
Schoolweging
De schoolweging van De Achthoek Amsterdam is 22,83 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basiskwaliteit, zelfs in een dalende leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opmerkelijk hoog percentage vwo-adviezen: 44,2% tegen 18,6% bij vergelijkbare scholen. De combinatie havo/vwo (19,5%) en vwo vertegenwoordigt samen 63,7% van de adviezen, tegen 29,5% regionaal. Praktijkonderwijs blijft met 2,6% beperkt, wat past bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Achthoek Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.31 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden zichtbaar middels dagelijkse observaties, methode-toetsen en cito-toetsen. De dagelijkse observaties op het gemaakte werk van de leerlingen geven de leerkracht richtlijn voor hun feedback aan de leerlingen en het organiseren van het vervolg aanbod, instructie en verwerking. De methode-toetsen meten de mate van beheersing van een deelvaardigheid. Deze vaardigheid is in een bepaalde periode veelvuldig aanbod geweest en ingeoefend. De behaalde resultaten op de methode-toetsen geeft de leerkracht zicht op de mate van beheersing en hierdoor inzicht op het vervolg aanbod, instructie en verwerking. De tussenresultaten worden vanaf groep 3 t/m 8 gemeten met de CITO Leerling-In-Beeld (LIB) toetsen Rekenen, Spelling (Begrijpend Lezen), DMT en AVI. Deze toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen (jan/feb & juni). Bij de afname wordt rekening gehouden met individuele onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. De CITO toets is een landelijk genormeerde toets en toetst de algehele vaardigheid van een kind op een leergebied. Deze toets is complexer, wat inhoudt dat het opgaven bevalt van verschillende moeilijkheidsgraden. In deze toets staan opgaven waarbij verschillende strategieën moeten worden gebundeld om tot het goede antwoord te komen. Ook lopen de opgaven uiteen in moeilijkheidsgraad, ze zijn niet altijd passend bij het gemiddelde niveau van een leerling op het moment van toetsen. De opgaven kunnen boven of onder dat niveau liggen. Hiermee kunnen verschillen tussen kinderen aan het licht komen. Met de behaalde resultaten verkrijgt de leerkracht zicht op de individuele ontwikkelingslijn van de leerlingen (hoe ontwikkelt de leerling zich ten opzichte van zichzelf en ten opzichte van het landelijk gemiddelde) en zicht op de ontwikkeling van de groepen. Deze resultaten geven zicht op wat de groep nodig heeft. Alle behaalde resultaten bij elkaar geeft inzicht in de schoolontwikkeling. Dit geeft inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en richting voor teamscholing en ontwikkelteams. Ook verantwoordt de school zich met deze resultaten haar onderwijs aan het bestuur/inspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,2% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 21,9% boven verwachting presteert. Deze verhouding onderstreept de zorgvuldige adviesvorming met ruime ontwikkelingsperspectieven, zoals beschreven in het 'opbrengstgericht werken'-beleid.
Sociale ontwikkeling
De basiskenmerken van OGO-onderwijs ( emotioneel vrij zijn, nieuwsgierig zijn en zelfvertrouwen hebben) zijn voorwaarden voor ontwikkeling en leren. Je bouwt er een heel leven lang aan. Je hebt ze nodig om op een zinvolle manier aan de samenleving deel te kunnen nemen en om aan de toekomst daarvan bij te dragen. Emotioneel vrij zijn heeft te maken met de gemoedsrust waarover een kind beschikt en met zijn welbevinden en betrokkenheid. Zelfvertrouwen sluit hier nauw bij aan; het gaat om de verwachtingen die het kind van zijn eigen kunnen heeft, om het beeld dat het van zichzelf heeft en of het zich geaccepteerd voelt door anderen. Nieuwsgierig zijn komt voort uit de behoefte om groot te worden, de wereld te begrijpen en als het ware onder controle te krijgen. LEES MINDER
Kinderen zijn emotioneel vrij
Kinderen zijn nieuwsgierig
Kinderen hebben zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Achthoek voor sociale ontwikkeling?
Binnen het thematisch onderwijs streeft Basisschool De Achthoek naar een omgeving waar kinderen actief zijn en initiatieven tonen, verschillende communicatievormen gebruiken, samen spelen en werken, de wereld verkennen, zich uiten en vormgeven, hun voorstellingsvermogen en creativiteit ontwikkelen, omgaan met symbolen, tekens en betekenissen, zelfsturing en reflectie ontwikkelen en onderzoeken, redeneren en problemen oplossen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Achthoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Achthoek gebruikt per 2024 CITO-Leerling-In-Beeld en de Vensters leerlingtevredenheid enquête om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Achthoek?
Basisschool De Achthoek gebruikt de Kanjertraining, een eigen methodiek gericht op emotionele vrijheid, zelfvertrouwen en veilige communicatie, De Leukste Klas en Rots en Water trainingen voor sociaal-emotioneel leren.