
De resultaten van De Odyssee in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Odyssee, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Odyssee bij jullie?
Ontdek hoe goed De Odyssee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. Conform de richtlijnen van de inspectie, dient minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau te halen. Dit percentage functioneert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Odyssee
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamenteel niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage vormt de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school, gericht op optimale leerontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Odyssee?
Basisschool De Odyssee in Amsterdam hanteert de Amsterdamse Kernprocedure PO-VO voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Deze procedure, gezamenlijk opgesteld door Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente, zorgt voor een gestroomlijnd aanmeldings- en inschrijvingsproces. Meer details over de kernprocedure zijn te vinden via de officiële kanalen, waaronder de website van Vereniging VO en schoolkeuze020.nl. Transparantie staat centraal in de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs, wat essentieel is voor zowel leerlingen als ouders. Sinds 2024 is een voorlopig advies in groep 8 wettelijk verplicht. Het eerdere advies in groep 7 is hiermee komen te vervallen. Om leerlingen en ouders toch te informeren over de mogelijkheden in het voortgezet onderwijs, organiseren wij aan het einde van groep 7 een oriënterend gesprek. Adaptief toetsen en het schooladviesproces bij De Odyssee Leerlingen die mogelijk doorstromen naar praktijkonderwijs, vmbo-basis of vmbo-kader dienen eind groep 7 een adaptieve toets af te leggen. Dit draagt bij aan een nauwkeurige inschatting van hun onderwijsbehoeften. Leerlingen met een leerrendement onder de 50% op inzichtelijke gebieden, of leerlingen waarvoor praktijkonderwijs wordt verwacht, maken in groep 8 een capaciteitenonderzoek. Dit onderzoek, uitgevoerd door het ABC in opdracht van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs, biedt extra inzichten. Het oriënterend gesprek aan het einde van groep 7 Tijdens het oriënterende gesprek in groep 7 bespreken we de resultaten en de werkhouding van de leerling. Dit is een moment voor leerlingen en ouders om hun verwachtingen te uiten over de toekomstige schoolloopbaan. Het gesprek is bedoeld om een richting te geven voor de oriëntatie op het voortgezet onderwijs, zonder een definitief advies. Het voorlopig schooladvies in groep 8 Medio januari ontvangen leerlingen in groep 8 het voorlopige schooladvies. Dit advies wordt opgesteld door een team van leerkrachten, de intern begeleider en de directie. Hierbij worden diverse factoren meegenomen, waaronder kindfactoren zoals werkhouding en motivatie, toetsresultaten en observaties van de leerkracht. Het voorlopig advies wordt persoonlijk gecommuniceerd tijdens een adviesgesprek, waar zowel de leerling als de ouder(s) bij aanwezig zijn. Dit gesprek biedt ruimte voor vragen en verdere toelichting. Afname doorstroomtoets en definitief advies Begin februari wordt de doorstroomtoets in groep 8 afgenomen. De resultaten, die half maart bekend zijn, worden intern vergeleken met het voorlopige advies. Indien de resultaten van de doorstroomtoets lager of theoretischer uitvallen dan verwacht, wordt het advies heroverwogen en mogelijk aangepast. Een definitief advies dat afwijkt van het voorlopige advies wordt toegelicht in een gesprek met ouder(s) en leerling. Het definitieve schooladvies is leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Basisschool De Odyssee
Op basisschool De Odyssee koesteren we een omgeving waar elk kind zich gewaardeerd en veilig voelt. We leren kinderen essentiële vaardigheden om uitdagingen samen aan te gaan en problemen op te lossen door middel van open communicatie. Wij erkennen dat elk kind uniek is en bieden daarom gerichte aandacht aan sociaal-emotionele groei. Onze lessen zijn ontworpen om empathie, wederzijds respect en zelfinzicht te bevorderen, zodat kinderen leren hoe ze effectief met elkaar om kunnen gaan en hun plaats in de groep vinden. Onze proactieve aanpak wordt ondersteund door de effectieve KWINK-methode. Daarnaast zorgt onze gespecialiseerde werkgroep SEL (Sociaal-Emotioneel Leren) ervoor dat emotionele ontwikkeling een constante prioriteit blijft en monitort zij de implementatie van onze afspraken binnen het onderwijsteam.
Een prettige en inclusieve schoolomgeving voor iedereen
Gevoel van veiligheid en geborgenheid
Actief bevorderen van vriendelijk gedrag en wederzijds respect
Hoe bevordert De Odyssee een positieve sociale ontwikkeling bij leerlingen?
We starten elk schooljaar met speciale groepsvormingsactiviteiten, de 'Gouden Weken', en besteden ook na elke vakantie opnieuw aandacht aan de onderlinge groepsdynamiek. Tijdens de lessen zetten we veel coöperatieve werkvormen in, die samenwerking stimuleren en bijdragen aan een prettige sfeer in de klas. De school maakt gebruik van de KWINK-methode, die wekelijks een les biedt gericht op sociaal-emotioneel leren en interpersoonlijke relaties. Dit zorgt voor een consistente en doorlopende aanpak om een positief pedagogisch klimaat te creëren. Als grote school hechten we eraan dat iedereen zich gezien voelt; we begroeten elkaar bij aankomst. We observeren de leerlingen bij binnenkomst om ons handelen aan te passen waar nodig, zodat we optimaal kunnen inspelen op individuele behoeften en een veilige leeromgeving kunnen garanderen.
Welke tools gebruikt De Odyssee om sociale resultaten te meten?
Basisschool De Odyssee maakt gebruik van de volgende methoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Peiling Sociale Veiligheid via Vensters PO
- Tevredenheidsmeting met de vragenlijst van Plan Zo
- Kindbegrip analyse binnen het Parnassys leerlingvolgsysteem
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden op De Odyssee toegepast?
Op basisschool De Odyssee zetten we de volgende effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Grip op de Groep
- KWINK
Inspectierapport Basisschool De Odyssee: Wat Vindt de Onderwijsinspectie?
De Onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van alle basisscholen in Nederland met een gestandaardiseerd inspectiekader. Dit zorgt voor een eerlijke en consistente vergelijking tussen scholen. In november 2016 vond er een inspectie plaats op Basisschool De Odyssee. Volgens het destijds geldende inspectiekader werd onze school beoordeeld met een 'voldoende'. De inspecteurs merkten op dat, bij een beoordeling volgens het vernieuwde inspectiekader van 2017, onze school een 'goed' zou hebben ontvangen. Veel indicatoren in het rapport werden overigens al met 'goed' beoordeeld. Deze inspectie was een succesvolle dag en resulteerde in een oordeel waar we trots op zijn. Het toont de inzet en kwaliteit van ons onderwijs. Momenteel is het toezicht aangepast; de focus ligt meer op bestuursniveau. Onze school wordt jaarlijks besproken met het bestuur en de inspectie, wat bijdraagt aan continue kwaliteitsverbetering.