Basisschool 't Koggeschip
Abraham Kuyperplein 2
1067 DE Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.95
Spreiding
6.59

De schoolweging van ’t Koggeschip is 34,95 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89.43% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de signaleringswaarde (85%). Toch ligt dit percentage 3.5 punten onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92.97%), wat mogelijk verklaard wordt door de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68.84% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 34.3%. Dit is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging, en benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 47.56%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief vaak hogere adviezen: 18.84% vwo (iets boven regionaal gemiddelde van 18.61%) en 17.39% havo/vwo. Tegelijkertijd is praktijkonderwijs met 2.9% aanwezig, ruim boven het landelijk gemiddelde (1.01%). Dit weerspiegelt de combinatie van ambitie en zorgvuldige afstemming op individuele mogelijkheden binnen een diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t KoggeschipGemeente AmsterdamNederland
DOE301.75297.47282.91

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar maken de kinderen CITO Leerling in Beeld toetsen. Deze worden zowel individueel als op groepsniveau geanalyseerd door de IBers: zijn de resultaten zoals verwacht? Hierbij wordt gekeken naar de groeilijn die de leerling en/of groep heeft. Is het Fundamentele niveau behaald. Voldoen voldoende kinderen aan het Steefniveau? Ook wordt hierbij gekeken naar het landelijk gemiddelde en het gemiddelde van onze doelgroep-kinderen. Na het maken van deze analyse (waar overigens ook de methode toetsen bij betrokken worden) wordt met groepsleerkrachten besproken waar sterke en zwakke punten liggen. In deze gesprekken worden ook de vervolgstappen besproken en afgesproken: hoe kunnen we zorgen dat de leerling en groep zich blijft ontwikkelen, of beter gaat ontwikkelen. In onze plannen en bij de uitvoer hiervan maken we gebruik van de reguliere methodes die we op school gebruiken. Ook zal er -indien nodig- remediërend en/of verdiepend materiaal worden ingezet. In sommige gevallen zal hulp van derden worden gevraagd. Daar waar de te verwachten groei achterblijft in de resultaten van een (individuele) leerling gaan we op zoek naar de beste manier om deze leerling verder te helpen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 61.22% van de leerlingen boven advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 2.04% zit onder advies (vs. 11.81% nationaal). Deze cijfers onderstrepen de kwaliteit van het adviseringstraject en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij bieden de leerlingen een rustige leeromgeving, zichtbare structuur en duidelijkheid. Ontwikkelen en leren verlopen beter in een omgeving waar het kind graag verblijft en zich veilig voelt. Op ’t Koggeschip vinden we het belangrijk dat alle kinderen zich veilig, gewaardeerd en onderdeel van een gemeenschap voelen. Alle medewerkers in de school besteden daarom veel aandacht aan een positieve omgang met medeleerlingen in en buiten de klas. Dat onderschrijven (praktiseren) wij ook door de inzet van een onze gedragsregels en normen en waarden die we hebben vastgelegd. We zetten het programma ‘de Gouden Weken’ in voor de groepsvorming aan het begin van het schooljaar, en herhalen dit op het moment dat we merken dat de groep dit nodig heeft. LEES MINDER

Ieder kind doet ertoe!

Allemaal anders en toch samen.

Veilige leeromgeving creëren.

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Koggeschip voor sociale ontwikkeling?

Basisschool 't Koggeschip streeft ernaar alle kinderen zo passend mogelijk onderwijs te bieden. De school maakt gebruik van de talenten van het team door de expertise binnen het team beter te benutten. De school werkt met leerteams. De school wil een leerrijke, onderzoekende en sociaal veilige omgeving realiseren voor alle leerlingen. Belangrijk is het rekening houden met de kwaliteiten van het individuele kind en het onderwijs daarop aanpassen. Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften worden betrokken en nemen deel aan het onderwijs in de groep. De school wil een omgeving creëren waar iedereen geaccepteerd wordt en waar kinderen elkaars kwaliteiten kennen, waar ieder kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Betrokkenheid van ouders bij het onderwijs en sociale welzijn van hun kind is hierbij essentieel.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Koggeschip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Koggeschip gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Hart & Ziel, Scholen met Succes (schooltevredenheidspeiling).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Koggeschip?

Basisschool 't Koggeschip gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KWINK, Gouden weken.