Basisschool De Achthoek in Amsterdam

Het team van Basisschool De Achthoek in Amsterdam

Current section: team
Baron G.A. Tindalplein 12
1019 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Basisschool De Achthoek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Achthoek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Achthoek bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Achthoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Achthoek zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Achthoek. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20.6%)
35-45 jaar (11.8%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (41.2%)
&ge;65 jaar (2.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Achthoek werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.9%)
Direct ondersteunend personeel (13.9%)
Indirect ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Achthoek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Achthoek

Als een leerkracht onverwacht ziek wordt, zetten wij alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Vaak kunnen we dit oplossen met de flexibiliteit van ons toegewijde team, bestaande uit vaste leerkrachten, onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners die bereid zijn extra uren te maken. Daarnaast beschikken we over een poule van vaste invalkrachten die snel kunnen bijspringen om ons team tijdelijk te versterken. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerd personeel. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om directe vervanging te regelen, dan worden de leerlingen kundig opgevangen in kleinere groepen, verspreid over andere klassen. Zij werken dan aan hun dagelijkse lesprogramma in een andere vertrouwde omgeving. In zeer uitzonderlijke situaties, bij onvoorziene omstandigheden, kan het voorkomen dat de school geen vervanging kan organiseren. In zulke gevallen vragen wij u vriendelijk uw kind thuis te houden. Gelukkig is dit op Basisschool De Achthoek een zeldzaamheid, dankzij de inzet van ons voltallige team.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Achthoek: Specialisten en Expertise

5

Taal en Rekenen: Boost Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Amsterdam
Rekenspecialist Basisschool
Remedial Teacher Amsterdam
Taalspecialist Basisonderwijs
OGO-Expert Onderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool De Achthoek zet vol in op optimale leerlingondersteuning. Met onze intern begeleiders, gespecialiseerde leerkrachten en externe partners bieden we gerichte hulp. Onze experts excelleren in rekenen, taal, ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO), remedial teaching en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen en meerbegaafden. De intern begeleiders werken nauw samen met leerlingen, ouders en externe instanties zoals het ouder-kindcentrum en het samenwerkingsverband Amsterdam voor de beste schoolontwikkeling.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Amsterdam
Intern Begeleider Basisschool
Remedial Teacher Onderwijs
Taalcoördinator Amsterdam
Rekencoördinator Basisonderwijs
OGO-Expert Leerlingen

Toelichting van de school:

Ons team van specialisten biedt brede ondersteuning op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast hun reguliere klassenwerk, delen onze experts hun kennis over taal, rekenen, OGO, hoogbegaafdheid en meerbegaafdheid. Deze leerkrachten ondersteunen niet alleen leerlingen met specifieke behoeften, maar ook hun collega's. Door kennisdeling en workshops blijven we up-to-date met de nieuwste onderwijsmethoden. Dit stelt ons in staat om de kwaliteit van het onderwijs continu te verbeteren en elke leerling de aandacht te geven die hij of zij verdient.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op School

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Basisschool
Intern Begeleider Amsterdam
Orthopedagoog Onderwijs
Remedial Teacher School

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleiders bieden begeleiding aan zowel leerlingen als leerkrachten. Ze werken binnen en buiten de klasgroepen om een positieve leeromgeving te creëren. Deze ondersteuning richt zich op het verbeteren van de werkhouding en het ontwikkelen van effectieve taakaanpakken. We streven ernaar om elke leerling te helpen zijn of haar potentieel volledig te benutten. Door deze gerichte aanpak zorgen we voor een stabiele en stimulerende leeromgeving waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Motorische Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher Beweging
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs met MRT

Toelichting van de school:

Basisschool De Achthoek heeft twee gespecialiseerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs in dienst. Zij bieden motorische remedial teaching (MRT) aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze vakleerkrachten zijn ervaren in het signaleren van motorische ontwikkelingsachterstanden en het bieden van passende interventies. Indien nodig, verwijzen zij door naar externe specialisten. Ons doel is om de motorische vaardigheden van alle leerlingen te bevorderen en een gezonde levensstijl te stimuleren.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

EHBO-er Basisschool
BHV-er Amsterdam

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Achthoek zijn diverse medewerkers gecertificeerd in kinder-EHBO en Bedrijfshulpverlening (BHV). Dit zorgt ervoor dat we in elke situatie, van kleine ongevallen tot noodsituaties, snel en adequaat kunnen handelen. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan hierbij voorop. Onze getrainde medewerkers bieden gemoedsrust aan zowel leerlingen als ouders, wetende dat er deskundige hulp aanwezig is.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Dans - theaterzaal
BEVO (Beeldende vorming)lokaal
Diverse digitale leermiddelen
3D Printer
Diverse schoolpleinen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Achthoek

