2e Daltonschool Pieter Bakkum
Willem Witsenstraat 10
1077 AZ Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
22.24
Spreiding
5.34

De schoolweging van Pieter Bakkum is 22,24 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school biedt hiermee een stevige basis voor doorstroom naar voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de inspectienorm van 65%. Dit reflecteert de focus op maatwerk en ontwikkelingsgericht onderwijs zoals beschreven in het Daltonprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen: 52.9% (vs. 18.6% bij vergelijkbare scholen). Dit gaat gepaard met lage percentages voor praktijkonderwijs (0%) en vmbo-b (0%). De combinatie van hoogbegaafdenonderwijs en Dalton-principes lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPieter BakkumGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23180.22

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het monitoren van de tussentijdse opbrengsten stelt ons in staat om een duidelijk beeld te krijgen van de vorderingen van elke leerling en om eventuele knelpunten tijdig te signaleren. We gebruiken hiervoor verschillende instrumenten, zoals toetsen, observaties en rapportbeoordelingen, die afgestemd zijn op de leeftijd en het niveau van de leerlingen. Door regelmatig de tussentijdse opbrengsten te evalueren, kunnen we gerichte ondersteuning bieden aan leerlingen die extra hulp nodig hebben. We analyseren de resultaten en passen ons onderwijs aan om tegemoet te komen aan de individuele behoeften van elke leerling. Dit kan variëren van differentiatie binnen de reguliere lessen tot het aanbieden van remedial teaching of andere vormen van ondersteuning.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3.45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 72.41% op advies en 24.14% boven advisering scoort. Dit bevestigt de zorgvuldige advisering volgens het beschreven protocol met dubbelchecks via B8-toetsen en ontwikkelingsgesprekken.

Sociale ontwikkeling

De 2e Daltonschool wil een school zijn, waar kinderen graag zijn, waar zij zich veilig en gewaardeerd voelen en waar zijn hun cognitieve, creatieve en sociaal-emotionele mogelijkheden optimaal te kunnen ontwikkelen. Om nu in het klein en straks in het groot een actieve en positieve bijdrage te kunnen leveren aan onze samenleving. Er wordt structureel en systematisch aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, omdat het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen van grote invloed is op hun cognitieve ontwikkeling. Als een kind zich prettig en veilig voelt en met plezier naar school toe gaat, komt het tot leren. Er worden onder andere sociale vaardigheidstrainingen op school aangeboden en kinderen van gescheiden ouders kunnen deelnemen aan de training Kinderen In Echtscheidingssituaties (KIES). Leerkrachten hebben de mogelijkheid om sociogrammen af te nemen en vragenlijsten, gericht op het welbevinden, de motivatie en betrokkenheid van leerlingen, (door leerlingen) in te (laten) vullen. LEES MINDER

Veiligheid

Plezier

Motivatie en betrokkenheid

Wat is de werkwijze van de 2e Daltonschool Pieter Bakkum voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de 2e Daltonschool Pieter Bakkum zijn bepaald in een participatief proces, beïnvloed door de principes van het Daltononderwijs: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie. De school heeft gekozen voor thematisch en spelgericht onderwijs dat aansluit bij de manier waarop jonge kinderen leren. De visie wordt uitgedragen door middel van de onderwijsmethodiek, een digitaal leerlingvolgsysteem en de Daltonprincipes, en gecommuniceerd via ouderbijeenkomsten, nieuwsbrieven en sociale media.

Welke registratievorm(en) gebruikt de 2e Daltonschool Pieter Bakkum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De 2e Daltonschool Pieter Bakkum gebruikt 'Zien' en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de 2e Daltonschool Pieter Bakkum?

De 2e Daltonschool Pieter Bakkum gebruikt Kanjer trainingen, SOEMO-kaarten, Taakspel en Competentietrainingen voor sociaal-emotioneel leren.