
Schoolweging
De schoolweging van Het Wespennest is 23,42 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,8% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 46,15% (vs. 18,61% regionaal). Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% achter bij het regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij de theoretische focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Wespennest | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 177.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Lesvorderingen worden nauwgezet bijgehouden. Resultaten van toetsen uit onze methodes worden geregistreerd in Parnassys, onze digitale leerlingvolgsysteem. Daarnaast kennen we de niet-methodegebonden toetsen en de Cito-toetsen. Met deze toetsen kunnen we de prestaties van onze leerlingen vergelijken met andere leerlingen uit het land. Ook deze worden opgeslagen in ParnasSys. Met behulp van de Cito-toetsen worden de resultaten van het kind met de landelijke norm vergeleken. Belangrijk voor de interpretatie is, of de vaardigheden en de kennis van het kind een stijgende lijn vertonen. Dit heeft een signaleringsfunctie voor de leerprestaties van het kind. Het kan samen met de observaties van de leerkracht aanleiding zijn om het kind in de komende periode extra te gaan observeren, begeleiden, extra oefen- of verrijkingsstof aan de bieden of om een nader onderzoek in te stellen. Het kan ook een signaal voor de leerkracht zijn dat de lesstof nog niet beheerst is en hij/zij het anders moet uitleggen of nog eens moet herhalen. Of het kan juist een signaal zijn dat de stof te gemakkelijk is en dat het kind extra uitdaging en verdieping nodig heeft. Twee keer per jaar analyseren wij op schoolniveau de methode onafhankelijke toetsen. Data verzamelen is voor ons interessant om van te leren. Het is een foto van het moment. Hoe ziet de film eruit die ons leidt naar dit moment? Wat ging goed en wat kan beter? En wat gaan wij doen om eventueel in te grijpen wanneer wij een dalende lijn zien ontstaan? Naar aanleiding van deze analyse stellen wij doelen en interventies om te komen tot onze doelstellingen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 17,86% stroomt door boven advies, wat de effectiviteit van de advisering onderstreept. Dit sluit aan bij de beschreven maatwerkbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Een Jenaplanschool is een gemeenschap van kinderen, (groeps-)medewerkers en ouders. Juist omdat kinderen zoveel van elkaar verschillen, kunnen ze veel van elkaar leren. Om die reden worden ze op een Jenaplanschool in stamgroepen geplaatst die bestaan uit kinderen van verschillende leeftijden, zoals dat ook in een gezin het geval is. Elke stamgroep heeft een groepslokaal, die samen met de kinderen is ingericht en wordt beheerd. Zo leren ze verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ruimte. De kinderen: Het onderwijs op een Jenaplanschool is gericht op het opvoeden van kinderen en omvat daarom veel meer dan het aanleren van alleen schoolse kennis. Kinderen leren door deel te nemen aan de vier basisactiviteiten van het Jenaplanonderwijs: spreken, werken, spelen en vieren. In de schoolgemeenschap proberen alle teamleden ‘pedagogische situaties’ te creëren, dat wil zeggen omstandigheden waarin kinderen zich prettig en veilig voelen en hun leergierigheid wordt geprikkeld. De medewerkers: Groepsmedewerkers functioneren op een Jenaplanschool als professionele opvoeders. De groepsmedewerker beschikt over een pedagogische houding die gekenmerkt wordt door echtheid, belangstelling voor kinderen en hun leef- en belevingswereld, respect, fijngevoeligheid en wederkerigheid, uitdaging tot groei, maatschappelijk engagement en een democratische houding, speelsheid en humor. De ouders: Ouders hebben een deel van de opvoeding van hun kinderen aan de school overgedragen, maar ze spelen in het onderwijs op allerlei niveaus een belangrijke rol. Als ouder, school en kind vorm je samen een gemeenschap waarbij het van belang is samen op te trekken, samen het kind te volgen en uit te dagen. Hiervoor vinden we het belangrijk regelmatig met ouders te overleggen over hun eigen kind maar ook over ontwikkelingen op de school als geheel. We betrekken de ouders dan ook actief bij verschillende onderdelen van het leerproces. LEES MINDER
Samenwerken
Zorgen
Communiceren en reflecteren
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Wespennest voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Het Wespennest is in het schooljaar 2020-2021 gestart met de Respect aanpak van Klassenkracht, een methode om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden, met als doel een sociaal, veilig en krachtig klimaat. De sociale opbrengsten worden gemeten met de leerlingvolgsystemen Kijk! en Zien. Bij signalen van zorg wordt gezocht naar interventies in samenspraak met kinderen, medewerkers en ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Wespennest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Wespennest gebruikt Zien en Leerlijnen Parnassys (onderbouw) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.