Basisschool Het Bovenland
Akersluis 1 A
1066 ER Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
29.76
Spreiding
6.87

De schoolweging van Het Bovenland is 29,76 , met een spreiding van 6,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,95% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch ligt dit iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%). De school voldoet hiermee aan de basiskwalificatie, maar kent minder uitblinkers.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde (57,8%). Dit reflecteert uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekenvaardigheden, mogelijk beïnvloed door de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,76).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief vaak theoretische leerwegen: 19,05% vwo en 16,67% havo/vwo (vs. 18,61% en 10,93% in de regio). Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t-adviezen (28,57%), wat past bij het accent op doorstroommogelijkheden. Praktijkonderwijs blijft beperkt (7,14% vmbo-b/k).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet BovenlandGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51173.64175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten geven ons een beeld van de kwaliteit van ons onderwijs. We toetsen onze leerlingen om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling en daarbij passende ondersteuning te kunnen bieden. Op groeps-, jaargroep- en schoolniveau worden de onderwijsopbrengsten inzichtelijk gemaakt d.m.v. observaties, toetsen van de methode, toetsen Leerling in Beeld en het Digikeuzebord (voor groep 1/2). Op basis van data wordt een (trend) analyse gemaakt en nieuwe doelen geformuleerd. Dit cyclisch proces van Data - Duiden - Doelen - Doen wordt gedurende het schooljaar meerdere malen doorlopen. Op deze manier hebben we leerlingen goed in beeld en hierdoor kan instructie worden gegeven die aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20,83% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan wijzen op voorzichtig adviseren of knelpunten in de aansluiting met het VO. Desondanks stroomt 58,33% op advies door, met name naar havo/vwo-niveaus.

Sociale ontwikkeling

Een school is een ontmoetingsplaats van en voor vele mensen. Wij willen dat Het Bovenland een veilige omgeving is waar leerlingen, ouders, het team en anderen zich op hun gemak voelen, waar goed en prettig gewerkt en geleerd kan worden. We proberen een pedagogisch klimaat te scheppen waarin dit optimaal mogelijk is. We werken vanuit kernwaarden die ons richting geven voor ons handelen en voor de activiteiten die wij doen op school. Deze zijn ook het uitgangspunt om tot optimaal en best passend onderwijs te komen voor iedereen. Vanuit een onderzoekende houding komen wij tot ontwikkeling, waarbij we altijd de volgende kernwaarden in ogenschouw nemen: Verbinding Een veilige basis door in contact met elkaar te zijn en met de omgeving, elkaar te horen en te zien, te waarderen en te respecteren. Vertrouwen We nemen elkaar serieus, we hebben vertrouwen in elkaar en in onszelf; samen kunnen we alles. Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, voor elkaar en voor de wereld om je heen. Deze zijn ook het uitgangspunt voor dit protocol om zo tot optimaal en best passend onderwijs te komen voor iedereen. LEES MINDER

Verbinding

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Bovenland voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Het Bovenland hanteert een protocol 'Veilige School', waarin de werkwijze van de school en een pestprotocol zijn opgenomen. Dit document bevat informatie over veiligheid en welzijn op school, waaronder sociale aspecten, beleid en de veilige omgeving. Meer informatie is te vinden op de website: www.hetbovenland.nl.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Bovenland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Bovenland gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Bovenland?

Voor sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool Het Bovenland gebruik van de methode 'Vreedzame school'.