Basisschool Het Museumkwartier

De resultaten van Basisschool Het Museumkwartier in Amsterdam

Current section: resultaten
Van de Veldestraat 10
1071 Amsterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Het Museumkwartier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Het Museumkwartier bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Museumkwartier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool Het Museumkwartier

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Het Museumkwartier.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Uitstekende Prestaties op Basisschool Het Museumkwartier

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken voor taal en rekenen. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze gepersonaliseerde signaleringswaarde voor het streefniveau reflecteert de inspanningen en resultaten van Basisschool Het Museumkwartier.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Het Museumkwartier?

De overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs in Amsterdam kent een gestroomlijnd proces, de Kernprocedure PO-VO. Dit proces is gezamenlijk opgesteld door Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente. Meer gedetailleerde informatie over de aanmelding en inschrijving vindt u via de officiële kanalen, zoals de website van Vereniging VO en Schoolkeuze020. Het doel is een transparante doorstroom voor zowel leerlingen als ouders. Sinds 2024 is een voorlopig advies in groep 8 wettelijk verplicht. Het advies in groep 7 is hiermee komen te vervallen. Om toch tijdig inzicht te geven in de mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs, organiseren wij aan het einde van groep 7 een oriënterend gesprek. Ons schoolbeleid voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs volgt de Amsterdamse Kernprocedure. Dit garandeert een consistente en eerlijke aanpak voor alle leerlingen. Adaptief toetsen is een belangrijk onderdeel van de Kernprocedure LWOO-PRO. Leerlingen die mogelijk doorstromen naar praktijkonderwijs, vmbo-basis of vmbo-kader, worden eind groep 7 adaptief getoetst. Leerlingen met een leerrendement onder de 50% op cognitieve gebieden, of leerlingen waarvoor praktijkonderwijs wordt verwacht, maken in groep 8 een capaciteitenonderzoek. Dit onderzoek, uitgevoerd door het ABC in opdracht van het Samenwerkingsverband VO, vindt plaats tussen september en december. Het oriënterend gesprek aan het einde van groep 7 biedt een moment om de resultaten en werkhouding van de leerling te bespreken. Ouders en leerlingen krijgen hier de ruimte om hun verwachtingen uit te spreken. Het gesprek is gericht op oriëntatie en geeft geen definitief advies, enkel een richting gebaseerd op de huidige voortgang. Het voorlopige schooladvies in groep 8 wordt medio januari verstrekt. Dit advies wordt zorgvuldig opgesteld door het onderwijsteam, bestaande uit leerkrachten, de intern begeleider en de directie. Hierbij worden diverse factoren meegenomen, zoals de inzet van de leerling, resultaten van toetsen en observaties. Dit voorlopige advies wordt persoonlijk toegelicht tijdens een adviesgesprek, waar zowel ouders als de leerling bij aanwezig zijn. Dit gesprek is cruciaal voor een gedeeld begrip van de schoolloopbaan. Begin februari wordt de doorstroomtoets in groep 8 afgenomen. De resultaten, die half maart bekend zijn, worden intern vergeleken met het voorlopige advies. Bij een toetsscore die lager of meer praktisch uitvalt dan verwacht, blijft het voorlopige advies ongewijzigd en wordt dit het definitieve advies. Indien de score hoger of theoretischer is, wordt het advies heroverwogen en kan het worden aangepast. Een eventuele wijziging wordt toegelicht in een gesprek met ouders en de leerling. Het definitieve schooladvies is bepalend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Basisschool Het Museumkwartier

Op Basisschool Het Museumkwartier in Amsterdam stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Kinderen leren essentiële vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Deze competenties zijn cruciaal voor succesvolle interacties en een positieve bijdrage aan de maatschappij. Een veilige en positieve schoolomgeving bevordert niet alleen de leerprestaties, maar legt ook de basis voor actief burgerschap. Wij geloven dat sterke sociale vaardigheden onmisbaar zijn voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.

Sterke relaties opbouwen

Individuele competenties ontwikkelen

Autonomie en zelfstandigheid stimuleren

Hoe bevordert Basisschool Het Museumkwartier de sociale ontwikkeling?

Bij Basisschool Het Museumkwartier hanteren we het 'Vreedzaam' lesprogramma, volledig geïntegreerd in ons onderwijs. Dit programma creëert een democratische schoolomgeving waar leerlingen verantwoordelijkheid nemen, positief gedrag vertonen en inspraak hebben. Door middel van wederzijdse kennismaking en gedeelde verantwoordelijkheden pakken we pestgedrag proactief aan. Bij signalen van pesten grijpen leerkrachten direct in door de betrokken leerlingen samen te brengen en duidelijke afspraken te maken. Bij aanhoudende problemen escaleert dit naar onze pestcoördinator. De pestcoördinator maakt nieuwe afspraken, informeert betrokken ouders en zorgt voor opvolging, waarbij de naleving van de gemaakte afspraken nauwlettend wordt gemonitord. De leerlingenraad heeft, geïnspireerd door de 'Vreedzaam' thema's, dertien schoolregels opgesteld. Deze regels, onze 'grondwet', hangen prominent in de hal en fungeren als richtlijn voor ons dagelijks handelen en wederzijdse aanspreekbaarheid.

Welke methoden gebruikt Basisschool Het Museumkwartier voor sociale en emotionele ontwikkeling?

Basisschool Het Museumkwartier zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. Wij maken gebruik van de volgende bewezen methodes: * Taakspel: Gericht op het bevorderen van taakgerichtheid en samenwerking. * Vreedzame School: Een uitgebreid programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.

Hoe registreert Basisschool Het Museumkwartier sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Het Museumkwartier gebruik van specifieke registratievormen. Een van de methoden die wij hanteren is: * Hart en Ziel: Een instrument dat de sociale en emotionele groei van leerlingen monitort.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit van Basisschool Het Museumkwartier

Basisschool Het Museumkwartier, gelegen in het bruisende Museumkwartier van Amsterdam, biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 158 leerlingen. Deze pagina biedt een overzicht van de bevindingen van de Onderwijsinspectie, zodat u een helder beeld krijgt van de onderwijskwaliteit en de schoolontwikkeling. Ontdek de sterke punten en aandachtspunten volgens de officiële inspectierapporten, essentieel voor geïnformeerde schoolkeuzes.

Resultaten | Basisschool Het Museumkwartier in Amsterdam | [2025] Schoolregister