Basisschool Het Museumkwartier

Het team van Basisschool Het Museumkwartier in Amsterdam

Current section: team
Van de Veldestraat 10
1071 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Basisschool Het Museumkwartier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Het Museumkwartier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Het Museumkwartier bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Museumkwartier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Het Museumkwartier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Het Museumkwartier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (7.1%)
45-55 jaar (35.7%)
55-65 jaar (35.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Het Museumkwartier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (26.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Het Museumkwartier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Het Museumkwartier

Op Basisschool Het Museumkwartier zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Wanneer een teamlid verlof opneemt, begint het proces van het regelen van vervanging. Onze eerste prioriteit is altijd om de continuïteit binnen de eigen groep te waarborgen. We zoeken daarom eerst intern naar geschikte oplossingen om uw kind te begeleiden. Dit kan betekenen dat een collega de groep tijdelijk overneemt. Indien interne vervanging niet mogelijk is, worden de leerlingen van de afwezige leerkracht verdeeld over de overige klassen. Zij ontvangen dan een zelfstandig verwerkbaar lespakket, zodat het leerproces ongestoord doorgaat. Dit garandeert dat elke leerling voldoende aandacht en materiaal krijgt. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, zetten we alles op alles om een gekwalificeerde invalleerkracht te vinden. Gezien het landelijke lerarentekort, kunnen wij in uitzonderlijke situaties en als laatste redmiddel, ook een beroep doen op de hulp van betrokken ouders. Uw steun is hierbij van onschatbare waarde.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Maatwerk Ondersteuning op Basisschool Het Museumkwartier: Onze Specialisten

6

Taal en Rekenen: Versterking voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Rekenspecialist voor Optimale Rekenvaardigheden
Hoogbegaafdheid Specialist voor Extra Uitdaging
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Leerkrachtondersteuner voor Individuele Begeleiding
Externe Specialisten: Flexibele Expertise op Maat

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het Museumkwartier bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben met taal en rekenen. Onze toegewijde leerkrachtondersteuners bieden gerichte begeleiding buiten de reguliere lessen. Voor leerlingen die uitgedaagd willen worden, organiseren we tweemaal per week een speciaal plusaanbod. Dit programma is ontworpen om hun talenten te stimuleren en hun leerproces te verdiepen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien met Vreedzaam

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn
Hoogbegaafdheid Specialist voor Emotionele Balans
Leerkrachtondersteuner voor Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

Basisschool Het Museumkwartier hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We maken gebruik van de effectieve Vreedzame School methode. Deze methode integreert sociale en emotionele leerdoelen in het dagelijkse schoolleven, waardoor kinderen leren omgaan met elkaar en hun omgeving op een positieve en constructieve manier.

4

Gedrag en Werkhouding: Focus op Succesvolle Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor een Positieve Leeromgeving
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Hoogbegaafdheid Specialist voor Aangepaste Werkvormen
Leerkrachtondersteuner voor Effectieve Taakaanpak

Toelichting van de school:

Via de Vreedzame School methode stimuleren we een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling en een proactieve gedragshouding. Onze leerkrachten formuleren duidelijke verwachtingen en creëren een omgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om te leren. Indien nodig schakelen we, in overleg met de intern begeleider, externe experts in om specifieke gedrags- of werkhoudingsuitdagingen aan te pakken en zo het leerrendement te maximaliseren.

2

Motorische Ontwikkeling: Bewegen en Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Motorische Vooruitgang
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Sportieve Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten twee keer per week van uitdagende gymlessen gegeven door een gespecialiseerde vakleerkracht. Dit bevordert hun fysieke gezondheid en coördinatie. De groepsleerkracht monitort de motorische vooruitgang van elke leerling nauwkeurig. Bij specifieke behoeften wordt er nauw samengewerkt met de vakleerkracht bewegingsonderwijs om een optimale ontwikkeling te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Het Museumkwartier volgt strikt het AMOS protocol voor medische handelingen, vindbaar op www.amosonderwijs.nl onder 'Over Ons' -> 'Meldcode en Protocollen'. Ons uitgangspunt is dat ons personeel geen medische handelingen verricht. De gezondheid en veiligheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Voor specifieke medische ondersteuning verwijzen wij naar de juiste instanties en protocollen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Computerlokaal
Kinderopvang door Kleintje Zuid

