OBS de Pioniers in Amstelveen

Het team van OBS de Pioniers in Amstelveen

Current section: team
Orion 11
1188 Amstelveen

Zie hier hoe het team van OBS de Pioniers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Pioniers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Pioniers bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Pioniers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Pioniers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Pioniers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.7%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (18.5%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (29.6%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Pioniers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.7%)
Direct ondersteunend personeel (26.9%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Pioniers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging bij OBS de Pioniers

Bij OBS de Pioniers streven we naar continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht afwezig is, zetten we primair in op interne oplossingen. Dit betekent dat we collega's binnen onze school vragen om de lessen waar te nemen. Indien interne vervanging niet mogelijk is, doen we een beroep op gespecialiseerde detacheringsbureaus. Zij helpen ons bij het vinden van gekwalificeerde invallers om de onderwijsdoelen te waarborgen. We begrijpen dat flexibiliteit essentieel is voor een soepele gang van zaken. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat er geen geschikte externe of interne vervanger beschikbaar is. In zo'n situatie kiezen we ervoor om, waar mogelijk, de leerlingen van de betreffende groep te verdelen over andere klassen. Dit doen we om de impact op het leerproces te minimaliseren. Als absolute uitzondering en in het uiterste geval kan het gebeuren dat een groep tijdelijk naar huis moet worden gestuurd. Ouders worden hierover altijd tijdig geïnformeerd via onze communicatiekanalen. Mocht dit zich voordoen, dan is er een noodopvang beschikbaar waar kinderen alsnog kunnen worden ondergebracht in een andere groep. Dit garandeert dat kinderen die niet thuis kunnen blijven, toch een veilige en leerzame omgeving hebben. Voor de leerlingen die verplicht thuis moeten blijven, stellen wij een uitgebreid thuiswerkprogramma samen. Dit programma zorgt ervoor dat het leerproces ook buiten de schoolmuren effectief doorgang vindt, met opdrachten die aansluiten bij het curriculum.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vakleerkracht gym: Het kunnen meedoen aan bewegingsactiviteiten geeft kinderen de mogelijkheid om met andere kinderen te spelen en zich te ontwikkelen zowel op motorisch als sociaal gebied. Door middel van bewegingsonderwijs wordt de basis gelegd van waaruit de leerlingen zichzelf verder kunnen ontwikkelen. De basisschool leeftijd is een zeer gevoelige leeftijd. De vakleerkracht gym volgt de ontwikkeling van de leerlingen en stemt de lessen daarop af.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Arbeid naar keuze (werken in hoeken)
30%
Creatief
12.7%
Buiten spelen (ook met opdracht)
12%
Begrijpend luisteren
8%
Woordenschat
8%
Bewegingsonderwijs
8%
Muziek
8%
Gecijferd bewustzijn
6%
Fonemisch bewustzijn
6%
Engels
1.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
22%
Rekenen/wiskunde
20.2%
Lezen
15.9%
Overig
15.5%
Wereldoriëntatie
10.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.5%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
2%
Levensbeschouwing
1.3%

Deskundige Specialisten voor Optimale Leerlingondersteuning op OBS de Pioniers

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Ervaren intern begeleider
Gespecialiseerde rekenspecialist
Deskundige remedial teacher
Gediplomeerde taalspecialist
Twee specialisten meertaligheid

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider stelt het schoolondersteuningsprofiel op, waarin vier zorgniveaus gedetailleerd worden beschreven. Dit profiel omvat de specifieke kenmerken van elk niveau, de toegepaste aanpak en de benodigde interventies om onze leerlingen optimaal te begeleiden, conform de principes van handelingsgericht werken. Leerkrachten worden actief betrokken bij dit proces en hebben tweemaal per jaar een groepsbespreking met de intern begeleider. Voorafgaand aan deze gesprekken vullen leerkrachten in Parnassys de stimulerende en belemmerende factoren voor elke leerling in, met focus op hun leerproces. Tevens worden de specifieke onderwijsbehoeften van de kinderen nauwkeurig vastgelegd.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien met Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern begeleider
Specialist voor meer- en hoogbegaafden

Toelichting van de school:

