Basisschool Basisschool Het Wespennest in Amsterdam

Het team van Basisschool Het Wespennest in Amsterdam

Current section: team
Breedveld 6
1025 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Basisschool Het Wespennest is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Het Wespennest. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Het Wespennest bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Wespennest bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Het Wespennest zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 60% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (60%)
Man (40%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Het Wespennest. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Het Wespennest werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.3%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (14.3%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Het Wespennest gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Lerarenvervanging op Basisschool Het Wespennest

Bij Basisschool Het Wespennest zijn we trots op onze stabiele formatie, waarmee we dit schooljaar alle groepen van hooggekwalificeerde leerkrachten kunnen voorzien. We zetten ons maximaal in voor de continuïteit van het onderwijs voor al onze 229 leerlingen. Ondanks de landelijke uitdagingen rondom het lerarentekort, minimaliseren we de impact van onvoorziene afwezigheid van onze teamleden. Wanneer een collega toch afwezig is, zetten we direct onze uitgebreide vervangingsnetwerken in om de continuïteit te waarborgen. Onze voorkeur gaat uit naar de invalpoule van ASKO, waar leerkrachten worden opgeleid en ondersteund door ons bestuur. Daarnaast werken we samen met professionele onderwijspartners zoals Team1001 en Lukida, die gespecialiseerd zijn in creatieve lesinvulling. Dit strategische partnerschap stelt ons in staat om kwalitatief hoogwaardige en betaalbare vervanging te garanderen, zonder de reguliere arbeidsmarkt te belasten. In uitzonderlijke situaties waar directe vervanging niet mogelijk is, hanteren we een zorgvuldig noodplan. Voor de onderbouw wordt de klas verdeeld over andere groepen. Daarnaast kan een onderwijsassistent met ambulante taken tijdelijk invallen, waarbij we de impact op andere taken beperken. Als laatste redmiddel, en enkel in uiterste nood, kan een groep naar huis worden gestuurd. We informeren u hierover direct via Parro, en adviseren u om ook thuis een noodplan te overwegen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast het werken in de stamgroep waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep zitten wordt er ook iedere dag op vaste momenten gewerkt in instructiegroepen. Bijvoorbeeld rekenen en spelling worden op jaargroepniveau gevolgd. Hierdoor houden de kinderen ook contact met de leeftijdsgenoten in de andere groepen én het zorgt er voor dat alle medewerkers van een bouw alle kinderen goed kennen.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