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Het Museumkwartier

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod Uitgelicht

Basisschool Het Museumkwartier, onderdeel van Onderwijsgroep AMOS, biedt gespecialiseerd voltijdonderwijs voor hoogbegaafde leerlingen in Amsterdam via ons unieke programma AMOS unIQ. Dit programma is ontworpen voor kinderen met een IQ boven de 130, die blijk geven van uitzonderlijke cognitieve vaardigheden, creativiteit en een diepgaande leergierigheid. Deze kinderen denken vaak anders, ontwikkelen zich sneller en stellen complexere vragen dan hun leeftijdsgenoten, wat soms kan leiden tot sociale uitdagingen. AMOS unIQ op Het Museumkwartier faciliteert een omgeving waarin deze getalenteerde leerlingen intellectueel worden uitgedaagd op hun eigen niveau en tegelijkertijd kunnen omgaan met gelijkgestemde leeftijdsgenoten. Naast de voltijdse hoogbegaafde klassen, bieden we ook extra uitdagingen binnen de reguliere groepen voor meerbegaafde kinderen. Ons onderwijs richt zich primair op het welzijn en de integrale ontwikkeling van elk kind, met lesstof die aansluit bij hun intelligentie en leertempo. De leerdoelen voor kernvakken zoals rekenen en taal zijn vergelijkbaar met het regulier onderwijs, maar worden efficiënter behandeld, waardoor er ruimte ontstaat voor een breed scala aan aanvullende vakken. Denk hierbij aan Spaans, Engels, strategisch denken, wereldoriëntatie en filosofie, aangevuld met kunst, cultuur, sport en sociale vorming. Dit zorgt voor een rijke en veelzijdige leerervaring die de nieuwsgierigheid prikkelt en talenten stimuleert. Onze leerkrachten zijn zorgvuldig geselecteerd op hun ervaring met hoogbegaafde kinderen en ontvangen jaarlijks gespecialiseerde bijscholing. Zij creëren een omgeving waarin leerlingen zich uitgedaagd, gewaardeerd en begrepen voelen. De AMOS unIQ-klassen zijn volledig geïntegreerd binnen de schoolorganisatie, waarbij leerlingen deelnemen aan alle schoolactiviteiten en vieringen, wat bijdraagt aan een sterke gemeenschapszin. Kinderen bij wie het regulier onderwijs niet optimaal aansluit vanwege hoogbegaafdheid, kunnen worden aangemeld voor AMOS unIQ. Dit geldt voor leerlingen die een intellectuele voorsprong hebben en extra stimulans nodig hebben, of juist een achterstand dreigen op te lopen door desinteresse in het huidige onderwijs. Een IQ van 130 of hoger, met een verbaal en performaal IQ van minimaal 125, is hierbij een leidraad. Jaarlijks evalueren we welke leerlingen baat hebben bij een overstap naar AMOS unIQ, waarbij interne kandidaten voorrang krijgen. De plaatsingsprocedure, ook voor externe aanmeldingen, is gedetailleerd beschreven op de website van de school en via https://amosonderwijs.nl/amos-uniq/. Plaatsing is altijd afhankelijk van de beschikbare plaatsen. Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen en Jeugdhulp De school maakt deel uit van Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV), dat scholen ondersteunt bij passend onderwijs. Voor niet-schoolgerelateerde ondersteuning werken we samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente Amsterdam. Neem contact op met onze ouder- en kindadviseur voor ondersteuning. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs We streven ernaar om in de komende jaren uit te groeien tot een inclusieve basisschool in de wijk, waar we meer kinderen uit de buurt een plek kunnen bieden die extra ondersteuning nodig hebben. Dit realiseren we door middel van een projectplan, kennisuitwisseling met AMOS unIQ en reguliere groepen, en samenwerking met experts uit het speciaal onderwijs en andere wijkbasisscholen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Uw Kind Centraal

