Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam

Het team van Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam

Current section: team
Lekstraat 35 - 37
1079 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Daltonbasisschool De Rivieren is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonbasisschool De Rivieren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonbasisschool De Rivieren bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonbasisschool De Rivieren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonbasisschool De Rivieren zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonbasisschool De Rivieren. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.2%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (4.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonbasisschool De Rivieren werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.6%)
Direct ondersteunend personeel (30.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonbasisschool De Rivieren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Engelse taal
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Daltonbasisschool De Rivieren: Zekerheid voor Onderwijs

Op Daltonbasisschool De Rivieren zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, ook bij afwezigheid van leerkrachten. Ons doel is om de impact van (ziekte)verlof op uw kind te minimaliseren en een stabiele leeromgeving te garanderen. Wij zetten flexibele medewerkers in die op niet-werkdagen kunnen bijspringen, aangevuld met ambulante leerkrachten voor acute situaties. Onze toegewijde onderwijsassistenten staan klaar om tijdelijk in te vallen, zodat uw kind altijd begeleid wordt. Bij onverwachte afwezigheid verdelen we de leerlingen van groep 3 t/m 8 volgens vaste protocollen over andere klassen. De kinderen ontvangen aangepast lesmateriaal en weten wat er van hen verwacht wordt. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen zoeken we altijd naar passende, alternatieve oplossingen. Daarnaast maken we gebruik van externe netwerken zoals Lukida voor dagvervanging. Dit stelt ons in staat om kwalitatieve alternatieve programma's aan te bieden, bijvoorbeeld gericht op kunst, muziek of technologie, om zo een rijke leerervaring te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer vervanging onverhoopt niet georganiseerd kan worden, informeren we ouders zo spoedig mogelijk via onze communicatieapp Parro met het verzoek om uw kind thuis te houden. Transparante communicatie met ouders is hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Daltonbasisschool De Rivieren

7

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Daltonbasisschool De Rivieren geloven we in het bieden van proactieve en op maat gemaakte ondersteuning. Ons toegewijde team van zeven specialisten, waaronder een dyslexie- en rekenspecialist, staat klaar om leerlingen met specifieke leerbehoeften te helpen. Wij hanteren een gefaseerd ondersteuningsmodel, beginnend met basisondersteuning binnen de klas (niveau 1 en 2). Indien een leerling extra hulp nodig heeft, bieden onze interne experts individuele begeleiding of werken ze in kleine groepjes (niveau 3). Voor de meest complexe zorgvragen, zoals die vallen onder ondersteuningsniveau 4, werken we nauw samen met externe professionals zoals orthopedagogen van het ABC en Zien in de Klas. Dit alles doen we conform de richtlijnen van het dyslexieprotocol en het protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal bij Daltonbasisschool De Rivieren. Onze school beschikt over een team van zes specialisten die expertise hebben op dit gebied. Binnen zowel de midden- als de bovenbouw is er een leerkracht specifiek geschoold in het ondersteunen van leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen. Deze leerkrachten bieden gerichte hulp en begeleiding om een positief schoolklimaat te waarborgen. Onze aanpak is erop gericht om elke leerling zich veilig en gewaardeerd te laten voelen, wat essentieel is voor zowel academische als persoonlijke groei.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Vaardigheden Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kindercoach

Toelichting van de school:

Daltonbasisschool De Rivieren investeert in de ontwikkeling van executieve vaardigheden, cruciaal voor een succesvolle schoolloopbaan. Met behulp van de 'Breinhelden' methode leren leerlingen essentiële 'superkrachten' zoals tijdkracht en aandachtkracht. Deze vaardigheden, zoals tijdig plannen, focussen en samenwerken, worden spelenderwijs aangeleerd. Onze vijf gespecialiseerde teamleden, waaronder gedragsspecialisten en kindercoaches, bieden extra ondersteuning wanneer leerlingen hierbij vastlopen. Door deze gerichte aanpak helpen we kinderen om zelfstandiger en effectiever taken uit te voeren, wat bijdraagt aan hun algehele schoolsucces en welzijn.

