Daltonbasisschool De Rivieren

De resultaten van Daltonbasisschool De Rivieren in Amsterdam

Current section: resultaten
Lekstraat 35 -37
1079 EM Amsterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonbasisschool De Rivieren, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Daltonbasisschool De Rivieren

Schoolweging
30.87
Spreiding
8.12

De schoolweging van De Rivieren is 30,87 , met een spreiding van 8,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Daltonbasisschool De Rivieren bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonbasisschool De Rivieren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonbasisschool De Rivieren?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RivierenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De directie stelt jaarlijks samen met het team ambities op voor de school. Deze ambities zijn gericht op de te behalen opbrengsten, passend bij de populatie van onze school. De ambities verschillen per locatie door de weging van beide locaties. Bij het stellen van de ambities gaan we uit van het Onderwijsresultatenmodel, zoals dit is opgesteld door het onderwijsministerie. De insteek is om niet volgend te zijn, maar sturend, zodat wij voor optimale groei van onze leerlingen gaan. Wij werken hierbij vanuit de Opbrengst- en Handelingsgericht Werken cyclus (OHGW), waarbij we vanuit data van schoolbreed naar leerling specifiek toe werken. Wij gebruiken de resultaten van de Dia-toetsen die we vanaf leerjaar 3 tweekeer per jaar afnemen (de zogenaamde middentoets en eindtoets). Wij plannen twee keer per jaar een opbrengstvergadering met het hele team, waarin we samen een schoolanalyse maken op basis van de data en de ambities. Na deze opbrengstvergadering maken de leerkrachten een analyse van de toetsresultaten op groepsniveau. De groepsanalyses hebben gevolgen voor het onderwijsaanbod in de groep; de schoolanalyse maakt inzichtelijk of we “op koers ”liggen wat onze ambities. Bij de kleuters nemen we GEEN toetsen af. Wel observeren we de kleuters in hun ontwikkeling en leggen we dat vast in ons observatiesysteem Klasseplan. Daarmee volgen we de leerlingen op hun route naar leerjaar 3. In leerjaar 3 gebruiken we de toetsen van de methode die horen bij het aanvankelijk leren lezen, schrijven en rekenen. Dit is een basis waarop we in groep 4 verder bouwen. Vanaf groep 4 beginnen we de verwerking voor Spelling en Rekenen te ondersteunen met de adaptieve verwerkingssoftware van Gynzy. Dit doen we met de inzet van een iPad naast de werkboeken van de methode. Vanaf leerjaar 6 wordt er meer digitaal verwerkt. De leerkracht kan hiermee dagelijks zien wat de vorderingen zijn en waar leerlingen extra ondersteuning en (extra) uitleg nodig hebben. Dit gaat altijd hand in hand met inzet van concrete materialen, werken op papier (opdrachten en uitrekenschrift) en visuele ondersteuning. Wij houden zicht op ontwikkeling van leerlingen door de doelen uit het boek ‘Leerlijnen voor het basisonderwijs’ als basis te nemen. Van vakantie tot vakantie worden de leerdoelen gepland en per leerdoel gekeken waar de leerlingen staan. Het lesaanbod wordt daarmee op de verschillende en individuele niveaus afgestemd. We volgen de wettelijke kerndoelen voor het onderwijs. Een leerkracht kan hierbij een methode inzetten, maar kan hierbij ook andere keuzes maken. Slechts de methode volgen vanaf blok 1, les 1 zal niet zichtbaar zijn binnen de school. Leerlingen die de leerdoelen niet hebben bereikt worden snel gesignaleerd en krijgen extra ondersteuning. Dit kan zijn in de vorm van een apart programma of individuele hulp. Na een bepaalde periode bekijken we weer of de leerling vorderingen heeft gemaakt en zo ja welke. Is er te weinig voortgang, dan kijken we naar de oorzaak en eventuele andere vormen van hulp.

Zitten de oud-leerlingen van Daltonbasisschool De Rivieren in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De leerlingenpopulatie van Daltonbasisschool De Rivieren kenmerkt zich door een mooie diversiteit in etniciteit, cultuur, religie, sociaaleconomische status en opleiding van ouders. Wij sturen op een pedagogisch klimaat waar iedereen zichzelf kan zijn en waar iedereen zich welkom kan voelen! De diversiteit van onze leerlingen stelt leerkrachten voor de uitdaging om rekening te houden met deze verschillen, onderwijs te bieden dat voldoende aansluit bij de belevingswereld en een klassenklimaat te creëren waarin alle leerlingen zich thuis en veilig voelen. Wij sturen hier actief op tijdens de gouden weken na iedere vakantie en houden met de groepen een dagstart waarin dit ook continu wordt besproken en waar aandacht voor is. LEES MINDER

Open

Persoonlijk

Nieuwsgierig en onderzoekend

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Iedere groep maakt aan de hand van de drie schoolregels, de regels die in de klas gelden. Hiermee leggen we de verantwoordelijkheid ook meteen bij de kinderen om invulling te geven aan de schoolregels. Door middel van de Breinhelden geven we invulling aan de executieve vaardigheden van kinderen. Aan de hand hiervan evalueren we ook de gekozen visie met de kinderen. Dit wordt vastgelegd in MijnRapportFolio, zodat het ook een onderwerp van gesprek met ouders wordt. Met de veiligheidsthermometer meten we de veiligheidsbeleving van onze kinderen in leerjaar 6,7 en 8. Dit doen we jaarlijks met de vragenlijst van Vensters, omdat het een laagdrempelig instrument is met snel inzicht op deze gebieden. Dit geeft een beeld op groeps- en schoolniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien MijnRapportFolio

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl Taakspel Gelukskoffer Breinhelden Kleur op school