
Schoolweging
De schoolweging van 3e Daltonschool Alberdingk Thijm is 27,82 , met een spreiding van 7,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend – ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zelfs in klassen met een relatief hoge spreiding (leeftijdsverdeling tot 12 jaar).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de streefnormen: 67.8% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8%. Dit laat zien dat de school succesvol differentieert, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.82). Ter vergelijking: vergelijkbare schalen scoren gemiddeld 63.3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 29.55% vwo-advies tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. Tegelijk is er aandacht voor maatwerk, met 2.27% praktijkonderwijs (iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 1.01%). De combinatie van vmbo-(g)t (18.18%) en havo/vwo (13.64%) adviezen illustreert de brede doelgroep.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | 3e Daltonschool Alberdingk Thijm | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.27 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar worden de Cito's afgenomen. In het midden (M) en aan het eind (E) worden op alle vakgebieden methode onafhankelijke toetsen (Cito) afgenomen. De toetsen krijgen een niveau van I t/m V. Deze niveaus zijn een bandbreedte van de vaardigheidsscores (VS). De vaardigheidscore wordt ook weergegeven in een niveauwaarde van I t/m V. De niveauwaarden worden gebruikt als vergelijkingscijfer. We hanteren de niveauwaarden I t/m V om onze resultaten te vergelijken met het landelijke gemiddeld. De toetsen worden met het team op een studiedag geanalyseerd vanuit de schoolresultaten naar de groepsresultaten naar de individuele resultaten. We zoeken met elkaar naar de verklarende factoren van opvallende resultaten en naar de succesfactoren om hier van te leren. Hieruit volgen acties. Dit doen we bouwbreed (onder-, midden- en bovenbouw) met de methodetoetsen en vervolgens met de parallelgroepen. Dit komt dan weer terug op studiedagen waarin we de effecten van ons onderwijs opnieuw analyseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
67.31% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Opvallend is het hogere percentage leerlingen dat onder advies presteert (17.31% vs. 11.81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Toch stroomt 15.38% door boven advies – een teken van doorlopende leerlijnen.
Sociale ontwikkeling
Bij ons op school wordt gewerkt aan een positieve groepssfeer en stimuleren wij positief groepsgedrag. Er wordt aandacht besteed aan een goede sociale cohesie en de weerbaarheid. De KiVa-methode is erop gericht om te bouwen aan een positieve groepssfeer en zo pesten te voorkomen. Wij schenken daarom aandacht aan onderwerpen als; rollen binnen een groep grenzen aangeven en opkomen voor jezelf en voor een ander respect afspraken en regels omgaan met tegenslagen en het uiten van emoties een positief zelfbeeld, complimenten geven en krijgen leren omgaan met groepsdruk kwaliteiten van leerlingen en hoe zij die op een positieve manier kunnen inzetten in de groep. Sinds 2020 zijn we KiVa-gecertificeerd. LEES MINDER
Samenwerken
Empathie
Respect
Wat is de werkwijze van de 3e Daltonschool Alberdingk Thijm voor sociale ontwikkeling?
Binnen het KiVa programma ligt de nadruk op de groep als geheel. De 3e Daltonschool Alberdingk Thijm neemt twee keer per jaar een sociogram af in de groepen 3 t/m 8. De KiVa-coördinator/vertrouwenspersoon en de intern begeleiders analyseren deze sociogrammen en bespreken deze met de leerkracht, waarna de leerkracht klassikaal aan het werk gaat. De school gebruikt de kracht van de groep, waarbij iedereen verantwoordelijk is als er problemen zijn en iedereen baat heeft bij het oplossen en voorkomen van problemen. Het motto is: samen maken wij er een fijne school van!
Welke registratievorm(en) gebruikt de 3e Daltonschool Alberdingk Thijm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De 3e Daltonschool Alberdingk Thijm gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en het Sociogram van KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de 3e Daltonschool Alberdingk Thijm?
De 3e Daltonschool Alberdingk Thijm gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.