Basisschool de Archipel in Amsterdam

Het team van Basisschool de Archipel in Amsterdam

Current section: team
Emmy Andriessestraat 56
1087 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Basisschool de Archipel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Archipel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Archipel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Archipel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Archipel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Archipel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.6%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (13.6%)
45-55 jaar (31.8%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (4.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Archipel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Indirect ondersteunend personeel (13.6%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Archipel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Engelse taal
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool de Archipel

Bij Basisschool de Archipel zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van personeel. Kortdurende verlofperiodes worden doorgaans flexibel opgevangen binnen ons toegewijde schoolteam. Voor langduriger of specifieke vervanging maken we gebruik van de expertise van de ASKO Talentenpool. Dit netwerk biedt gekwalificeerde professionals die naadloos aansluiten bij onze onderwijsfilosofie. In situaties waar interne opvang niet toereikend is, zetten wij professionele uitzendkrachten in. Zo garanderen we continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Typering van de school:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

6

Taal en rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Wij gaan uit van de onderlinge verschillen tussen leerlingen. Daar willen wij op aansluiten. De intern begeleider heeft vier keer per jaar overleg met de groepsleerkracht over de groep en vier keer over de ontwikkeling van individuele leerlingen, waarbij aandachtspunten per kind worden vastgesteld en plannen worden gemaakt met betrekking tot de zorg voor dit kind. Het betreft zorg omdat een kind extra uitdaging nodig heeft vanwege een snellere ontwikkeling of het gaat om zorg waarbij de leerling extra aandacht nodig heeft vanwege een langzamere ontwikkeling of problemen in werkhouding en gedrag. Dit wordt opgenomen in het groepsoverzicht en zo nodig in een individueel plan. Dit plan wordt geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Mocht blijken dat deze plannen niet het gewenste resultaat hebben, dan kan de leerling besproken worden in het zorgoverleg. Dit is een overleg met ouderkindadviseurs Gonny Blitz en Bianca de Goede en zo nodig andere externe deskundigen. Ouders worden hiervan op de hoogte gebracht. Tijdens dit zorgoverleg worden suggesties en adviezen gegeven hoe het kind verder te helpen. Ook kan het advies gegeven worden een kind psychologisch en/of pedagogisch nader te observeren of te onderzoeken. Naast de onderzoeken die de intern begeleider zelf kan afnemen, worden deze onderzoeken gedaan door een gecertificeerd psycholoog. Uiteraard gebeurt dit alleen in overleg en met toestemming van ouders/verzorgers. De hoofdtaak van de intern begeleider is de coördinatie van de leerling zorg en het begeleiden van de onderwijsveranderingsprocessen. Ook draagt zij zorg voor het beheer van het documentatiecentrum voor de leerkrachten, bij de OGO-theek, waarin vakinhoudelijke literatuur voor de leerkrachten en materialen ter begeleiding en toetsing van kinderen zijn opgeslagen.

5

Sociaal-emotioneel

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Op De Archipel zitten leerlingen van diverse komaf. Vele culturen, religies en sociale-economische lagen van de bevolking zijn vertegenwoordigd. De school wil dat ook graag zo; we zijn een afspiegeling van de samenleving en de buurt. Diversiteit vraagt om een heldere visie en een gerichte aanpak, zeker als het gaat om opvoeding en het pedagogisch klimaat. De school moet een veilige en prettige plek zijn, waar iedereen elkaar respecteert. We werken met de aanpak: Regie in de school. Op de Archipel vinden we dat alle kinderen een leeromgeving verdienen waar het rustig en veilig is en iedereen respectvol met elkaar omgaat. We zien dat dit al heel vaak goed gaat, maar willen ons hierin nog verder ontwikkelen. Daarnaast willen we een duidelijke lijn in de hele school zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn. Regie in de school is een programma dat zich vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten richt op het versterken van het leer- en leefklimaat in de school. We zetten in op pro-actief werken waarbij alle leerkrachten gebruik maken van vaste routines en hoge verwachtingen hebben. Hierdoor komt er meer tijd vrij om ons samen te richten op waar het echt om draait: goede lessen waardoor onze leerlingen alle kansen krijgen in hun latere leven. We willen dat verstoringen van de les zo min mogelijk aandacht vragen en weinig tijd kosten. Wanneer je elke les een minuut verliest, betekent dit een hele week aan lestijd in een schooljaar. We werken met vaste routines in elke klas voor bijvoorbeeld binnenkomst in de klas, klaar zitten voor de les, gedrag op de gang, gebruik van het toilet. We oefenen dit met de kinderen zodat alle kinderen weten wat er verwacht wordt. We werken met vaste waarschuwingen voor wanneer het even niet lukt. Deze waarschuwingen houden we klein en neutraal, zodat alle leerlingen weten dat fouten maken mag en er kans is voor verbetering. Dit passen we wel heel consequent toe. Ouders worden hierover altijd geïnformeerd. Belangrijk hierbij is dat de consequentie op school plaatsvindt en wordt opgelost. Via koffie-ochtenden denken ouders mee en gaan we samen in gesprek.

