
Schoolweging
De schoolweging van De Odyssee Amsterdam is 28,88 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,8% score ruimschoots boven de landelijke norm van 85%, en 2,4% hoger dan vergelijkbare scholen (96,4%). Dit bevestigt de solide basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is 21% hoger dan vergelijkbare scholen (60,5%), wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Uitzonderlijk sterke focus op hoog schooladvies: 39,5% vwo-advies (vs. 18,6% vergelijkbare scholen) en 16,3% havo/vwo. Slechts 4,7% vmbo-k advies (lager dan 9,2% regio), wat past bij het academische karakter van de schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Odyssee Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.02 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden de resultaten van alle leerlingen bij in een leerlingvolgsysteem. Hierin leggen we de leerresultaten van de kinderen vast aan de hand van landelijk genormeerde toetsen en middels observaties. De observaties helpen de leerkracht te bepalen wat het kind nodig heeft om de volgende stap te kunnen zetten in zijn of haar ontwikkeling. In gesprekken geven wij aan hoe we de prestaties van uw kind waarderen ten opzichte van het landelijk gemiddelde, aan de hand van de observaties en het gemaakte werk in de klas. Op die manier kunnen we goed in de gaten houden dat de ontwikkeling van de leerling voorspoedig en ononderbroken verloopt. De toetsen die we gebruiken zijn gemaakt door het Cito. In de groepen 1/2 maken we gebruik van het observatie-registratiesysteem leerlijnen in Parnassys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 28,9% boven advies (vs. 25,3% landelijk) en slechts 11,5% onder advies (vrijwel gelijk aan 11,8% gemiddeld) demonstreert de school accurate advisering. De ‘teamprofessional’-aanpak bij adviesvorming draagt hieraan bij, zoals beschreven in de kernprocedure.
Sociale ontwikkeling
Op De Odyssee streven we ernaar dat alle kinderen zich gewenst voelen. We leren de kinderen dat problemen kunnen worden opgelost door er met elkaar over te praten. Het verschil tussen kinderen is hierin groot, het is van belang hier structureel aandacht aan te besteden. We maken tijd om onze lessen te geven die vooral gaan over begrip voor de anderen, reageren op de ander en wie ben ik zelf in dit geheel. Door structurele aandacht hieraan te besteden, gaan we ervan uit dat kinderen zich dit steeds meer eigen maken. De aanpak bestaat uit de inzet van KWINK. Tevens hebben we binnen de school een werkgroep SEL. Deze groep professionals zorgt ervoor dat het emotioneel leren op de agenda blijft en monitort de uitvoering van de afspraken met het team. LEES MINDER
Op school is het voor iedereen prettig
Veiligheid
Vriendelijk zijn
Wat is de werkwijze van De Odyssee voor sociale ontwikkeling?
De Odyssee besteedt aandacht aan sociale ontwikkeling door middel van groepsvormende activiteiten aan het begin van het schooljaar en na korte vakanties. Tijdens de lessen wordt veel gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen om samenwerking te bevorderen. De leerlingen zitten in groepjes in de klaslokalen. De school werkt met de methode Kwink, die wekelijks een les biedt op het gebied van sociaal-emotioneel leren. De school begroet leerlingen bij binnenkomst en past het handelen aan op de situatie van het kind om een positief pedagogisch klimaat te creëren.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Odyssee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Odyssee gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Peiling sociale veiligheid Vensters PO, vragenlijst tevredenheid Plan Zo en Kindbegrip (Parnassys).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Odyssee?
De Odyssee gebruikt de methoden Grip op de groep en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.