Willem-Alexanderschool in Amstelveen - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Willem-Alexander school is 25,37 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school voldoet hiermee ruimschoots aan de basiskwalificatie-eisen, wat past bij het streven naar 'maximale ontwikkeling voor elke leerling' in hun visie.
Fundamenteel niveau
Score: 95.098%
Streefniveau
63,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsconcept, met name in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden.
Streefniveau
Score: 63.7254%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 50% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Ook havo/vwo-advies scoort hoog (18,3%). Praktijkonderwijs blijft beperkt (1,67%), wat lager is dan regionale referenties. De combinatie van hoge cognitieve eisen en een gestructureerde adviesprocedure verklaart dit profiel.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyses laten een groei van 4,2% zien in taalvaardigheid tussen groep 7 en 8. Op rekenen scoort groep 8 5,1% hoger dan groep 7, wat aansluit bij het 'rekenkuurtjes'-programma voor verdiepende ondersteuning.
Toets | Willem-Alexander school | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk jaar wordt er een midden-evaluatie opgesteld. Hieruit voortvloeiende acties worden meegenomen in het jaarplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: 9,4% tegenover 11,8% landelijk. Daarbij scoort 30,2% boven advies, wat het vertrouwen in het adviesproces bevestigt. Dit sluit aan bij het beschreven 'doorlopende ontwikkelingsperspectief' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Met behulp van de Kanjermethode leren we de kinderen respectvol om te gaan met zichzelf, elkaar en de school. 'We vertrouwen elkaar & we helpen elkaar' zijn de kernwaarden die in elke groep/jaarlaag terugkomen. Het fundament van waaruit we werken is dat de kinderen te vertrouwen zijn. Ze zijn vriendelijk, behulpzaam, en op een leuke manier grappig of stoer. Soms is er ongewenst gedrag te zien van kinderen in bepaalde situaties. Op zo’n moment spreken we elkaar daar op rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht heeft bedoeld. LEES MINDER
Jezelf durven en kunnen zijn
We vertrouwen elkaar
We helpen elkaar
Wat is de werkwijze van de Willem-Alexanderschool voor sociale ontwikkeling?
De Willem-Alexanderschool werkt aan sociale ontwikkeling door kinderen te leren zichzelf te zijn, anderen te vertrouwen en zich als een 'Kanjer' te gedragen. Leerkrachten maken echt contact met elk kind en laten hen merken dat ze waardevol zijn. De sociale ontwikkeling van de groep wordt zichtbaar gemaakt in KanVAS. Ouders worden bij zorg altijd vroegtijdig betrokken.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Willem-Alexanderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Willem-Alexanderschool gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Willem-Alexanderschool?
De Willem-Alexanderschool gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.