Elk kind is uniek, met een eigen persoonlijkheid en ontwikkelingspad. Door de doelen van onze sociaal-emotionele lessen te verbinden met burgerschapsvorming, bieden we leerlingen een rijke basis om hun eigen overtuigingen en meningen te ontwikkelen. Regelmatige kindgesprekken faciliteren het stellen van leerdoelen, waarbij we samen met het kind kijken naar de benodigde ondersteuning voor succes. We hanteren hierbij de principes van feed-up, feed-back en feed-forward, wat eigenaarschap en autonomie bevordert. Sociaal-emotionele veiligheid is cruciaal voor ontwikkeling. Ons HiRO-programma, voortkomend uit Schooljudo, richt zich op ervarend leren en integreert de zeven kernwaarden van judo: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Deze waarden vormen de basis voor een positieve en veilige leeromgeving.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Door proactieve gesprekken betrekken we leerlingen actief bij hun eigen leerproces. Gezamenlijk stellen we persoonlijke doelen op, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, en identificeren we de benodigde ondersteuning. We gebruiken toetsresultaten van diverse methodes om de beheersing van leerstof te evalueren. Op basis hiervan bespreken we met de leerling en ouders de vervolgstappen. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen hier ook volop aandacht voor. Ter ondersteuning van positief gedrag hanteren we een gedetailleerd reactieschema, dat zorgt voor een veilige en gestructureerde leeromgeving.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde vakleerkracht gym
Coördinator bewegend leren

Toelichting van de school:

In elke groep wordt minimaal tweemaal per week een gymles verzorgd door gediplomeerde docenten. Daarnaast stimuleren we bewegend leren gedurende de dag, door beweging te integreren in diverse lessen. Tweemaal per jaar voeren we de MQ-scan uit om de motorische ontwikkeling van alle leerlingen te meten en te analyseren. De resultaten hiervan gebruiken we om onze gymlessen en bewegingsactiviteiten te optimaliseren en aan te passen aan de individuele behoeften.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel onze leerkrachten geen medische handelingen mogen verrichten, staan we altijd open voor overleg met ouders over mogelijke ondersteuning in specifieke situaties. Onze leerkrachten met een BHV-certificering bieden direct hulp bij verwondingen of andere medische ongemakken die zich tijdens de schooldag voordoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elk Kind op OBS de Pioniers

Hoe OBS de Pioniers Leerlingen Begeleidt

Bij OBS de Pioniers geloven we in adaptief onderwijs, waarbij we ons onderwijs continu aanpassen aan de individuele behoeften van elk kind. We vieren de unieke eigenschappen van onze leerlingen en zorgen ervoor dat iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Dit streven naar inclusiviteit weerspiegelt zich in onze hele schoolorganisatie en ons onderwijsaanbod. Ons schoolondersteuningsprofiel is ontworpen om zowel de basisondersteuning als de specifieke extra ondersteuning te bieden die nodig is. Dit geldt voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, gemiddelde prestaties leveren, of juist extra begeleiding nodig hebben, waarbij de ondersteuning per vakgebied kan variëren. Voor meer gedetailleerde informatie over ons onderwijsaanbod en ondersteuningsmogelijkheden, nodigen wij u van harte uit om onze website te bezoeken op www.obsdepioniers.nl. Toekomstig Aanbod en Handelingsgerichte Aanpak We hanteren een handelingsgerichte methodiek, wat betekent dat we leerlingen zoveel mogelijk binnen hun eigen groep begeleiden bij specifieke ondersteuningsbehoeften. Onze onderwijsassistenten, ingedeeld per bouw, bieden daarnaast individuele aandacht of begeleiding in kleine groepjes. Dit omvat gerichte extra instructies, pre-teaching, specifieke leesprogramma's zoals Ralfi-lezen, en het gebruik van visueel ondersteunend materiaal. Uitdaging voor Talentvolle Leerlingen Ook leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging worden bij ons gefaciliteerd met speciaal ontwikkeld materiaal. Onze leerkracht, gespecialiseerd als HB-coördinator, biedt extra begeleiding aan deze leerlingen. Bovendien biedt onze onderwijskoepel een speciale 'Day-a-week-school' voor meerbegaafde kinderen. Na een grondige screening kunnen deze leerlingen één dag per week naar deze school om samen met gelijkgestemde leeftijdsgenoten te werken aan uitdagende projecten. Differentiatiestrategieën in de Klas In elke les geeft de leerkracht instructie op drie verschillende niveaus, om zo aan te sluiten bij de diversiteit in de klas. Binnen ons directe instructiemodel is er structureel ruimte voor verlengde instructie, zodat leerlingen die extra uitleg nodig hebben deze ook daadwerkelijk ontvangen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek ons schoolplan: Kwaliteitszorg en toekomstvisie voor OBS de Pioniers

Welke focusgebieden heeft OBS de Pioniers voor het komende schooljaar?