Onze Visie op Individuele Ontwikkeling en Zorg

Bij Basisschool De Achthoek vieren we de diversiteit van onze leerlingen. We streven ernaar om het onderwijs zo vorm te geven dat elk kind leert en groeit op zijn of haar eigen tempo en niveau. Dit sluit aan bij het concept van de 'zone van de naaste ontwikkeling'. Om deze persoonlijke groei te faciliteren, werken we met gerichte niveaugroepen binnen de klas. Door middel van nauwkeurige observaties en gestandaardiseerde toetsen volgen we de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze primaire aanpak is om extra ondersteuning direct binnen de klas te bieden, door de leerkracht zelf. Dit stelt ons in staat om meerdere leerlingen tegelijkertijd te helpen, wat efficiënt is en de groepsdynamiek bevordert. Alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals bij leerlingen met een leerlinggebonden financiering of specifieke onderwijsarrangementen, bieden we hulp buiten de groep. We houden ook rekening met persoonlijke omstandigheden, zoals gezinsveranderingen of langdurig ziekteverzuim, en zorgen voor extra aandacht en communicatie met ouders. Vanaf groep 3 hanteren we een gestructureerd leerlingvolgsysteem met de CITO-LOVS en methode-gebonden toetsen. Dit systeem omvat onder andere AVI-toetsen voor technisch lezen en CITO Leerling-in-Beeld toetsen voor rekenen, spelling en begrijpend lezen. Deze toetsen geven ons waardevolle inzichten in de prestaties van leerlingen ten opzichte van landelijke normen en hun individuele voortgang. Hoewel we toetsen gebruiken, erkennen we dat niet alle educatieve successen direct meetbaar zijn. Wij hechten evenveel waarde aan de ontwikkeling van zelfstandigheid, zelfkennis, creativiteit en respect voor anderen, kwaliteiten die essentieel zijn voor de algehele ontwikkeling van een kind. Talentontwikkeling staat centraal in ons onderwijs, met als doel onze leerlingen voor te bereiden op de 21ste eeuw. We moedigen een brede talentontwikkeling aan, waarbij we niet alleen focussen op taal en rekenen, maar ook op creativiteit, muziek, techniek, spel en beweging. Een aantal leerlingen uit groep 5-8 wordt extra uitgedaagd via de Day a Week School, een externe voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met een sterk creatief denkvermogen. We streven ernaar deze leerlingen binnen onze school ook verdieping te bieden door leerkrachten te voorzien van materialen en werkwijzen die aansluiten bij hun specifieke onderwijsbehoeften. Passend Onderwijs is sinds 2014 de norm, wat betekent dat elk kind recht heeft op goed onderwijs, aangepast aan hun behoeften. In Amsterdam is de intentie om alle leerlingen passende ondersteuning te bieden, zo dicht mogelijk bij huis, in de lichtst mogelijke vorm. Een sterke samenwerking met jeugdhulpverlening is hierbij cruciaal. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdzorg, en in Amsterdam zijn ouder- en kindadviseurs aan scholen verbonden om de samenwerking te versterken. Onze school werkt nauw samen met een ouder-kind adviseur van het Ouder en Kind Team, die regelmatig spreekuur houdt en ondersteuning biedt aan zowel kinderen als ouders. Deze adviseur is te bereiken via de groepsleerkracht of intern begeleider. Onze ambitie is om voortdurend ons aanbod voor passend onderwijs te verbeteren, afgestemd op de individuele behoeften van onze leerlingen en de mogelijkheden van onze school. We blijven ons inzetten voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs dat recht doet aan elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) op Basisschool De Achthoek

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor onderwijskwaliteit?

