Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam

De resultaten van Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam

Current section: resultaten
Lekstraat 35 - 37
1079 Amsterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonbasisschool De Rivieren, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Daltonbasisschool De Rivieren bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonbasisschool De Rivieren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Rivieren

Het fundamentele niveau vormt de basis voor taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze prestaties via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Deze 85% fungeert als de essentiële signaleringswaarde voor alle Nederlandse basisscholen, inclusief Daltonbasisschool De Rivieren. Daltonbasisschool De Rivieren streeft ernaar om dit essentiële niveau voor al haar leerlingen te waarborgen. De resultaten tonen aan dat de school goed presteert en de landelijke norm ruimschoots haalt, wat duidt op een solide basis voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie voor het Streefniveau op De Rivieren

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend doel dat verder gaat dan de basisvaardigheden. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Voor Daltonbasisschool De Rivieren is deze signaleringswaarde vastgesteld op 43.5%. De school zet zich actief in om leerlingen te stimuleren en te begeleiden richting dit ambitieuze doel. De behaalde score van 40.93% laat zien dat we hierin stappen zetten, en we blijven ons inzetten om deze prestaties verder te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonbasisschool De Rivieren?

Ontdek het schooladvies traject op Daltonbasisschool De Rivieren. In februari leggen alle groep 8 leerlingen de doorstroomtoets af, specifiek de DIA-toets, om hun definitieve schooladvies te bepalen. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding en toelating tot het voortgezet onderwijs. De Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente hebben een gestandaardiseerde kernprocedure opgesteld voor de aanmelding en inschrijving in het voortgezet onderwijs. Meer details hierover en over de schoolkeuze in Amsterdam zijn te vinden op schoolkeuze020.nl. Het schooladvies, dat bindend is voor toelating, wordt definitief vastgesteld in maart, na een voorlopig advies in januari. Dit advies is gebaseerd op een grondige analyse van leerlinggegevens uit de afgelopen drie schooljaren, inclusief resultaten van methodegebonden toetsen, observaties en de werkhouding van de leerlingen. Leraren, het IB/KC en de directie werken samen om een passend advies te garanderen, waarbij ook sociaal-emotionele ontwikkeling en taakgerichtheid een rol spelen. Ouders worden geïnformeerd via een speciale informatiebijeenkomst, zodat ze tijdig betrokken zijn bij de overstap naar het middelbaar onderwijs. Leerlingen melden zich eind maart aan bij hun middelbare school met het definitieve advies. Voor leerlingen die doorstromen naar het vso geldt een uitzondering; zij kunnen zich al met een voorlopig advies aanmelden.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Daltonbasisschool De Rivieren

Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam is een levendige leergemeenschap waar diversiteit wordt omarmd als een essentiële kracht. Met een rijke mix van leerlingen uit diverse etnische, religieuze en sociaal-economische achtergronden, creëren we dagelijks een veilige en inclusieve omgeving. Elk kind voelt zich hierdoor gezien, gewaardeerd en gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen. Wij leggen een sterke nadruk op burgerschapsvorming en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Door actief te werken aan wederzijds begrip en respect, bevorderen we een positief leerklimaat. Samen leren, samen leven en samenwerken zijn de kernprincipes die ervoor zorgen dat onze leerlingen niet alleen academisch groeien, maar ook uitgroeien tot betrokken, respectvolle en veerkrachtige individuen. Onze toegewijde leerkrachten fungeren als inspirerende rolmodellen. Met een open houding, culturele sensitiviteit en oog voor individuele behoeften, bouwen zij aan vertrouwen en een sterk groepsgevoel. Door coöperatieve werkvormen en thematisch onderwijs, dat ruimte biedt voor diverse culturele perspectieven, zorgen zij ervoor dat elke leerling actief betrokken is en zich optimaal kan ontplooien. Ter ondersteuning van dit proces investeert Daltonbasisschool De Rivieren continu in de professionele ontwikkeling van ons team. Door middel van intervisie en het delen van best practices, versterken we onze expertise in inclusief lesgeven en het creëren van gelijke kansen. Dit alles met als doel een leeromgeving te waarborgen waarin ieder kind zich veilig, gewaardeerd en uitgedaagd voelt.

Openheid en Transparantie: We creëren een veilige omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om ideeën te delen en vragen te stellen.

Persoonlijke Ontwikkeling: We stimuleren elk kind om zijn of haar unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

Nieuwsgierigheid en Onderzoekend Leren: We moedigen leerlingen aan om de wereld om hen heen te verkennen en zelfstandig kennis op te doen.

Hoe bevordert Daltonbasisschool De Rivieren de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op Daltonbasisschool De Rivieren vertalen we de drie kernprincipes van het Daltononderwijs naar concrete klassenregels, die samen met de leerlingen worden opgesteld. Deze aanpak legt de verantwoordelijkheid voor het naleven van de regels direct bij de kinderen, wat hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel versterkt. Met de Breinhelden methode focussen we op de ontwikkeling van executieve vaardigheden. Gedurende het schooljaar evalueren we regelmatig met de kinderen het klassenklimaat en hun persoonlijke ontwikkeling. Deze inzichten worden vastgelegd in MijnRapportFolio, wat een waardevolle basis vormt voor gesprekken met ouders. Bovendien meten we jaarlijks de sociale veiligheid bij leerlingen in groep 6, 7 en 8 met de Vensters sociale veiligheidsmonitor. Dit laagdrempelige instrument biedt ons snelle en waardevolle inzichten op groeps- en schoolniveau.

Welke registratiemethoden gebruikt onze school voor sociale opbrengsten?

Daltonbasisschool De Rivieren maakt gebruik van specifieke registratiemethoden om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te monitoren. Dit helpt ons om de ontwikkeling van elk kind te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. De belangrijkste registratiemethode die wij hanteren is:

  • MijnRapportFolio: Een digitaal portfolio waarin de ontwikkeling en voortgang van leerlingen wordt bijgehouden, inclusief inzichten in sociaal-emotionele groei en vaardigheden.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?

Op Daltonbasisschool De Rivieren zetten we diverse effectieve methoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren en te versterken. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen en de principes van Daltononderwijs. De methoden die wij toepassen zijn:

  • Gelukskoffer: Een programma dat gericht is op het vergroten van welbevinden en het aanleren van positieve denk- en gedragsstrategieën.
  • Breinhelden: Een methode ter bevordering van de executieve functies, essentieel voor zelfregulatie, planning en probleemoplossing.
  • Kleur op school: Een programma dat zich richt op het bevorderen van empathie, respect en het omgaan met verschillen binnen de klas.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Daltonbasisschool De Rivieren

Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam, met 217 leerlingen, staat bekend om zijn vernieuwende Daltononderwijs. Wij nodigen u van harte uit om de bevindingen van de onderwijsinspectie te bekijken. Op deze pagina vindt u een overzicht van ons onderwijs en de kwaliteitsbeoordelingen. Ontdek hoe wij streven naar excellentie en een stimulerende leeromgeving bieden voor al onze leerlingen.

Resultaten | Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam | [2025] Schoolregister