Basisschool de Archipel
Franz Zieglerstraat 11
1087 HN Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
31.51
Spreiding
7.48

De schoolweging van De Archipel Amsterdam is 31,51 , met een spreiding van 7,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en de vergelijkingsscore van 95,2%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 56,4% een hoger percentage streefniveau dan zowel de vergelijkingsgroep (55,4%) als de inspectienorm (43,5%). Dit duidt op effectieve kwaliteitsverbetering, zeker gezien de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend vaak vwo-advies (25% vs 18,6% bij vergelijkbare scholen). Ook vmbo-(g)t adviezen zijn met 25% significant hoger dan de regionale norm (16,5%). Praktijkonderwijs blijft beperkt (3,1% 'onbekend' vs 2,1% regionaal), wat past bij de theoretische focus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Archipel AmsterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 volgen we de prestaties van de kinderen ook door middel van methode- onafhankelijke toetsen. We kunnen volgen hoe een kind zich ontwikkelt. Soms nemen we als daar aanleiding toe is bij sommige leerlingen in groep 2 al een toets af. Alle toetsen zijn landelijk genormeerd en bieden daarmee de groepsleerkrachten de mogelijkheid om elke leerling een passend aanbod te bieden en te vergelijken met de gemiddelde leerling in die groep in Nederland. De toetsen worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Mocht de ontwikkeling van een kind op een bepaald gebied meer vragen dan het standaardaanbod dan wordt er een plan opgesteld om door middel van extra ondersteuning de ontwikkeling verder te stimuleren. De ouders worden hiervan op de hoogte gebracht. De extra begeleiding vindt in principe in de eigen groep plaats door de eigen leerkracht. Ook maken wij gebruik van onderwijsassistenten en leerkrachten die specialistische kennis hebben. In overleg kan dit ook buiten de groep plaatsvinden. De intern begeleider blijft op de achtergrond aanwezig en begeleidt de leerkracht. Hiernaast worden de resultaten van de toetsen ook geëvalueerd op managementniveau. Er wordt gekeken hoe een groep als geheel en hoe de hele school ervoor staat op de verschillende vakgebieden. Waar nodig worden er aanpassingen op het beleid gemaakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,3% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. 27,9% stroomt juist door boven advies (vs 25,3% gemiddeld). Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Sinds 2014 is de wet op Passend onderwijs van kracht. Scholen hebben hierdoor te maken met nog grotere diversiteit en onderlinge verschillen. We hebben het dan over gedrags- en leerproblemen, maar ook grensoverschrijdend gedrag van kinderen en in toenemende mate ook van ouders. De Archipel is hierop geen uitzondering en we werken aan het neerzetten van een veilig en prettig pedagogisch klimaat door de methodiek Regie in de School. Ook heeft het team scholing gekregen en een teamvisie gevormd over de pedagogische opdracht die de school heeft. Er zijn basiswaarden vastgesteld waaraan gedragsregels zijn gekoppeld, en waaraan consequenties zijn verbonden. Een stuurgroep is opgericht waarin teamleden zitting hebben en er is een kinderraad opgericht om leerlingen mee te laten denken/praten en doen. LEES MINDER

Betrokkenheid

Samenwerken

Veiligheid en vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool de Archipel voor sociale ontwikkeling?

Zie hierboven

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Archipel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Archipel gebruikt Hart & Ziel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Archipel?

Basisschool de Archipel gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) voor sociaal-emotioneel leren.