
Schoolweging
De schoolweging van Roelof Venema School is 22,29 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingspercentage van 98,4% ligt. Deze score illustreert een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 81,8% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 65% en het vergelijkingspercentage van 74,0%. Dit benadrukt de effectieve aanpak van de school om leerlingen tot hogere prestaties te stimuleren, mede ondersteund door het adaptieve onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 42,7% vwo-advies (tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 19,5% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (1,22% vmbo-b), wat consistent is met de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Roelof Venema School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.69 | 175.23 | 181.63 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Roelof Venema School gebruikt sinds het schooljaar 2023-2024 het leerlingvolgsysteem \"Leerling in Beeld\" om de ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig te volgen. In groepen 3 t/m 8 worden twee keer per jaar toetsen afgenomen (in januari en juni) voor de kernvakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Deze toetsen geven inzicht in de individuele en groepsontwikkeling en helpen om zo nodig het onderwijsaanbod bij te sturen. Na elke toetsperiode ontvangen de leerlingen van groep 3 t/m 8 een rapport, waarin zowel de resultaten van methode-gebonden toetsen als de niet-methode-gebonden Citotoetsen te vinden zijn. Deze rapporten worden besproken tijdens 10-minutengesprekken met ouders, waarbij eventuele ondersteuning voor leerlingen die achterblijven ook wordt toegelicht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,44% van de oud-leerlingen presteert onder het schooladvies (landelijk 11,81%), terwijl 73,17% op advies functioneert. Dit hoge percentage leerlingen dat het verwachte niveau haalt, onderstreept de nauwkeurigheid van de adviesprocedure en de effectieve doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Sociale opbrengsten omvatten de vaardigheden die kinderen op school ontwikkelen om op een positieve manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving, zoals samenwerken, conflictoplossing en zelfredzaamheid. Deze sociale competenties zijn essentieel voor het creëren van een sociaal-emotioneel veilige omgeving, die bevorderlijk is voor de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De Roelof Venema School streeft ernaar om leerlingen aan het einde van groep 8 met zelfvertrouwen, zelfbewustzijn en zelfkennis voor te bereiden op de volgende stap in hun schoolcarrière, namelijk de overgang naar het voortgezet onderwijs. Door het Groepsgeluk-beleid en het KiVa-programma werken we actief aan het versterken van een positieve groepsdynamiek en het bevorderen van een veilige leeromgeving. Een veilige school voor ieder kind Elke leerling heeft recht op een veilige schoolomgeving, wat alleen gerealiseerd kan worden als school, ouders en leerlingen gezamenlijk alert zijn op pestsignalen en hier effectief op reageren. Bij de Roelof Venema School worden aan het begin van elk schooljaar duidelijke afspraken gemaakt over de omgang met elkaar. Deze afspraken worden regelmatig herhaald, waardoor het team een cultuur van respect en zorgzaamheid bevordert. Ouders spelen een cruciale rol in het voorkomen van pesten door bij signalen direct contact op te nemen met de school. Onze school heeft een helder anti-pestprotocol en twee anti-pestcoördinatoren, waar zowel ouders als leerlingen terecht kunnen voor ondersteuning. Samen zorgen we voor een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, wat bijdraagt aan het groepsgeluk en de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. LEES MINDER
Zelfkennis
Begrip voor anderen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van de Roelof Venema School voor sociale ontwikkeling?
De Roelof Venema School legt de nadruk op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het creëren van een positief schoolklimaat. Dit resulteert in het Groepsgeluk-beleid, dat als leidraad fungeert. De KiVa-methode wordt gebruikt als ondersteunend middel, vanwege de effectiviteit bij het ontwikkelen van sociale competenties en het bevorderen van groepsvorming. De school werkt actief aan het versterken van sociale interacties, het signaleren van grensoverschrijdend gedrag en het bevorderen van een veilige leeromgeving. Incidenten worden geregistreerd en de veiligheidsbeleving wordt gepeild om de effectiviteit van de aanpak te evalueren. Er wordt gebruik gemaakt van een helder gedragsprotocol en anti-pestprotocol. De leerlingen in de groepen 6, 7 en 8 doen jaarlijks mee aan een veiligheidsmeting, daarnaast wordt het aantal incidenten op fysiek en sociaal-emotioneel gebied bijgehouden.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Roelof Venema School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Roelof Venema School gebruikt Digibord en Leeruniek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.