2

Motorische Ontwikkeling: Actieve Groei en Vroege Signalering

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van onze leerlingen wordt actief gestimuleerd en gemonitord op Daltonbasisschool De Rivieren. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs voert jaarlijks een motorische scan uit. Deze analyse helpt ons om eventuele achterstanden vroegtijdig te signaleren en gepaste actie te ondernemen. Indien nodig, kunnen wij de expertise van een specialist van de GGD inschakelen voor verdere begeleiding. Wij streven ernaar om alle leerlingen te ondersteunen in hun fysieke ontwikkeling, zodat zij met vertrouwen kunnen deelnemen aan alle schoolactiviteiten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten intern hebben, waarborgen we de persoonlijke verzorging en ondersteuning van onze leerlingen met de grootste zorg. We werken nauw samen met ouders en externe professionals om ervoor te zorgen dat aan alle individuele behoeften wordt voldaan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Buitenlokaal
Amfitheater (presentaties, tuinlessen, optredens))
Uitdagend en groen schoolplein
Miep Giesplantsoen (grasveld voor de school)
Winterdijksplein met voetbal- en tennisvelden

Ontwikkelingsondersteuning op Maat voor Elk Kind

Ons Beleid voor Passend Onderwijs bij De Rivieren

Bij Daltonbasisschool De Rivieren geloven we dat elk kind een unieke leerweg verdient. Ons onderwijs is gericht op het benutten van individuele talenten en het stimuleren van persoonlijke groei. We streven naar een inclusieve leeromgeving waarin de ontwikkeling centraal staat. Dit doen we in lijn met de richtlijnen voor Passend Onderwijs van onze stichting Amos. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om te excelleren. Onze zorgplicht garandeert dat wij als schoolbestuur en school ons inzetten voor passend onderwijs voor elke aangemelde leerling. We onderzoeken eerst welke ondersteuning wij zelf kunnen bieden, eventueel met extra hulp. Wij gaan hierover in gesprek met u als ouder. Samen bepalen we de onderwijsbehoeften van uw kind en de meest geschikte ondersteuning. Meer informatie over passend onderwijs en onze zorgplicht vindt u via de website. Passend onderwijs betekent dat uw kind de juiste begeleiding krijgt op de school waar het ingeschreven is. Mocht de school onvoldoende ondersteuning kunnen bieden, dan zoeken wij samen met u naar een passende oplossing, eventueel op een andere school. Het initiatief hiervoor ligt altijd bij de school. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke expertise wij in huis hebben, zoals rekenspecialisten of dyslexie-experts. Zo nodig schakelen we externe deskundigen in, zoals gedragsdeskundigen, logopedisten of psychologen. Factoren zoals klasgrootte en schoolfaciliteiten spelen ook een rol in de geboden ondersteuning. Kleine klassen bieden vaak meer individuele aandacht. Wij houden ook rekening met de fysieke toegankelijkheid van onze school. Als we merken dat we een kind niet de juiste ondersteuning kunnen bieden binnen onze school, dan betrekken we het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Zij helpen ons beoordelen of speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO) geschikter is. Voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en specifieke ondersteuningsbehoeften kan Kentalis, een gespecialiseerde organisatie, een beoordeling doen voor plaatsing op een speciale school. Het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) is opgericht door alle schoolbesturen in Amsterdam en Diemen. Zij bieden ondersteuning en advies aan scholen bij de implementatie van passend onderwijs. Bezoek www.swvamsterdamdiemen.nl voor meer informatie over passend onderwijs in de regio. U kunt het SWV bereiken via: Samenwerkingsverband primair onderwijs Amsterdam Diemen Bijlmerdreef 1289-2 1103 TV Amsterdam T: 020 7237100 E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl Medezeggenschap speelt een cruciale rol bij passend onderwijs. De Medezeggenschapsraad (MR) van de school, bestaande uit leerkrachten en ouders, adviseert over het schoolondersteuningsprofiel. De Ondersteuningsplanraad van het Samenwerkingsverband heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan, waarin afspraken staan voor passende onderwijsplekken voor alle kinderen. De Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van de schoolbesturen, met vertegenwoordigers van de MR's, heeft een belangrijke adviserende rol. Zij monitoren de besteding van budgetten voor extra ondersteuning. Ons actuele aanbod aan extra ondersteuning is vastgelegd in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit document is beschikbaar als bijlage en op onze website.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Toekomstig Succes

