
De resultaten van Basisschool Het Wespennest in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Het Wespennest, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Het Wespennest bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Het Wespennest bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Het Wespennest
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale graadmeter voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet het fundamenteel niveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde, een universele standaard voor alle basisscholen in Nederland, die ook voor Basisschool Het Wespennest geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Prestatie op Basisschool Het Wespennest
Het streefniveau biedt een uitdagender perspectief, waarbij we streven naar een hogere academische prestatie voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. Dit niveau bouwt voort op de fundamentele vaardigheden en stimuleert verdere groei en ontwikkeling. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, inclusief Basisschool Het Wespennest, een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van de school en weerspiegelt onze ambitie om het maximale uit elke leerling te halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Het Wespennest?
Het schooladvies op Basisschool Het Wespennest is een weloverwogen proces dat verder gaat dan alleen toetsresultaten. We kijken naar het dagelijkse werk, de werkhouding, inzet en zelfstandigheid van elk kind om een passend advies te geven. Ouders en kinderen worden nauw betrokken bij het opstellen van het schooladvies. In Amsterdam bieden we een breed scala aan middelbare scholen, van categorale scholen tot scholen met diverse brugklassen. Ons advies sluit naadloos aan bij de ontwikkeling van uw kind en de ontdekte talenten. Wij zijn trots op de resultaten en verzekeren u dat de leerlingen van Basisschool Het Wespennest een uitstekend en passend schooladvies ontvangen dat recht doet aan hun potentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Groei op Jenaplanschool Het Wespennest
Basisschool Het Wespennest in Amsterdam Noord is een levendige Jenaplanschool. Wij geloven dat kinderen veel van elkaar leren door de unieke mix van leeftijden binnen onze stamgroepen. Deze stamgroepen, vergelijkbaar met een gezinssituatie, bevorderen onderlinge samenwerking en begrip. Elk lokaal wordt samen met de kinderen ingericht en beheerd, wat hen leert verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving. Ons Jenaplanonderwijs richt zich op de algehele ontwikkeling van uw kind. Naast schoolse kennis leren kinderen essentiële levensvaardigheden door deel te nemen aan onze vier kernactiviteiten: spreken, werken, spelen en vieren. Onze toegewijde medewerkers creëren een veilige en stimulerende omgeving waarin nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd en kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze leerkrachten zijn professionele opvoeders met een warme, respectvolle en empathische benadering. Ze tonen oprechte interesse in de belevingswereld van elk kind en stimuleren groei door uitdaging, betrokkenheid en een positieve, democratische houding. Humor en speelsheid zijn daarbij onmisbare elementen om een fijne sfeer te waarborgen.
Actief samenwerken
Zorgzaamheid en empathie
Effectieve communicatie en reflectie
Hoe bevordert Basisschool Het Wespennest de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Sinds schooljaar 2020-2021 implementeren wij de 'Respect aanpak' van Klassenkracht. Deze methode begeleidt actief het groepsvormingsproces in de klas en school. Het stelt ons in staat om vanaf de start een sociaal veilige en krachtige leeromgeving te creëren. De aanpak focust niet op pesten, maar op het versterken van groepsdynamiek. Johan Cruijff zei ooit: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. De kernprincipes van de Respect aanpak zijn: R - Regels, Routines en Rituelen E - Erbij horen S - Samenwerken en Samenspelen P - Persoonlijk Meesterschap E - Energie C - Contact en Communicatie T - Trainen van Vaardigheden Wij monitoren de sociale vooruitgang via de leerlingvolgsystemen Kijk! en Zien. Deze instrumenten, waaronder observaties en vragenlijsten voor leerlingen in groep 6, 7 en 8, worden tweemaal per jaar geëvalueerd. Bij signalen van zorg, beschouwen we dit als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en zoeken we in overleg met kinderen, team en ouders naar passende oplossingen om een veilige omgeving voor iedereen te garanderen.
Welke systemen gebruikt Het Wespennest voor het meten van sociale vooruitgang?
Voor het in kaart brengen van de sociale ontwikkeling van onze leerlingen, maken wij gebruik van de volgende registratievormen:
- Zien leerlingvolgsysteem
- Leerlijnen Parnassys (voor de onderbouw)
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op Het Wespennest?
Op Basisschool Het Wespennest hanteren we de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren:
- De 'Respect aanpak' ontwikkeld door Klassenkracht
Inspectierapport Basisschool Het Wespennest: Kwaliteitsinzicht
Basisschool Het Wespennest valt onder het basistoezicht van de onderwijsinspectie. In november 2021 heeft de inspectie onze school bezocht en een oordeel 'voldoende' toegekend. Dit rapport volgt op eerdere bevindingen uit 2019. Sinds de laatste inspectie heeft Basisschool Het Wespennest aanzienlijke stappen gezet in kwaliteitsverbetering. We hebben een robuuste zorgstructuur geïmplementeerd en de didactische aanpak aangescherpt om het leerrendement te maximaliseren. Daarnaast worden steeds meer kenmerken van het Jenaplanonderwijs zichtbaar in onze dagelijkse praktijk. Deze vernieuwingen dragen bij aan een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.