Basisschool Willem-Alexanderschool in Amstelveen

De resultaten van Willem-Alexanderschool in Amstelveen

Current section: resultaten
Orion 15 - 17
1188 Amstelveen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Willem-Alexanderschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Willem-Alexanderschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Willem-Alexanderschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Basisonderwijs: Wat Bereiken Onze Leerlingen?

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke basisschoolleerling aan het einde van groep acht zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst middels de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief de Willem-Alexanderschool. Op de Willem-Alexanderschool zien we dat een indrukwekkend percentage van onze leerlingen dit cruciale fundamentele niveau behaalt, wat getuigt van de effectiviteit van ons onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Basisonderwijs: Ambitie en Resultaten op de Willem-Alexanderschool

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender ambitie dan het fundamentele niveau. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken, wat hun kansen voor de toekomst vergroot. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage reflecteert de verwachte prestatie van de school. De Willem-Alexanderschool streeft ernaar om niet alleen het fundamentele niveau te overstijgen, maar ook om het vooropgestelde streefniveau voor onze leerlingen te realiseren, wat bijdraagt aan hun verdere ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Willem-Alexanderschool?

De Willem-Alexanderschool hanteert een gestructureerde aanpak voor het schooladvies, beginnend in groep 7 en met een intensivering in groep 8. Dit proces omvat het leerteam, de intern begeleiders en de directie, wat resulteert in een weloverwogen advies voor het vervolgonderwijs. Het schooladvies is gebaseerd op zowel de cognitieve capaciteiten van leerlingen, gemeten via methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem IEP, als op de individuele werkhouding, tempo en taakaanpak. Deze holistische benadering zorgt voor een passend advies. In het laatste jaar wordt naast de reguliere IEP-evaluaties ook een doorstroomtoets afgenomen. Dit biedt aanvullende inzichten om het schooladvies voor het voortgezet onderwijs te optimaliseren en de leerling optimaal voor te bereiden op de volgende stap in hun educatieve carrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op de Willem-Alexanderschool

Op de Willem-Alexanderschool in Amstelveen zetten we de Kanjermethode in om kinderen te begeleiden in hun sociale ontwikkeling. Deze methode helpt leerlingen om respectvol om te gaan met zichzelf, hun klasgenoten en de schoolomgeving. Onze kernwaarden, 'We vertrouwen elkaar' en 'We helpen elkaar', vormen de ruggengraat van ons pedagogisch klimaat in elke groep en jaarlaag. Wij geloven dat elk kind te vertrouwen is. Onze leerlingen zijn van nature vriendelijk, behulpzaam en tonen hun persoonlijkheid op een positieve manier. Wanneer ongewenst gedrag zich voordoet, spreken we dit rustig aan. We gaan ervan uit dat dit voortkomt uit onhandigheid en niet uit kwade opzet, met als doel de sociale vaardigheden van het kind verder te ontwikkelen.

Zelfvertrouwen en zelfacceptatie

Onderling vertrouwen bevorderen

Samenwerken en elkaar ondersteunen

Hoe bevordert de Willem-Alexanderschool de sociale vaardigheden van leerlingen?

Wij hanteren de principes van de Kanjermethode, met de kernwoorden: 'Hier ben ik. Het is goed dat ik er ben. Er zijn mensen die van mij houden. Niet iedereen vindt mij aardig. Dat hoort zo. Ik luister wel naar kritiek. Ik zeg wat ik voel en wat ik denk. Blijft iemand vervelend tegen mij doen? Dan haal ik mijn schouders op. Jammer dan. Doet iemand naar, dan doe ik niet mee. Ik gedraag me als een Kanjer. Want ik ben een Kanjer.' Deze uitspraken vormen de basis voor het aanleren van zelfvertrouwen en het vermogen om anderen te vertrouwen. Leerkrachten oefenen, praten en spelen samen met de kinderen om deze sociale vaardigheden in de praktijk te brengen. Elke dag streven we naar oprecht contact met elk kind, waarbij we hun waarde benadrukken en zelf het goede voorbeeld geven. De sociale dynamiek binnen de groepen wordt inzichtelijk gemaakt met behulp van KanVAS. Bij zorgvragen betrekken we ouders proactief en tijdig.

Welke tools gebruikt de Willem-Alexanderschool om sociale vooruitgang bij te houden?

Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van sociaal gedrag bij onze leerlingen te monitoren, maken wij gebruik van het volgende registratiesysteem: * Kanvas

  • Kanvas

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op deze school?

De Willem-Alexanderschool hanteert de volgende bewezen methodiek voor sociaal-emotioneel leren om de persoonlijke en sociale groei van onze leerlingen te stimuleren: * Kanjer trainingen

  • Kanjer trainingen

Inspectierapport Willem-Alexanderschool: Kwaliteit en Ontwikkeling in het Basisonderwijs

De Willem-Alexanderschool, gevestigd in het levendige Amstelveen, biedt hoogwaardig basisonderwijs aan 420 leerlingen. Onze school streeft naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Lees hier meer over de bevindingen van de onderwijsinspectie en hoe wij continu werken aan kwaliteitsverbetering.

Resultaten | Willem-Alexanderschool in Amstelveen | [2025] Schoolregister