5

Taal en rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
4

Sociaal-emotioneel

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Zo herken je passend onderwijs in onze school Bij ons in de school herken je passend onderwijs bijvoorbeeld aan het volgende: extra hulp voor een kind door onze speciale leerkracht voor leesproblemen een plan voor een kind dat we een arrangement noemen een robot in de klas voor een ziek kind dat vanuit huis de les volgt een uitnodiging voor een ondersteuningsteam over jouw of jullie kind we laten een onderzoek naar intelligentie van een kind doen de leerkracht noteert informatie over de ondersteuning aan een kind in de online omgeving van ParnasSys een apart lesprogramma voor kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn Op de volgende gebieden kunnen we onze leerlingen ondersteuning of zorg bieden: Lezen Wij werken met de methode van Luc Koning 'DMT oefenmap' via de methodiek 'voor, koor, door'. Daarbij wordt er veel aandacht besteed aan leesplezier. Extra ondersteuning kunnen we bieden door middel van het programma Flits, BOUW! en het vervolg daarop 'Letterster Lezen'. Taal Wij werken met de methode 'Staal' spelling. Dit is een preventieve methode. Alle categorieën komen dagelijks terug in het dictee en de oefeningen. Extra ondersteuning kunnen we bieden in de vorm van de methodiek van 'Letterster' en 'Taal in Blokjes'. Onze taalcoördinator coördineert de extra hulp. Rekenen Wij werken met de methode ‘Pluspunt’ en zorgen voor een beredeneerd aanbod. Op onze school werken wij met een rekencoördinator. Zo hebben wij de schoolsituatie goed in beeld en werken we met een meerjarenplan op het gebied van rekenen. In homogene groepen wordt de lesstof aangeboden en geautomatiseerd. Verwerkingen kunnen ook plaatsvinden in de stamgroepen. Er is een gedifferentieerd aanbod, zodat we kunnen aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van ieder kind. Sociaal emotionele ontwikkeling Op onze school werken wij met de methodiek ‘Klassenkracht’. Dit is een systemische aanpak om het groepsvormingsproces in de school en de klas actief te begeleiden. Op school hebben wij twee specialisten die het team begeleiden en interventies op maat kunnen aanbieden. Zo creëren we een leeromgeving die ervoor zorgt dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Werkhouding, taakaanpak en gedrag In de groep hanteren wij het GIP-model. Zo krijgen leerlingen meer grip op hun eigen handelingen en leren ze plannen en organiseren en omgaan met uitgestelde aandacht. We leren leerlingen verantwoordelijk te maken van hun eigen leerproces door middel van dagtaken/ weektaken. Motorische- en lichamelijke ontwikkeling We hebben een vakleerkracht gymnastiek. Deze kan ook adviseren als we stagnatie zien in de motorische ontwikkeling. Medisch handelen en persoonlijke verzorging Om de medische veiligheid te kunnen waarborgen, is de school altijd voorzien van meerdere medewerkers die geschoold zijn in BHV/ EHBO. Ten aanzien van de persoonlijke verzorging hebben we een luizenbeleid. Ons stappenplan voor ondersteuning en handelingsgericht werken Alle scholen in Nederland hebben zorgplicht. Dat betekent dat wij als school moeten onderzoeken of we jouw of jullie kind passend onderwijs kunnen bieden. Binnen het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen (SWV) werken we met een stappenplan om tot passende ondersteuning te komen voor de kinderen die dat nodig hebben. De basis van dit stappenplan is een werkwijze die handelingsgericht werken heet. Dit is handelingsgericht werken Handelingsgericht werken is een vaste manier van werken voor scholen om passend onderwijs te organiseren. Het begint bij goed kijken naar wat een kind nodig heeft om te leren en te ontwikkelen. De werkwijze helpt ons als school om de juiste ondersteuning aan kinderen te bieden, de juiste mensen daarvoor in te schakelen en goed te volgen hoe het gaat en wat het oplevert. De werkwijze heeft vijf niveaus van ondersteuning. 1: Basiskwaliteit Basiskwaliteit is het hart van ons onderwijs. Iedere dag goed les geven, daar gaat het om. Onder basiskwaliteit verstaan we: het leerstofaanbod, de onderwijstijd, het pedagogisch-didactisch handelen, het schoolklimaat, de leerlingenzorg en de leerlingprestaties. Het Wespennest biedt onderwijs aan door opbrengstgericht te werken. Wij reflecteren de kwaliteit van ons aanbod aan twee pijlers die wij erg belangrijk vinden. Ten eerste kijken wij naar het welzijn van onze leerlingen, ouders en medewerkers. Ten tweede kijken wij naar de leeropbrengsten. Het welzijn is voor ons een basisvoorwaarde om tot leren te komen. Het welzijn wordt gemeten door enquêtes, vragenlijsten voor kinderen en ouders. Cyclisch worden deze resultaten besproken en daar volgen passende interventies op. Ons team is geschoold in de methodiek van ‘Klassenkracht’. Deze aanpak zorgt voor een fijne en veilige sfeer in de school en schept de voorwaarden om optimaal tot ontwikkeling te komen. De leerprestaties van onze leerlingen voldoen aan de basiskwaliteit. De leeropbrengsten zijn passend bij onze populatie. Wij borgen de kwaliteit door onze resultaten af te zetten tegen de landelijke normen. Dit houdt in dat wij de Cito resultaten vergelijken met het landelijk gemiddelde. Daarbij kijkt school ook naar verwachtingen die wij van onze leerlingen hebben. Zo stellen wij schoolambities op die passend zijn bij onze schoolpopulatie en laten wij ons onderwijsaanbod daarop aansluiten. Het managementteam stelt jaarlijks samen met de medewerkers jaarplannen op om de kwaliteit te waarborgen in de school. Zo zorgen wij ervoor dat onze basiskwaliteit geleverd wordt. 2: Wanneer we zien dat het reguliere aanbod voor een kind ontoereikend is, gaat in in eerste instantie de medewerker hiermee aan het werk, in de groep zelf. Dat kan zijn door extra instructie te geven, pre-teaching aan te bieden, de leerstof op een andere manier uit te leggen, of door extra oefenstof te geven. Leerlingen, die meer aan kunnen, krijgen meer uitdagende opdrachten, en er wordt geschrapt in het reguliere aanbod ( het zgn. compacten) 3: Een volgende stap is de inzet van Remedial Teaching, individueel of in een klein groepje. Deze wordt verzorgd door onderwijsbevoegd personeel. Doel daarbij is in een korte periode hiaten weg te werken; het kind blijft meedoen met het aanbod van de groep. 4: Een volgende stap is het inzetten van externe ondersteuning. Vaak wordt dan ook een eigen leerlijn ingezet. Daarbij is het niet meer noodzakelijk dat een leerling alle einddoelen van de basisschool haalt. 5: We vragen aan het SWV om met ons mee te kijken en advies te geven over waar het ondersteuningsaanbod wel kan worden geboden. Meestal is dat een gespecialiseerde vorm van onderwijs, bijvoorbeeld speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). We proberen jou als ouder dus zo vroeg mogelijk te betrekken zodat je kunt meedenken over de hulp aan je kind. Ook als je zelf zorgen hebt over je kind willen we graag dat je dit deelt met school. Je kunt dit het beste bij de leerkracht aangeven. Wij vinden het belangrijk dat ouders betrokken worden bij de extra ondersteuning, omdat zij grote invloed hebben op de ontwikkeling en leerprestaties van hun kinderen. Zij kunnen ondersteuning bieden door hun kind te stimuleren of begeleiding te geven bij hun ontwikkeling. Zo proberen wij ervoor te zorgen dat wij aansluiten bij individuele behoeftes van onze leerlingen.

