als burgerschapslessen. Het formuleren van een heldere visie op ons taalonderwijs. De opleiding van gespecialiseerde leerkrachten voor taal, rekenen en gedrag. Het toepassen van thematiseren met behulp van de NKC-methodiek binnen ons OGO. Ontwikkelingsprioriteiten voor het komende schooljaar: Het borgen van de resultaten en werkwijzen van het plan Effectief Leesonderwijs. De verdere implementatie van thematiseren met behulp van de NKC. Het versterken van het pedagogisch en didactisch klimaat middels een gerichte aanpak met Academica. Het continueren en borgen van DPL/Teach-trajecten met onze eigen leerkrachten via ABC. Het verbeteren van de doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3 door intensieve samenwerking tussen leerkrachten.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen effectief?

De realisatie van onze schoolse doelen wordt gefaciliteerd door middel van: Gerichte scholing en professionele begeleiding van ons toegewijde leerkrachtenteam. Regelmatige teambijeenkomsten voor kennisdeling en gezamenlijke ontwikkeling. Diepgaand onderzoek binnen werkgroepen en tijdens team- en bouwoverleggen. Systematische evaluatie van onze onderwijsaanpak. We monitoren de voortgang en resultaten nauwgezet via: Collegiale consultatie en lesbezoeken door directieleden, de intern begeleider en externe deskundigen, driemaal per jaar. Grondige analyse van toetsresultaten en observatiegegevens. Actieve dialoog met ouders, de oudercommissie en de medezeggenschapsraad (MR). Ondersteuning en begeleiding vanuit het schoolbestuur. Specifieke teamdagen, tweemaal per jaar, gewijd aan de evaluatie van de behaalde resultaten en het bijsturen van de koers.

Stimulerend Aanbod voor Peuters en Kleuters

Toelichting van de school

Basisschool De Odyssee verwelkomt jonge kinderen van diverse kinderdagverblijven en voorscholen in de omgeving. Wij zorgen voor een naadloze overgang door nauw contact te onderhouden met de kinderopvang over de ontwikkeling van elk kind. Dit waarborgt een consistente leerlijn. Ons onderwijs voor jonge kinderen, met name in groep 1 en 2, richt zich op spelend leren, ontdekken en ervaren. Via boeiende thema's stimuleren we kinderen om op onderzoek uit te gaan en te experimenteren. We verbinden de leerervaringen met de echte wereld, bijvoorbeeld door rollenspellen in een bakkerij, dierenartspraktijk of op een bouwplaats. Hierbij besteden we veel aandacht aan de basisvaardigheden voor lezen, schrijven en rekenen. De leerkracht begeleidt dit proces met oog voor de leerdoelen. Kinderen leren tellen bij het bouwen van een muur of wegen hoeveel zand er nodig is voor cement. Ze oefenen met prijzen van producten in de speelgoedwinkel, zoals koekjes en stokbroden, en leren zo nieuwe woordenschat. De leerkracht speelt actief mee om het spel voortdurend te verrijken en te stimuleren.

Veelgestelde vragen

Biedt De Odyssee extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, onze basisschool biedt specifieke, verrijkende programma's voor de allerkleinsten om hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen.

Ja, onze basisschool biedt specifieke, verrijkende programma's voor de allerkleinsten om hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) programma's

Met welke organisaties werkt De Odyssee samen voor jonge kinderen?

Voor het aanbod gericht op jonge kinderen werkt Basisschool De Odyssee momenteel niet samen met externe partners.
Team | De Odyssee in Amsterdam | [2025] Schoolregister