OBS de Pioniers richt zich komend schooljaar op diverse kerngebieden voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Burgerschapsvorming staat centraal, waarbij we streven naar een positief-kritische houding en oefenen met democratie, participatie, identiteitsvorming en sociale vaardigheden. Daarnaast verbeteren we ons taalonderwijs door een gevarieerdere toetsing, in samenwerking met Snappet, om beter aan te sluiten bij de talenten en leerstijlen van elk kind. We gebruiken diverse toetsvormen voor een breder beeld van de leerontwikkeling. Kwaliteitszorg wordt vormgegeven door handelingsgericht werken (HGW). We bieden een uitdagende leeromgeving die inspeelt op individuele behoeften, met een focus op het signaleren, analyseren, plannen en realiseren van leerdoelen. Dit zorgt voor een rijke leeromgeving waarin elk kind kan groeien. Bewegen wordt geïntegreerd in het lesaanbod, ondersteund door een specialist 'sport en bewegen'. Onderzoek toont aan dat beweging de hersenverbindingen stimuleert en de concentratie verbetert. We starten met het implementeren van 'bewegend leren' in alle groepen. Ouderbetrokkenheid en communicatie zijn essentieel voor optimale kinderontwikkeling. We bevorderen open en respectvolle communicatie en betrekken ouders actief bij het schoolleven van hun kind. Samenwerken met ouders zorgt voor een betere aansluiting op de onderwijsbehoeften. Tot slot zetten we ons leesonderwijs kracht bij met een focus op leesbevordering en leesplezier, mede dankzij de subsidie 'verbetering basisvaardigheden'. Een nieuw leesplan met maandelijks een lees-thema, ontwikkeld door onze leescoördinator en ondersteund door de bibliotheek, zal in 2024-2025 worden uitgevoerd.

Hoe monitort OBS de Pioniers de voortgang van de schoolplandoelen?

OBS de Pioniers monitort de voortgang van de gestelde doelen nauwgezet. Dit gebeurt tijdens reguliere team- en evaluatievergaderingen waar de resultaten van zowel korte- als lange termijndoelen worden getoetst. Indien nodig worden de plannen bijgesteld om de effectiviteit te waarborgen en de leerdoelen optimaal te behalen.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij OBS de Pioniers

Toelichting van de school

Bij OBS de Pioniers bieden we een stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op spelend leren, ontdekken en groeien, met veel aandacht voor individuele behoeften. We creëren een veilige en inspirerende basis voor de verdere schoolloopbaan. Ons team van toegewijde professionals zet zich dagelijks in om elk kind de aandacht en begeleiding te geven die het verdient. Door middel van een rijke leeromgeving en actieve betrokkenheid van ouders, zorgen we voor een positieve start in het basisonderwijs. Ontdek hoe wij jouw kind helpen floreren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft OBS de Pioniers voor jonge kinderen?

OBS de Pioniers biedt diverse extra ondersteuning en uitdagende activiteiten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. We zetten in op een brede, spelenderwijs aangeboden leerervaring. Onze aanpak omvat onder andere een focus op taalontwikkeling met de LOGO 3000 methode, die garant staat voor een solide basis. Daarnaast stimuleren we creativiteit, motorische vaardigheden en sociale interactie door middel van diverse activiteiten en projecten. Wij geloven in de kracht van een vroege, positieve leerervaring en bieden daarom een programma dat aansluit bij de nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen.

OBS de Pioniers biedt diverse extra ondersteuning en uitdagende activiteiten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. We zetten in op een brede, spelenderwijs aangeboden leerervaring. Onze aanpak omvat onder andere een focus op taalontwikkeling met de LOGO 3000 methode, die garant staat voor een solide basis. Daarnaast stimuleren we creativiteit, motorische vaardigheden en sociale interactie door middel van diverse activiteiten en projecten. Wij geloven in de kracht van een vroege, positieve leerervaring en bieden daarom een programma dat aansluit bij de nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen.

Wij integreren de bewezen effectieve LOGO 3000 methode voor taalontwikkeling.

Werkt OBS de Pioniers samen met externe partners voor het programma voor jonge kinderen?

Op dit moment onderhoudt OBS de Pioniers geen formele samenwerkingsverbanden met externe partijen specifiek voor het programma voor jonge kinderen. Onze expertise en middelen worden intern ingezet om de kwaliteit van ons aanbod te waarborgen. We focussen ons op het optimaal benutten van onze eigen middelen en de expertise van ons schoolteam. Dit stelt ons in staat om flexibel in te spelen op de behoeften van onze leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs continu te bewaken en te verbeteren.
Team | OBS de Pioniers in Amstelveen | [2025] Schoolregister