Daltonschool Neptunus
Piet Zwarthof 2
1087 AX Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
6.68

De schoolweging van Neptunus is 29,98 , met een spreiding van 6,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit overstijgt zelfs het Amsterdamse gemiddelde (95,9%). De school garandeert hiermee basisvaardigheden ondanks dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 47,1%. De school voldoet hiermee nagenoeg aan de inspectienorm (+0,7% onder doel). Dit is opmerkelijk gezien de complexe schoolweging, en duidt op effectieve differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Focus op hogere adviezen: 32% havo/vwo en 16% vwo (vs. 10,9% en 18,6% in vergelijking). Praktijkonderwijs valt met 0% lager uit dan vergelijkbare scholen (1,01%). Opvallend is het ontbreken van vmbo-adviezen in combinatie met havo (slechts 4%), wat wijst op een dichotoom adviespatroon.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNeptunusGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23172.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Methode gebonden toetsen Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken en om te bekijken of leerlingen de stof voldoende tot zich hebben genomen, nemen wij regelmatig methodetoetsen af. Op grond van de uitkomst van deze toetsen, krijgen sommige leerlingen extra of verlengde instructie van de leerkracht om zich het gestelde leerdoel alsnog eigen te maken of juist minder instructie en verrijkende stof omdat ze hebben laten zien dat ze leerdoel al beheersen. Methode onafhankelijke toetsen Twee keer per jaar meten wij -onafhankelijk van de methode- de kennis en vaardigheid van leerlingen in een bepaald vakgebied, bijv. rekenen, taal, spelling of begrijpend lezen. Deze methode onafhankelijke toetsen worden medio januari/februari en juni afgenomen. Hierna volgt een rapportage aan de ouders en leerling en een gesprek met de leerkracht. De uitkomsten van deze toetsen kunt u ook teruglezen in ons ParnasSys ouderportaal. Intern gebruiken wij de uitkomsten van deze toetsen om onze leerlingen opbrengstgericht en passend onderwijs te bieden. Op de methode onafhankelijke Dia en Cito- toetsen die zijn afgenomen in februari 2024 en juni 2024 in groep 3 t/m 8 scoren de leerlingen gemiddeld t.a.v. hun vergelijkingsgroep. De school maakt vanaf schooljaar 2024-2025 alleen nog maar gebruik van de methode onafhankelijke toetsen van Dia. Als u meer wilt weten over de Dia-toetsen kijk dan hier: informatie_voor_ouders_lvs_po_nieuw.pdf (diatoetsen.nl) Monitoren van resultaten Vier keer per jaar is er een schoolbespreking waarin het team samen kijken naar het onderwijs op onze school. De resultaten van de school worden met het gehele team besproken en geanalyseerd. Er wordt bekeken of de gestelde schoolambities zijn bereikt. En waar nodig wordt ingezoomd op het aanpassen van het onderwijs de komende periode. Vervolgens wordt de stap gemaakt om met de leerkrachten van het leerjaar te kijken naar de groepsresultaten. Heeft de groep in zijn geheel voldoende geprofiteerd van het onderwijsaanbod? Waarop moet de komende periode worden ingezoomd? Waar kan de groep verdiepen of waar moet het leerstof aanbod juist geïntensiveerd worden? Vervolgens wordt door de leerkrachten bekeken of het onderwijs passend is geweest voor alle leerlingen. Is er voor iedere leerling voldoende leerplezier en leerredendement geweest. In het groepsoverzicht worden uitspraken gedaan door de leerkracht m.b.t. het gewenste niveau en ontwikkeling op leerling- en groepsniveau. Ons leerlingvolgsysteem stelt ons in staat om de vorderingen van eerdere leerjaren en vakgebieden te betrekken in deze analyses om trends waar te nemen. Belangrijk onderdeel van de analyse zijn de vervolgstappen en acties die hierop volgen. Deze worden op groepsniveau vertaald in nieuwe (of bijgestelde) onderwijsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend hoog percentage leerlingen boven advies (18,4% vs. 25,3% landelijk), ondanks complexe populatie. Slechts 15,8% zit onder advies - lager dan gemiddeld (11,8%). Dit kan duiden op voorzichtige advisering. Op advies presteren 65,8% van de leerlingen, in lijn met landelijke trends.

Sociale ontwikkeling

Neptunus grondwet Wij zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan ontwikkelen. Wij zorgen ervoor dat iedereen erbij hoort. Wij luisteren naar elkaar. Wij helpen elkaar en lossen conflicten samen op. Wij zijn samen verantwoordelijk voor onze schoolomgeving. Onze school stelt zich tot doel dat de leerlingen hun talenten ontwikkelen en dat we hen de vaardigheden laten ontwikkelen waarmee ze een betrokken en verantwoordelijk lid van de samenleving kunnen worden. Dit laatste doen we met behulp van de uitgangspunten van De Vreedzame School. Tijdens de acht jaar dat leerlingen op onze basisschool zitten, volgen ze jaarlijks de verschillende onderdelen van het programma, waarin ze leren verantwoordelijkheden te dragen, conflicten op te lossen en een positieve bijdrage te leveren aan de school als gemeenschap. Alle leerlingen van onze school weten dat we problemen altijd proberen op te lossen. Wij maken gebruik van leerling-mediatoren (die hiervoor zijn getraind) mocht een conflict niet met behulp van de mediatoren worden opgelost dan doen de leerkrachten dat. Kinderen die het gevoel van veiligheid van anderen schade toebrengen door hun houding of gedrag (te denken valt aan: vechten, slaan, bedreigen, schelden e.d.) waardoor medeleerlingen en/ of leerkrachten zich onveilig voelen, zij kiezen er voor zich niet aan de schoolregels te houden en op die manier hun verbinding met de groep te verbreken. Uiteindelijk krijgen deze leerlingen een maatregel. Maar in de hoofdzaak richt de school zich op het stimuleren van positief, gewenst gedrag en het voorkomen van (sociaal) onveilige situaties. LEES MINDER

Samen verantwoordelijk

Democratisch burgerschap

Iedereen hoort erbij

Wat is de werkwijze van Daltonschool Neptunus voor sociale ontwikkeling?

De principes van De Vreedzame School, en de hieraan verbonden grondwet, vormen de basis voor sociale ontwikkeling en de groepsregels. Tijdens de lessen van De Vreedzame School worden deze onder de aandacht gebracht en worden groepsafspraken opgesteld. Om een positieve sfeer te behouden, worden afspraken gemaakt over respectvolle omgang met elkaar. Het sociaal welbevinden van de kinderen wordt gemonitord door tweejaarlijkse tevredenheidspeilingen, de veiligheidsmonitor en de sociale lijsten van De Vreedzame School.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Neptunus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool Neptunus gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Neptunus?

Daltonschool Neptunus gebruikt De Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.