4

Gedrag, werkhouding en taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Elke basisschool in Amsterdam en Diemen krijgt van het Samenwerkingsverband een budget voor de basisondersteuning. Hieruit wordt de ondersteuning bekostigd, die beschikbaar gesteld wordt voor alle leerlingen. De school biedt hiervoor een basisondersteuning die minimaal voldoet aan de gestelde normen van inspectie en overeenkomt met de ambitie van de vijf schoolbesturen die gezamenlijk Passend Onderwijs vormgeven voor hun scholen. Dit budget basisondersteuning is gebaseerd op het leerlingenaantal van de school. De schoolbesturen ontvangen naast de basisondersteuning van het Samenwerkingsverband een budget voor extra ondersteuning. Dit budget is bedoeld voor de inzet van specifieke ondersteuning die het basis ondersteuningsniveau van de school overstijgt. Deze middelen kunnen besturen en scholen niet voor andere doeleinden dan voor ondersteuning inzetten. We werken volgens de afspraken van ‘zelf fiatteren'. De doelen voor het zelf fiatteren zijn: · Snelle inzet extra ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte · Eigenaarschap van scholen ten aanzien van inzet van arrangementen ·Inzetten op vroegtijdige interventies, ter preventie van ernstigere problematiek · Regie over inzet van expertise De inzet van extra ondersteuning is gericht op de onderwijsontwikkeling van de leerling én werkt verhogend op het ondersteuningsniveau van de school. (Ons beleid is verder uitgewerkt in ons Zorgplan 2019-2024 In sommige gevallen is het ondanks ingezette extra ondersteuning niet meer verantwoord om het kind op onze school te houden en is de school handelingsverlegen

1

Motorische en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Oefentherapeut

Toelichting van de school:

Wekelijks is er een oefentherapeut aanwezig in de school. Onze vakdocent bewegingsonderwijs geeft extra gymles aan kinderen die dit nodig hebben.

1

Medisch handelen en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

We hebben een medisch protocol vanuit ons bestuur met betrekking tot het verrichten van medische handelingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
werkplaats
theaterzaal

Brede Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool de Archipel

Ons Zorgbeleid en Toekomstvisie

Bij Basisschool de Archipel geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. Ons uitgebreide zorgplan, gedetailleerd in de bijlage 'School Ondersteuningsprofiel', beschrijft de huidige en toekomstige ondersteuningsmogelijkheden. Wij zetten ons dagelijks in om een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ons team van toegewijde professionals staat klaar om extra begeleiding te bieden waar nodig. Ontdek hoe wij extra ondersteuning organiseren en wat de toekomstplannen zijn voor de ontwikkeling van ons onderwijsaanbod. Ons zorgplan is de leidraad die onze inzet voor uw kind weerspiegelt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Basisschool de Archipel

Toelichting van de school

Basisschool de Archipel: Een Verkenning van Vroegschoolse Educatie Op 16 november 2023 ontving Basisschool de Archipel een bezoek van de Onderwijsinspectie. Dit bezoek maakte deel uit van een stelselonderzoek naar de kwaliteit van vroegschoolse educatie, specifiek gericht op groep 1 en 2 en de doorgaande lijn met de voorschool. De inspecteurs waren bijzonder te spreken over het onderwijs op de Archipel en zagen geen directe verbeterpunten. Ze waren onder de indruk van de concrete invulling van het OGO-concept en de hoge mate van actieve betrokkenheid van de leerlingen. Het rijke aanbod in de klassen stimuleert spelenderwijs leren, en de hoge verwachtingen van de leerkrachten helpen kinderen om uitstekende prestaties te leveren. Het onderwijs kenmerkt zich door een brede ontwikkeling met een sterke focus op woordenschat. De inspecteurs observeerden veel verschillende vormen van mondelinge taalvaardigheid en actief taalgebruik bij de kinderen. Dit wordt gefaciliteerd door een stimulerende en doordachte leeromgeving met authentiek materiaal, wat essentieel is voor kwalitatief hoogstaand spelend leren. De school hanteert een uitstekende balans tussen individuele aandacht en groepsdynamiek. Kinderen voelen zich gezien en worden nauwlettend gevolgd, waarbij de school alert is op vroegtijdige signalering van behoeften. Deze aanpak wordt ook door ouders gewaardeerd; zij ervaren de Archipel als een warme omgeving en waarderen de vroegtijdige signalering bij extra ondersteuning. De directie toont een sterke betrokkenheid bij het onderwijs aan jonge kinderen, wat niet op elke school even vanzelfsprekend is. Als mogelijke suggesties voor verdere ontwikkeling werden het vormgeven van de inloop met ouders voor verhoogde betrokkenheid en het versterken van de pedagogisch-didactische lijn vanuit de voorschool genoemd, met specifieke aandacht voor woordenschatdidactiek en ouderparticipatie. Het bestuur uit lovende woorden voor het visiegedreven aanbod, de aandacht voor elk kind en de uitstekende eindresultaten. Dit succes is een teamprestatie, waarbij de onderbouw een cruciale, stevige basis legt voor verdere ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Archipel extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Archipel biedt een verrijkend extra aanbod speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit programma is afgestemd op de behoeften van onze jongste leerlingen om een sterke start te garanderen.

Ja, Basisschool de Archipel biedt een verrijkend extra aanbod speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit programma is afgestemd op de behoeften van onze jongste leerlingen om een sterke start te garanderen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Voor het optimale aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool de Archipel nauw samen met gespecialiseerde partners die bijdragen aan de educatieve ontwikkeling en ondersteuning van onze kleuters.
Team | Basisschool de Archipel in Amsterdam | [2025] Schoolregister