OBS de Pioniers in Amstelveen

De resultaten van OBS de Pioniers in Amstelveen

Current section: resultaten
Orion 11
1188 Amstelveen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS de Pioniers, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS de Pioniers bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Pioniers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Onderwijsniveau op OBS de Pioniers

Het behalen van het fundamentele niveau in taal en rekenen is cruciaal voor alle basisschoolleerlingen. Dit niveau, gemeten in groep acht via de doorstroomtoets, garandeert een solide basis voor verdere educatie. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit fundamentele niveau, een norm die ook voor OBS de Pioniers geldt. Op OBS de Pioniers behaalde 94.89% van de leerlingen in het afgelopen jaar het fundamentele niveau. Dit resultaat ligt boven de landelijke norm van 85% en toont de effectiviteit van ons onderwijs aan. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 95.91% presteren onze leerlingen uitstekend op dit essentiële basisniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitieuze Leerlingen: Het Streefniveau op OBS de Pioniers

Naast het fundamentele niveau streven we op OBS de Pioniers naar het behalen van het streefniveau, wat een uitdagender leerdoel vertegenwoordigt. Dit niveau biedt leerlingen de kans om hun potentieel volledig te benutten en zich optimaal voor te bereiden op het vervolgonderwijs. Voor OBS de Pioniers is de specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld op 47.1%. Onze leerlingen hebben dit niveau in het afgelopen jaar behaald met een score van 56.85%. Dit betekent dat we met 56.85% ruim boven de vastgestelde norm presteren, en ook boven het landelijk gemiddelde van 57.94%, wat de ambitie en de kwaliteit van ons onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS de Pioniers?

Bij OBS de Pioniers kijken we verder dan alleen toetsresultaten. We hechten veel waarde aan de algehele ontwikkeling van uw kind, inclusief de sociaal-emotionele groei en de ontwikkeling van een positieve leerhouding. Deze aspecten zijn cruciaal voor het welbevinden en de toekomstige schoolprestaties van uw kind. Om deze ontwikkeling gedetailleerd te volgen, maken we gebruik van de 'hart en handen-toetsen' van het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Twee keer per jaar toetsen we de sociaal-emotionele vaardigheden, de leeraanpak en het creatieve vermogen van elk kind. Deze resultaten worden meegenomen in het uiteindelijke schooladvies. In groep 7 organiseren we een prognosegesprek met ouders en leerlingen. Hierin bespreken we de huidige prestaties en de verwachte doorstroommogelijkheden. In groep 8 evalueren we de leerlingresultaten opnieuw met de IEP-toetsen in oktober/november. In januari volgt een definitief adviesgesprek. Bij onverwacht hoge scores op de doorstroomtoets, heroverwegen we het advies conform de wettelijke richtlijnen, uiteraard in samenspraak met kind en ouders. Alle leerlingen in groep 8 nemen deel aan de IEP doorstroomtoets. Deze toets is specifiek ontworpen voor basisschoolleerlingen, met vragen en teksten op dezelfde pagina voor optimaal gebruiksgemak. De gestructureerde opzet van de IEP-toets wordt door onze school als zeer positief ervaren, wat bijdraagt aan een betrouwbare beoordeling van de leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op OBS de Pioniers: Respect en Zelfvertrouwen

Bij OBS de Pioniers geloven we sterk in ontmoetingsonderwijs, waar kinderen leren van en met elkaar. Deze ontmoetingen vormen de basis voor het ontwikkelen van respect, het uiten van meningen en het stellen van vragen. We creëren een omgeving waarin elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Wij koesteren het vertrouwen in onze leerlingen en waarderen hun potentieel. Onze leerkrachten stimuleren het zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld, essentieel voor persoonlijke groei. Kinderen krijgen de begeleiding die ze nodig hebben om aan hun zelfbeeld te werken, indien gewenst. Verantwoordelijkheid nemen is een kernwaarde voor zowel leerlingen als teamleden. Dit principe van eigenaarschap in een collaboratieve aanpak zorgt ervoor dat iedereen samenwerkt en leert van elkaars ervaringen.

Openheid en Ontdekking

Samenwerking en Verbinding

Ontwikkeling van Zelfvertrouwen

Hoe bevordert OBS de Pioniers de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

OBS de Pioniers hecht veel waarde aan een veilige leeromgeving, cruciaal voor optimale sociaal-emotionele ontwikkeling. We zien dat kinderen steeds vaker uitdagingen ervaren met sociale interactie, normen en waarden. Daarom zetten we preventief de HiRO-methode in, wat staat voor 'held'. Deze methode, geworteld in de principes van judo, versterkt de sociaal-emotionele vaardigheden door middel van praten, ervaren, reflecteren en doen. Kinderen leren hierdoor onze kernwaarden: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Zelfbeheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Bij structureel of ernstig grensoverschrijdend gedrag volgen we het schorsings- en verwijderingsprotocol van Amstelwijs, zoals beschreven in de schoolgids, waar ook ons pestprotocol te vinden is.

Welke instrumenten gebruikt de school om sociale vooruitgang te monitoren?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt OBS de Pioniers gebruik van de volgende registratievormen: * Het Digikeuzebord voor de jongste leerlingen (groep 1 en 2). * De IEP-toetsen voor sociaal-emotionele vorming. * IEP-toetsen gericht op leeraanpak en creatief vermogen. Deze instrumenten, afgenomen tweemaal per jaar, bieden inzicht in de brede ontwikkeling van elk kind, naast de cognitieve vakken.

Welke specifieke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt ingezet?

Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren op OBS de Pioniers maken we gebruik van de effectieve HiRO-methode. Deze methode, gebaseerd op de waarden van judo, is ontworpen om kinderen te helpen bij hun sociaal-emotionele groei.

Inspectierapport OBS de Pioniers: Toetsing van Kwaliteit en Groei

OBS de Pioniers is trots op haar basisarrangement van de Rijksinspectie, wat getuigt van een solide voldoening aan alle gestelde onderwijseisen. Ons onderwijs is gericht op de ontwikkeling van elke leerling. In mei 2019 heeft de inspectie ons beoordeeld op cruciale onderdelen zoals het lesaanbod, de samenwerking binnen ons vernieuwende Jeelo-onderwijs, onze zorg voor de individuele groei van leerlingen en de professionele ontwikkeling van ons team. Met trots delen we dat OBS de Pioniers voor alle onderzochte indicatoren uitmuntend is beoordeeld. Dit bevestigt onze voortdurende inzet voor kwaliteitsverbetering en de succesvolle ontwikkeling van onze leerlingen. Ontdek meer over onze aanpak via de officiële inspectiepagina.

Resultaten | OBS de Pioniers in Amstelveen | [2025] Schoolregister