4

Gedrag, werkhouding en taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

..

1

Motorische en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapie

Toelichting van de school:

Vanaf het schooljaar 23/24 houdt Merel Hagenhoek, kinderoefentherapeute praktijk bij ons op school. Een kinderoefentherapeut behandelt kinderen met motorische problemen wanneer deze een negatieve invloed hebben op het dagelijks functioneren van het kind. Hierbij kan gedacht worden aan: niet goed meekomen tijdens de gymles, het buitenspelen maar ook aan moeite met kleuren en schrijven. De kinderoefentherapeut sluit tijdens de behandeling aan bij de activiteiten waar het kind moeite mee heeft. De aanmelding verloopt via Niels, de IB-er.

0

Medisch handelen en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Medewerkers verrichten geen medische handelingen bij leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Een centrale hal met een podium
Leerpleinen voor onder-, midden- en bovenbouw

Optimale Leerondersteuning op Basisschool Het Wespennest

Groeien en Ontwikkelen met Gerichte Hulp

Ontdek hoe Basisschool Het Wespennest zorgt voor een bloeiende leeromgeving. Wij streven ernaar om elk kind de best mogelijke begeleiding te bieden, zodat zij hun volledige potentieel kunnen bereiken. Onze focus ligt op het continu verbeteren van onze onderwijsmethoden en het inspelen op individuele leerbehoeften. Momenteel onderzoeken we actief hoe we onze expertise kunnen versterken door nauwer samen te werken binnen het ASKO-scholengroep en het Samenwerkingsverband. Dit stelt ons in staat om een nog breder scala aan gespecialiseerde ondersteuning aan te bieden, afgestemd op de unieke talenten en uitdagingen van iedere leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Het Wespennest

Wat Zijn de Kernambities van ons Schoolplan 2023-2024?

Ontdek de focusgebieden voor dit academische jaar bij Basisschool Het Wespennest. Onze prioriteiten omvatten de verdere ontwikkeling van ons Jenaplanonderwijs, met een sterke nadruk op wereldoriëntatie en het bevorderen van burgerschap. Daarnaast zetten we vol in op het stimuleren van leesplezier en het verbeteren van begrijpend lezen, ondersteund door een innovatief (rap)portfolio systeem en continue aandacht voor onze algehele kwaliteitszorg.

Hoe Realiseert Basisschool Het Wespennest Haar Educatieve Doelstellingen?

Ons uitgebreide schoolplan, dat de ambities voor de komende vier jaar uiteenzet, vormt de ruggengraat van onze onderwijsstrategie. Dit plan is nauw afgestemd op het overkoepelende Koersplan van Stichting ASKO, wat zorgt voor een consistente kwaliteitsontwikkeling. Het jaarplan, een directe vertaling van het schoolplan, wordt gedetailleerd uitgewerkt door vijf toegewijde werkgroepen. Deze werkgroepen focussen zich op onze kernspeerpunten en zorgen voor een gestructureerde aanpak. De voortgang wordt periodiek besproken in teamvergaderingen, en aan het einde van elk schooljaar evalueren we zowel het jaarplan als de behaalde resultaten om onze aanpak continu te optimaliseren.

Stimuleren van Jonge Kinderen: Welkom bij Basisschool Het Wespennest

Toelichting van de school

Bij Basisschool Het Wespennest verwelkomen we kinderen met diverse achtergronden en voorgeschiedenissen. Sommige kleuters genieten tot aan hun schoolstart van een beschermde omgeving thuis, terwijl anderen hun eerste educatieve stappen zetten bij lokale peuterspeelzalen, voorscholen of kinderdagverblijven. Wij hechten veel waarde aan een soepele overgang naar onze school. Met uw toestemming ontvangen wij gedetailleerde overdrachten van de meeste kinderopvanglocaties. Deze informatie, gecombineerd met een persoonlijk kennismakingsgesprek met u als ouder, stelt ons in staat om een compleet beeld van uw kind te vormen en een optimale start op school te garanderen.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt Basisschool Het Wespennest voor jonge kinderen?

Basisschool Het Wespennest focust op een geïntegreerde benadering voor alle jonge kinderen, waarbij de nadruk ligt op een warme en stimulerende leeromgeving. We bieden geen aparte 'extra' programma's, maar zorgen ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen ons reguliere aanbod.

Werkt Basisschool Het Wespennest samen met externe organisaties voor het programma voor jonge kinderen?

Onze school werkt nauw samen met ouders en, met hun goedkeuring, met voorgaande kinderopvanglocaties om een consistente en ondersteunende overgang te waarborgen. We geloven in directe communicatie en samenwerking om het welzijn en de educatieve voortgang van elk kind te maximaliseren.
Team | Basisschool Het Wespennest in Amsterdam | [2025] Schoolregister