
Schoolweging
De schoolweging van De Kleine Nicolaas is 24,23 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een groeiende leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft haar streefniveau met een score van 80,95% tegenover een signaleringswaarde van 56,2%. Dit betekent dat ruim 80% van de leerlingen het hoogste referentieniveau voor taal en rekenen bereikt, wat ruim boven het inspectiedoel en het landelijk gemiddelde (66,85%) ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 73,91% vwo-advies (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen) en 8,7% gecombineerd vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs komt met 0% beduidend lager uit dan het gemiddelde (1,01% regio). Deze focus sluit aan bij het hoge streefniveau en de ambities zoals omschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kleine Nicolaas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf september 2023 maken wij voor alle leerlingen gebruik van IEP (Inzicht Eigen Profiel). Met IEP wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen. Inhoudelijk zijn de toetsen voor taal en rekenen gelijk aan die van CITO en voldoen zij aan alle wettelijke eisen. Dit wordt namelijk gecontroleerd door de Expertgroep toetsen PO, die de toetsen heeft goedgekeurd. Daarnaast is er ook aandacht voor andere vaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die dus verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. Digitale toetsen, maar niet helemaal De leerlingen IEP-en op de computer, laptop of tablet. Leest een leerling liever van papier of schrijft een leerling bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. De afnameduur van de toetsen zijn kort, dat is wel zo fijn voor de concentratie en motivatie. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de leerling de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces en geen afrekenmiddel. Moeilijk om toetsresultaten te begrijpen Grafiekjes, lijntjes, gekleurde hokjes, de resultaten van een toets zijn niet altijd makkelijk te lezen en te begrijpen; wat betekent het nu voor je kind? Het IEP LVS geeft heldere en herkenbare resultaten terug voor leerkracht en leerling, gericht op de positieve ontwikkeling die iedere leerling op zijn niveau kan maken. Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang, hoe heb jij je ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer? Het IEP LVS geeft de leerling daarom inzicht in de percentages goed beantwoorde vragen op de verschillende onderdelen in de toets. Voor de leerling is dit erg concreet, omdat hij gelijk inzicht krijgt in de onderdelen die goed gaan en in welke hij zich nog verder kan ontwikkelen. Voor taal en rekenen worden resultaten vanaf leerjaar 6 uitgedrukt in referentieniveaus (1F, 1S en 2F). De referentieniveaus geven aan wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen op belangrijke momenten in zijn schoolloopbaan. De bedoeling van het meten van de referentieniveaus is het verbeteren van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen. Ook zorgen ze voor een betere aansluiting tussen het taal- en rekenonderwijs in de verschillende onderwijssectoren po, vo en mbo omdat ze op al die niveaus gemeten worden. Het doel is dat leerlingen aan het eind van de basisschool 1F beheersen en er wordt gestreefd naar het hogere niveau 1S en 2F. Groep 1 en 2 In de groepen 1 en 2 werken we uiteraard niet met toetsen, maar worden kinderen geobserveerd. Op basis van deze observaties kan de leerkracht goed in kaart brengen in welke mate kinderen bepaalde doelen al zelfstandig kunnen en wat nog hulp vraagt. Doorstroomtoets (groep 8) Voor de eindtoets in groep 8 maakten we reeds gebruik van IEP. In plaats van een eindtoets in groep 8 zal volgend schooljaar, volgens landelijke richtlijnen, deze vervangen worden door een doorstroomtoets begin februari. Hierdoor kunnen alle leerlingen zich op hetzelfde moment aanmelden bij een VO-school, passend bij hun advies. Nu moesten leerlingen die hoger scoorden op de eindtoets, na de hele plaatsingsprocedure, nog op zoek naar een passende school. Door het vervroegen van de deze toets, maken alle leerlingen evenveel kans dat ze geplaatst worden op een school die zij prettig vinden
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
We streven ernaar dat de leerlingen zich prettig en veilig voelen op school, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij hanteren voor het volgen en aanleren van gewenst gedrag de leerlijnen van de CED-groep het instrument vanuit IEP: Hart en Handen. Het instrument Sociaal-emotionele ontwikkeling is een zelfevaluatie dat vijf verschillende aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling meet. Onder sociaal-emotionele ontwikkeling verstaan wij het kunnen reflecteren op jezelf, het adequaat kunnen reageren op anderen en het om kunnen gaan met eigen en andermans gevoelens. Wij streven er naar dat zo veel mogelijk leerlingen de school verlaten met gedrag dat passend is voor hun leeftijd. Dit zijn voor ons essentiële randvoorwaarden om tot leren te komen en komen zeker bij vakken als IPC en Close Reading aan bod. Het aanleren van gedrag bestaat niet enkel uit losse lesjes, maar is bewust geïntegreerd in het dagelijkse handelen van de leerkracht en leerlingen. Het is daarom niet mogelijk hier een concrete tijd aan te koppelen. Wel kiezen we er voor om de periode zomer-herfst geen muzieklessen aan te bieden, zodat meer tijd is voor kennismakings-werkvormen, opstellen en inoefenen van klassenafspraken en het inoefenen van de afspraken met betrekking tot het klassenmanagement. We staan extra stil bij de gouden weken en stellen hiervoor concrete doelen op en bereiden lessen voor. Tijdens de lessen begrijpend luisteren en begrijpend lezen worden in deze periode teksten gebruikt die met het maken van afspraken, vriendschap, jezelf zijn etc. te maken hebben. Voor gedrag maken we, net als bij leren, gebruik van de ondersteuningsroute. Daarnaast beschikken we ook over een protocol grensoverschrijdend gedrag en anti-pestprotocol. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Plezier
Wat is de werkwijze van De Kleine Nicolaas voor sociale ontwikkeling?
De Kleine Nicolaas maakt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk op schoolniveau om passende doelen te kiezen. De school gebruikt het instrument vanuit IEP: Hart en handen, en de CED leerlijn sociaal gedrag om een doorgaande leerlijn te waarborgen. Materialen en methodieken worden gekozen op basis van de gekozen domeinen, passend bij onze leerlingen. Hierdoor is het geen standaard methode maar wordt gekeken naar wat waardevol is voor de specifieke leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Kleine Nicolaas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Kleine Nicolaas gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Kind volmodel voor groep 1 & 2, Leerlijnen Sociaal Emotionele Ontwikkeling 3-8.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kleine Nicolaas?
De Kleine Nicolaas gebruikt de methode Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.