Bos en Lommerschool
Meimorgenstraat 2
1061 BN Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.07
Spreiding
7.57

De schoolweging van Bos en Lommerschool is 34,07 , met een spreiding van 7,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert Bos en Lommerschool beter dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school slaagt erin een stevige basis te bieden, zelfs in vergelijking met soortgelijke scholen (92,97%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 34,3% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 34,07) hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief hoog: 23,5% havo en 23,5% vwo, wat beduidend boven het regionaal gemiddelde ligt (16,1% havo, 18,6% vwo). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs met 5,9% beperkt, wat past bij de focus op theoretische doorstroom. De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding in schoolweging (7,57).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBos en LommerschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB171.98175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Minimaal twee keer per jaar vindt een evaluatie plaats op basis van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem. Deze resultaten bespreekt de intern begeleider op groeps- en individueel niveau met de leerkracht(en) en de betrokken onderwijsassistent(en). De resultaten vragen mogelijk om bijsturing/ aanpassing van het lesaanbod in de groep. Voor individuele kinderen met specifieke onderwijsbehoeften worden handelingsplannen opgesteld. Kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften op didactisch en/of sociaal-emotioneel gebied worden geclusterd. Instrumenten die gebruikt worden bij de evaluatie van de resultaten: Het CITO leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld, voor de groepen 3 t/m 8 De Doorstroomtoets in groep 8 Methode gebonden toetsen De Ontwikkeldriehoek (observatiesysteem in Piramide) voor de groepen 1 en 2 Het protocol leesproblemen en dyslexie

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

24,3% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%) ligt. Dit kan samenhangen met de complexe populatie (hoge schoolweging). Toch slaagt 59,5% erin op advies te presteren, wat aansluit bij de 'kansrijke advisering' zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Op de Bos en Lommerschool vinden wij het belangrijk dat een kind met plezier naar school komt. Dit proberen we te bereiken door een prettige sfeer te creëren in de klas. Team Bos en Lommer heeft, in goed overleg, de volgende brief aan onze (toekomstige) leerlingen opgesteld waarin duidelijk verwoord staat wat onze visie is op sociale opbrengsten: Welkom op de Bos en Lommerschool. Op de Bos en Lommerschool vinden we de relatie met jou en je ouders belangrijk. We willen dat je weet én voelt dat wij je willen leren kennen. Samen zorgen we ervoor dat iedereen zich veilig voelt op onze school. In gesprek met elkaar willen we onze verschillen en overeenkomsten ontdekken en hiervan leren. Echt naar elkaar luisteren en zo elkaar leren begrijpen is het uitgangspunt van waaruit we samen verder willen groeien. Met elkaar dezelfde kant opkijken én gaan is wat ons verbindt en motiveert. We willen je aanmoedigen om nieuwsgierig naar de wereld om je heen te zijn. Laat je stem horen! Wij begeleiden jou bij het aangaan van nieuwe uitdagingen, het komen tot succeservaringen en zien we jouw zelfvertrouwen groeien. Het team van de Bos en Lommerschool wil jou helpen om jezelf te verwonderen. Bij de kleuters doen we dit met thematisch werken. Vanaf groep drie zijn methodes de kapstok om jouw talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Tijdens je hele schoolcarrière sluiten we aan bij het leren op jouw eigen niveau. Samen met jou en je ouders werken we ernaartoe dat jij straks met een open houding naar de wereld om je heen kijkt en in gesprek gaat met de ander. Dat jij je unieke plek in de maatschappij inneemt. Als team stralen wij energie en plezier uit. Wij helpen je om te ontwikkelen tot een ondernemend, sociaal, autonoom en creatief mens. We geloven in jou en we zijn er voor jou! LEES MINDER

Waardering van diversiteit

Luisteren naar elkaar

Tijd, rust en vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Bos en Lommerschool voor sociale ontwikkeling?

De Bos en Lommerschool gebruikt de methode Vreedzaam voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast wordt Cito Leerling in Beeld gebruikt om de sociale en emotionele ontwikkeling te monitoren en pestgedrag te signaleren. De resultaten worden besproken met de leerlingen om samen verantwoordelijkheid te nemen voor een prettige en leerzame schooltijd.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Bos en Lommerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bos en Lommerschool gebruikt het Cito Leerling in Beeld pakket Compleet om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Bos en Lommerschool?

De Bos en Lommerschool gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.