Welke Educatieve Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij Basisschool Het Museumkwartier hanteren we voor elke klas een gedifferentieerde aanpak, gebaseerd op het effectieve directe instructiemodel (EDI). Dit model kent drie niveaus: verrijkt, basis en intensief, waarbij de toewijzing van extra instructie nauwkeurig per leerling en per lesmoment wordt bepaald. Naast ons kerncurriculum bieden we diverse verrijkende activiteiten die aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Zo krijgt elke groep wekelijks Engelse les. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken buiten het reguliere verrijkingsaanbod, is er onze Plusgroep. Hier verkennen leerlingen wekelijks onderwerpen die afwijken van de standaard lesstof. De professionele ontwikkeling van onze leerkrachten is essentieel. Via ons jaarplan stellen we gerichte scholingsmogelijkheden vast op teamniveau. Bovendien kunnen leerkrachten, in overleg met de directie, persoonlijke ontwikkelingsplannen volgen die gebaseerd zijn op hun affiniteit en ambities. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende strategische beleidsvoornemens: 1. Versterking van het cognitieve aanbod: We optimaliseren ons taalaanbod en leesonderwijs, en versterken de structuur en instructie van Oriëntatie op Jezelf en de Wereld (OHGW). Daarnaast implementeren we gerichte ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. 2. Verrijking voor onze internationale en cognitief sterke leerlingen: We bieden een uitdagend programma voor NT2-leerlingen (Nederlands als Tweede Taal) en voor leerlingen met een gemiddelde tot hoge begaafdheid (MB/HB).

Hoe Zorgen Wij Voor de Realisatie van Onze Educatieve Doelstellingen?

De voortgang en realisatie van onze schoolplandoelen staan centraal tijdens studiedagen, werk- en overlegmomenten. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we gezamenlijk de voortgang en bepalen we of bijsturing of verdieping nodig is. De interne begeleider (IB-er) en de directie monitoren de algehele schoolontwikkeling nauwgezet.

Uitgebreid Aanbod Jonge Kind Basisschool Museumkwartier

Toelichting van de school

Basisschool Het Museumkwartier, gelegen in het bruisende Amsterdam, ontwikkelt samen met Kleintje Zuid een vernieuwend aanbod voor peuters en kleuters. Onze focus ligt op een doordacht en op maat gemaakt programma voor de onderbouw. Dit sluit naadloos aan bij de specifieke ontwikkelings- en leertrajecten van elk kind in onze diverse leerlingengroep. Wij geloven in een stimulerende omgeving waar jonge kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op basisschool Het Museumkwartier?

Basisschool Het Museumkwartier biedt een rijk en gevarieerd programma speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Dit omvat gerichte activiteiten die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, met aandacht voor zowel cognitieve als sociale vaardigheden. Ons doel is om een solide basis te leggen voor een leven lang leren, vanaf de vroegste kinderjaren.

Basisschool Het Museumkwartier biedt een rijk en gevarieerd programma speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Dit omvat gerichte activiteiten die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, met aandacht voor zowel cognitieve als sociale vaardigheden. Ons doel is om een solide basis te leggen voor een leven lang leren, vanaf de vroegste kinderjaren.

Peuteropvang Amsterdam
Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE) Amsterdam
Kinderopvang in de buurt van Museumkwartier

Met welke partners werkt Basisschool Het Museumkwartier samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen gaat Basisschool Het Museumkwartier een nauwe samenwerking aan. Onze belangrijkste partner hierin is Kleintje Zuid, een gerenommeerde organisatie die expertise biedt op het gebied van peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige en afgestemde leerervaring voor alle kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen gaat Basisschool Het Museumkwartier een nauwe samenwerking aan. Onze belangrijkste partner hierin is Kleintje Zuid, een gerenommeerde organisatie die expertise biedt op het gebied van peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige en afgestemde leerervaring voor alle kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar.

Team | Basisschool Het Museumkwartier in Amsterdam | [2025] Schoolregister