Welke Visie en Doelen Vormen Ons Schoolplan?

Bij Daltonbasisschool De Rivieren streven we naar excellente onderwijskwaliteit, afgestemd op de unieke behoeften van elke leerling. Onze schoolambities, nauw verbonden met de koers van AMOS, richten zich primair op de ontwikkeling van essentiële basisvaardigheden: taal, rekenen en burgerschap. Voor de komende vier jaar hebben we concrete doelen gesteld die we jaarlijks vertalen in een gedetailleerd jaarplan. Deze doelen omvatten het continu verbeteren van onze onderwijskwaliteit door middel van effectieve cycli van opbrengst- en handelingsgericht werken. We hanteren referentieniveaus om de voortgang van leerlingen te meten, met als ambitie dat 95% van onze leerlingen de 1F-doelen beheerst en 47,5% de 2F/1S-doelen. Onze focus voor schooljaar 2024-2025, mede geïnspireerd door het inspectiebezoek van 18 april 2024, ligt op het versterken van het onderwijsaanbod en de onderwijstijd voor basisvaardigheden. We investeren in de verdere ontwikkeling van didactisch handelen, gestuurd door regelmatige lesbezoeken en teamafspraken. In de onderbouw combineren we spelend leren met doelgerichte instructie, terwijl we in het rekenonderwijs de instructiekwaliteit en differentiatie blijven optimaliseren. De overstap naar meer papierwerk en het effectief benutten van methodes zoals Taalactief 5 staan centraal. Voor taalontwikkeling breiden we het aanbod uit voor alle domeinen, creëren we een doorlopende leerlijn en stellen we een taalcoördinator aan. Specifieke aandacht gaat uit naar NT2-leerlingen en de inzet van Blink Lezen en Blink Engels Groove me. Burgerschapsonderwijs wordt gestructureerd met een helder onderwijsplan en de evaluatie van lesmethodes. De kernwaarden van Daltononderwijs – zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking en reflectie – integreren we dagelijks in ons onderwijs. Ook het pedagogisch klimaat krijgt volop aandacht. We ontwikkelen een doorlopende lijn voor sociaal-emotionele ontwikkeling, integreren 'gouden weken' en herzien onze aanpak voor het omgaan met gedrag. Bewegingsonderwijs en de actieve betrokkenheid van ouders en leerlingen versterken ons positieve schoolklimaat. De lessen van 'Kleur op School' bevorderen respect voor diversiteit en de kracht van verschillen.

Hoe Zorgt De Rivieren Voor Continue Kwaliteitsverbetering?

De directie en interne begeleiders hebben een strategisch verbeterplan opgesteld om de onderwijskwaliteit structureel te verhogen. Dit plan is breed gedragen binnen het team en de voortgang wordt nauwlettend gemonitord aan de hand van tussentijdse resultaten. Ons team werkt voortdurend aan professionalisering binnen gestructureerde leerteams. Deze teams spelen een cruciale rol bij het vormgeven en evalueren van onze schoolbrede doelen. Resultaten worden regelmatig gedeeld tijdens teamvergaderingen en studiedagen, waar ook nieuw beleid wordt geëvalueerd. De medezeggenschapsraad (MR) speelt een belangrijke controlerende rol in de implementatie van het schoolplan. Zij volgen het proces nauwgezet en voorzien het schooljaarplan van kritische evaluaties, zodat we continu kunnen bijsturen en optimaliseren.