Bij Basisschool De Achthoek staat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. De zorg voor zowel hoogwaardig onderwijs als optimale leerlingbegeleiding is fundamenteel voor onze schoolorganisatie. Een solide schoolorganisatie, gebaseerd op ons onderwijsconcept Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO), vormt de ruggengraat van onze onderwijskwaliteit. Ons schoolplan, een essentieel document, beschrijft onze huidige stand van zaken en formuleert concrete doelstellingen voor de toekomst. Dit plan dient zowel voor interne schoolontwikkeling als voor verantwoording aan overheid en inspectie. Ons toegewijde onderwijsteam is de drijvende kracht achter kwaliteitsverbetering. Continue scholing, coaching en begeleiding van leerkrachten zijn prioriteit, mede via MijnSchoolPlan voor doelstellingen en periodieke schoolontwikkeling. Ontwikkelteams werken cyclisch aan verdere groei. Leerresultaten op het gebied van lezen, taal en rekenen evalueren we continu. In teamoverleggen analyseren we vakgebieden die extra aandacht behoeven voor het komende schooljaar en stellen we gedetailleerde plannen op. Diverse evaluatiemethoden waarborgen de onderwijskwaliteit. Een open en collegiale werksfeer stimuleert samenwerking en kennisdeling, wat cruciaal is voor innovatie. Ons scholingsplan, onderdeel van het schoolplan, richt zich op teamontwikkeling, vaak gekoppeld aan projecten en thema's. Dit, samen met begeleiding door intern begeleiders en klassenbezoeken door de directie, versterkt onze onderwijskwaliteit. Collegiale consultatie, zoals parallelvergaderingen, is eveneens essentieel. Onze thematische werkwijze illustreert onze kwaliteitsaanpak. We zetten in op teamontwikkeling door scholing en coaching, en focussen op didactische vooruitgang en het stellen van leerdoelen per groep. Leerkrachten ontwikkelen themaplanningen, vaak tijdens werkvergaderingen met OGO-experts. Projectuitvoering wordt gedocumenteerd in een logboek, inclusief kindevaluaties voor flexibele bijsturing. Projectevaluaties, vastgelegd in de ‘O-map’, garanderen dat kerndoelen worden behaald en de leerlijnen per leerjaar gevolgd worden. Wereldburgerschap integreren we door aandacht te besteden aan de diverse culturele achtergronden van onze leerlingen. Met de doelencirkel "Hoe word je een Wereldburger?" van Fawaka onderwijzen we wereldburgerschap, gebaseerd op gelijkwaardigheid, verbondenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor mondiale vraagstukken.

Hoe waarborgt Basisschool De Achthoek de onderwijsdoelen en kwaliteit?

Onze gestructureerde aanpak garandeert continue monitoring van basisvaardigheden, waardoor de onderwijskwaliteit altijd inzichtelijk is en direct bijgestuurd kan worden waar nodig. De organisatie is ingericht met ontwikkelteams, parallelle overleggen, inhoudelijke bijeenkomsten geleid door experts, studiedagen en een uitgebreid zorgsysteem voor leerlingen.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Achthoek

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Achthoek zorgen we voor een naadloze en warme overgang van de voorschool naar onze groepen 1 en 2. Onze leerkrachten werken nauw samen met voorschoolse educatiecentra om een soepele start te garanderen. Afhankelijk van de individuele ondersteuningsbehoefte van uw kind, betrekken we onze VVE-coördinator en Intern Begeleider (IB-er). Ons doel is om elke leerling, of ze nu van een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of voorschool komen, een warme en vertrouwde start op de basisschool te bieden.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Achthoek voor jonge kinderen?

Basisschool De Achthoek biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en creativiteit. We zetten ons in om een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan van uw kind. Door middel van spelenderwijs leren en gestructureerde activiteiten, zorgen we voor een stimulerende omgeving waar elk kind kan groeien en zich optimaal kan ontwikkelen.

Basisschool De Achthoek biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op het stimuleren van de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en creativiteit. We zetten ons in om een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan van uw kind. Door middel van spelenderwijs leren en gestructureerde activiteiten, zorgen we voor een stimulerende omgeving waar elk kind kan groeien en zich optimaal kan ontwikkelen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Achthoek samen voor het jonge kind?

Om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor onze jongste leerlingen te garanderen, werkt Basisschool De Achthoek samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om aanvullende expertise en faciliteiten te bieden. Onze partners, zoals Partou Kinderopvang en Woest Zuid Educatie, dragen bij aan een rijke leeromgeving. Zij delen onze visie op kindontwikkeling en helpen ons om de overgang van thuis of de opvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken.

Om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor onze jongste leerlingen te garanderen, werkt Basisschool De Achthoek samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om aanvullende expertise en faciliteiten te bieden. Onze partners, zoals Partou Kinderopvang en Woest Zuid Educatie, dragen bij aan een rijke leeromgeving. Zij delen onze visie op kindontwikkeling en helpen ons om de overgang van thuis of de opvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken.

Team | Basisschool De Achthoek in Amsterdam | [2025] Schoolregister