
Schoolweging
De schoolweging van De Waterkant is 26,48 , met een spreiding van 7,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,0% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, mede dankzij gerichte instructie in kleine groepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%. Dit reflecteert de effectiviteit van het differentiatiemodel met persoonlijke weektaken en talenttijd.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke academische focus: 29,4% vwo (regio 18,6%) en 23,5% havo (regio 16,1%). Het ontbreken van praktijkonderwijsadvies (vs 1,0% regio) benadrukt het hoge opleidingsniveau, mogelijk beïnvloed door de ouderpopulatie uit het centrum van Amsterdam.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Waterkant | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.08 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar, in het midden en aan het einde van het schooljaar worden de Cito-toetsen afgenomen. De resultaten worden per kind en per groep geregistreerd in ons leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden geanalyseerd en geëvalueerd op school-, groeps- en kind niveau. Met behulp van de analyses worden er handelingsplannen op school, groep en kindniveau opgesteld. De schoolplannen worden opgesteld door de directie en besproken het team en de MR. De groepsplannen worden opgesteld door de leerkrachten en besproken met de internbegeleidsters. De individuele plannen worden door de leerkracht opgesteld en besproken met de internbegeleidsters, r.t-er/onderwijsassistenten, ouders en de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 64,3% leerlingen op adviesniveau en slechts 14,3% eronder presteert de school beter dan de regio (11,8% onder advies). De 21,4% die boven hun advies uitstroomt, sluit aan bij het daltonprincipe van ontwikkelingsgericht begeleiden.
Sociale ontwikkeling
De Waterkant is een Vreedzame school. Wij gebruiken het programma voor de sociale competentie en democratisch burgerschap. Wij beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. LEES MINDER
Samen
Verantwoordelijk
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Daltonschool De Waterkant voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool De Waterkant werkt met De Vreedzame School, een aanpak die gericht is op het creëren van een positieve en ‘vreedzame’ cultuur in de klas en op school. Dit vraagt om een doorlopende pedagogische lijn en een gezamenlijke visie. De kernwaarden van De Vreedzame School sluiten aan bij de kernwaarden van het Daltononderwijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Waterkant om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool De Waterkant gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.