Speciaal Aanbod Jonge Kind: Ontwikkeling en Groei bij Daltonbasisschool De Rivieren

Toelichting van de school

Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam biedt een stimulerende omgeving voor kinderen vanaf de jongste jaren. Wij geloven in een brede ontwikkeling, waarbij we kinderen de ruimte geven om zelfstandig te leren en te ontdekken. Ons onderwijs is gericht op het ontwikkelen van de talenten van elk kind, met aandacht voor zowel academische als sociale vaardigheden. Ons team van toegewijde leerkrachten creëert een veilige en inspirerende leeromgeving. Door onze daltonprincipes – zelfstandigheid, samenwerking, reflectie en keuze – leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Dit legt een sterke basis voor hun verdere schoolloopbaan en persoonlijke groei. Wij nodigen u van harte uit om kennis te maken met onze school en te ervaren hoe wij uw kind de best mogelijke start in het onderwijs bieden. Ontdek de unieke sfeer en de vele mogelijkheden die Daltonbasisschool De Rivieren te bieden heeft.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Daltonbasisschool De Rivieren voor jonge kinderen?

Daltonbasisschool De Rivieren zet zich actief in voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden uitstekende mogelijkheden voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), wat essentieel is voor een goede start. Onze VVE-programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociale competenties van jonge kinderen te stimuleren. Via spelenderwijs leren en gerichte activiteiten bereiden wij uw kind voor op de basisschool. Daarnaast faciliteren we nauwe samenwerking met peuteropvanglocaties, zodat een doorlopende leerlijn gewaarborgd is. Dit zorgt voor een soepele overgang naar groep 1 en een consistente ontwikkelingsondersteuning.

Daltonbasisschool De Rivieren zet zich actief in voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bieden uitstekende mogelijkheden voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), wat essentieel is voor een goede start. Onze VVE-programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociale competenties van jonge kinderen te stimuleren. Via spelenderwijs leren en gerichte activiteiten bereiden wij uw kind voor op de basisschool. Daarnaast faciliteren we nauwe samenwerking met peuteropvanglocaties, zodat een doorlopende leerlijn gewaarborgd is. Dit zorgt voor een soepele overgang naar groep 1 en een consistente ontwikkelingsondersteuning.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Daltonbasisschool De Rivieren samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Daltonbasisschool De Rivieren nauw samen met vooraanstaande partners. Deze samenwerkingen garanderen een hoogwaardige en samenhangende aanpak. Een belangrijk samenwerkingsverband hebben we met KleintjeZuid, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang en peuter educatie. Via KleintjeZuid bieden we kwalitatieve voor- en vroegschoolse educatie, afgestemd op de specifieke behoeften van jonge kinderen. Deze samenwerking met KleintjeZuid zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar onze basisschool. Het team van KleintjeZuid deelt onze visie op kindontwikkeling en werkt met ons samen om een stimulerende leeromgeving te creëren die de basis legt voor levenslang leren.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Daltonbasisschool De Rivieren nauw samen met vooraanstaande partners. Deze samenwerkingen garanderen een hoogwaardige en samenhangende aanpak. Een belangrijk samenwerkingsverband hebben we met KleintjeZuid, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang en peuter educatie. Via KleintjeZuid bieden we kwalitatieve voor- en vroegschoolse educatie, afgestemd op de specifieke behoeften van jonge kinderen. Deze samenwerking met KleintjeZuid zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar onze basisschool. Het team van KleintjeZuid deelt onze visie op kindontwikkeling en werkt met ons samen om een stimulerende leeromgeving te creëren die de basis legt voor levenslang leren.

Team | Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam | [2025] Schoolregister