
Schoolweging
De schoolweging van Anne Frank 6e Montessori-School is 22,31 , met een spreiding van 4,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,36% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 1,3% hoger dan vergelijkbare scholen (98,03%), mogelijk dankzij het gepersonaliseerde leeraanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school presteert uitstekend met 77,24% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 61,9%. Dit is 5% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (72,1%), wat aansluit bij het montessoriconcept van ontwikkelingsgericht onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft sterke theoretische adviezen: 36,67% vwo (vs. 18,61% landelijk) en 30% havo/vwo. Slechts 3,33% vmbo-b/k advies toont focus op hogere onderwijsniveaus. Desondanks blijft praktijkonderwijs met 0% lager dan regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij het Montessori-uitgangspunt 'help mij het zelf te doen'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Anne Frank 6e Montessori-School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 182.06 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten van de school worden n.a.v. de uitkomsten van methode en niet-methode toetsen nauwkeurig bijgehouden en besproken. De resultaten sturen mede het handelen van de leerkracht en het aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte. De resultaten op het gebied van lezen, rekenen en spelling worden twee keer per jaar gemeten. Hierna volgt een schoolbrede analyse waarbij wij inzoomen op de niet-methodegebonden toetsen, observaties en sociaal-emotionele ontwikkeling. Teambreed stellen wij nieuwe doelen en ambities passend bij onze schoolpopulatie op. Ouders krijgen inzicht in die resultaten via het ouderportal op ons schooladministratieprogramma en bij de toelichting van het geschreven rapport als aanvulling op de oudergesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,44% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 31,71% bovenadvies presteert. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en het montessoriaanse vertrouwen in leerlingpotentieel. De doorlopende begeleiding, beschreven in het schoolplan als 'volgsysteem voor talentontwikkeling', lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Kinderen zitten bij ons in een groep met verschillende leeftijden. Kinderen zijn altijd in een groep een keer jongste, middelste en oudste. Dat stimuleert het rekening houden met elkaar, het zorgen voor elkaar en het leren van elkaar. In de lessen met de Kanjertraining leren kinderen reflecteren op hun eigen rol en leren ze elkaar te vertrouwen.
vertrouwen
respect voor elkaar
zelfreflectie
Wat is de aanpak van Basisschool Anne Frank 6e Montessori-School voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Anne Frank 6e Montessori-School hanteert de montessoripedagogiek, waarbij het kind en zijn/haar ontwikkeling centraal staan. Kinderen leren van en met elkaar in heterogene groepen. De school bevordert zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, vertrouwen en persoonlijke ontwikkeling. Kinderen worden gezien als individuen en mogen hun eigen persoonlijkheid ontwikkelen in relatie tot anderen. Leren is een ontdekkingsreis waarin vragen stellen belangrijk is. De montessorileerkracht observeert en stemt af op de behoeften van het kind, waarbij reflectie op zowel de eigen rol als die van het kind centraal staat. Kinderen leren ook reflecteren en vertrouwen op elkaar tijdens de Kanjertraining lessen.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Anne Frank 6e Montessori-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Anne Frank 6e Montessori-School gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.