
Schoolweging
De schoolweging van De Jaargetijden is 24,99 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.92% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingscijfer (95.88%). Deze sterke basiswaarde vormt een stevig fundament voor doorstroom naar het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49.66% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1% ligt. Dit onderstreept dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 24.99) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 42.86% vmbo-(g)t en 14.29% vwo-advies (vs. 16.45% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.18% regio), wat past bij het hoge fundamentele niveau. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Jaargetijden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.25 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een gedeelte van het dagelijkse werk wordt door de leerlingen zelf nagekeken en daarna gecontroleerd door de leerkracht. Het dagelijkse werk wordt regelmatig getoetst met toetsen die bij de methoden horen. Zowel tijdens het afnemen van methode-toetsen als tijdens het maken van dagelijks werk in de klas, is de leerkracht bezig met het signaleren en het volgen van de didactische ontwikkeling van de leerlingen. Twee keer per schooljaar worden er methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. De methode-onafhankelijke toetsen die gebruikt worden, zijn gemaakt door Cito.De uitslagen van deze toetsen worden opgeslagen in ParnasSys. De uitslagen kunnen worden vergeleken met het landelijk gemiddelde. Daarnaast wordt de individuele vaardigheidsgroei per leerling bekeken. Dit geeft ons een eerlijk beeld over de leerprestaties van de kinderen. De verrichtingen van ieder kind en de hele groep kunnen op deze manier over een langere periode gevolgd worden. In de onderbouw wordt de ontwikkeling gevolgd middels de ParnasSysleerlijnen-registratie. Zie hiervoor het ‘Borgingsdocument Onderbouw’. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten intern begeleider geanalyseerd om groeps- of individuele uitval te signaleren. De uitslagen worden o.a. gebruikt voor het analyseren, evalueren en bijstellen van ons onderwijs en het al dan niet inzetten van extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben (zie 7.3 zorgcyclus). De resultaten worden tevens vermeld in het rapport van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78.57% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage onder advies (21.43%) is echter bijna dubbel zo hoog als bij vergelijkbare scholen (11.81%). Dit kan samenhangen met de relatief ambitieuze adviezen in combinatie met de complexe populatie. Opvallend is dat geen enkele leerling boven advies presteert (vs. 25.27% landelijk).
Sociale ontwikkeling
Wij willen de kinderen een houding bijbrengen waarin zij met respect naar elk medemens kijken en handelen. Dit brengt gelijk een stuk eigen verantwoordelijkheid voor het eigen doen en laten naar voren. Naarmate kinderen ouder worden verwachten we meer verantwoordelijkheidsgevoel en stimuleren dit door te reflecteren met kinderen, maar ook door ze taken te geven die een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid (denk aan huiswerk, meenemen van spullen, afhebben van taken). We vinden het belangrijk dat kinderen oog hebben voor elkaar en zich ook kunnen inleven in een ander. De training Rots en Water moet daar een bijdrage aan leveren. Maar ook gesprekken in de klas en met kinderen onderling, waarin ingegaan wordt op de beleving van de ander. LEES MINDER
Respect
Samen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Jaargetijden voor sociale ontwikkeling?
De Jaargetijden gebruikt de methode Kwink voor sociaal emotioneel leren in de klassen. Kinderen in groep 4 en 7 krijgen een Rots en Watertraining om weerbaarheid en het effect van hun handelen op anderen te leren. Met Taakspel leren kinderen spelenderwijs rekening te houden met elkaar, verantwoordelijkheid te dragen en goed samen te werken.
Welke registratievormen gebruikt De Jaargetijden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Jaargetijden gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Jaargetijden?
De Jaargetijden gebruikt Taakspel en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.