
De resultaten van Katholieke basisschool De Triangel in Amstelveen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Katholieke basisschool De Triangel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Katholieke basisschool De Triangel bij jullie?
Ontdek hoe goed Katholieke basisschool De Triangel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Triangel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. We meten dit niveau in groep acht middels de eindtoets, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland. Op De Triangel streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, met een focus op solide basisvaardigheden die essentieel zijn voor verdere ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie voor Excellente Leerresultaten
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en we zien het als een belangrijk doel dat een groot deel van onze leerlingen dit ambitieniveau aan het einde van groep acht bereikt. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school. Bij De Triangel monitoren we deze resultaten nauwgezet om onze onderwijsaanpak voortdurend te optimaliseren. We zijn trots op de inspanningen van onze leerlingen en leerkrachten om deze ambitieuze doelen na te streven.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Katholieke basisschool De Triangel?
Bij Katholieke Basisschool De Triangel in Amstelveen staat de optimale ontwikkeling van elke leerling centraal. We begeleiden onze leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Ons proces start al in groep 7 met een voorlopig adviesgesprek met ouders, na interne afstemming tussen leerkrachten, de intern begeleider en de adjunct-directeur. Bij twijfel, bijvoorbeeld bij wisselende resultaten, stellen we een schoolkeuzeonderzoek voor. In groep 8 organiseren we een informatieavond over de overstap naar het VO en individuele startgesprekken. Hierin bespreken we samen met kind en ouders de aandachtspunten voor een succesvolle start op de nieuwe school. Het definitieve schooladvies wordt in januari tijdens het rapportgesprek gegeven. Dit advies is gebaseerd op een grondige analyse van het leerlingvolgsysteem, eventuele aanvullende onderzoeken en de persoonlijke eigenschappen van het kind. Ons advies is leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs en wordt ruim voor de open dagen van de VO-scholen verstrekt. De overheid verplicht een eindtoets in april. De uitkomst hiervan wordt zorgvuldig afgewogen tegen ons schooladvies. Bij een significant verschil, zoals een hogere uitkomst dan ons advies, wordt het advies heroverwogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Triangel
Katholieke Basisschool De Triangel in Amstelveen focust op de brede ontwikkeling van haar leerlingen, met speciale aandacht voor sociale vaardigheden en een positief leerklimaat. Onze school is gebouwd op de fundamenten van de 6 K's, die de essentie van ons onderwijs weerspiegelen. 'Kind' centraal stellen betekent dat al onze inspanningen gericht zijn op het optimaal begeleiden van leerlingen op hun weg naar volwassenheid. Als katholieke school geven we bewust vorm aan onze tradities en cultuur, wat bijdraagt aan een warme en inclusieve omgeving. Het 'Klimaat' dat we creëren, zorgt ervoor dat kinderen zich veilig, gewaardeerd en competent voelen, essentieel voor zowel sociaal als academisch leren. We geloven dat 'Kennis' noodzakelijk is om de wereld om hen heen te begrijpen. Daarom stimuleren we 'Kansrijk handelen' door continu te zoeken naar mogelijkheden en vertrouwen te hebben in de ontwikkeling van elk kind. Dit alles doen we met een sterke focus op 'Kwaliteit': we zijn transparant in onze werkwijze, komen onze afspraken na en leveren consequent kwalitatief hoogstaand onderwijs. Om deze sociale ontwikkeling te bevorderen, maken we gebruik van de Kanjertraining. Deze training, die om de twee weken plaatsvindt, richt zich op zelfinzicht en begrip voor het gedrag van anderen. Via verhalen, oefeningen en de herkenbare 'petten' leren kinderen over verschillende gedragsvormen en hoe hiermee om te gaan. Deze visuele hulpmiddelen zijn prominent aanwezig in de klaslokalen als dagelijkse herinnering. Daarnaast vullen leerlingen en leerkrachten twee keer per jaar de KanVas-vragenlijsten in. Deze metingen evalueren welbevinden en veiligheid, waarbij de resultaten door onze Kanjercoördinatoren worden geanalyseerd. Dit stelt ons in staat om proactief in te spelen op eventuele aandachtspunten en zo een veilige leeromgeving te waarborgen.
Vertrouwen en respect tussen leerlingen en personeel
Onderlinge hulpvaardigheid en ondersteuning
Samenwerken voor gezamenlijk succes
Hoe bevordert Basisschool De Triangel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Triangel hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, met de Kanjertraining als kernmethode. Deze training, die tweewekelijks plaatsvindt, helpt kinderen gedrag te begrijpen en ermee om te gaan door middel van verhalen, oefeningen en de Kanjerpetten. De school maakt ook gebruik van KanVas, een instrument om welbevinden en veiligheid te meten. Leerlingen en leerkrachten vullen periodiek vragenlijsten in. De Kanjercoördinatoren analyseren deze gegevens om tijdig ondersteuning te bieden waar nodig. Dit proactieve beleid zorgt ervoor dat aandachtspunten vroegtijdig worden gesignaleerd en aangepakt, ter bevordering van een positief sociaal klimaat. Voor het schooljaar 2022-2023 is de werkgroep gedrag versterkt met een MediaCoach en een deskundige met een achtergrond in kindertherapie. De MediaCoach richt zich op mediagebruik en de bijbehorende uitdagingen, terwijl de kindertherapeutische expertise wordt ingezet bij specifieke groepsproblematiek. Indien nodig worden aanvullende methodes zoals 'Groepsgeluk' of specifieke interventies uit de Kanjertraining ingezet om de sociale cohesie binnen groepen te versterken.
Welke methodes gebruikt Basisschool De Triangel voor sociaal-emotioneel leren?
Basisschool De Triangel zet de Kanjertrainingen in als primaire methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen zijn ontworpen om kinderen te leren hoe ze op een positieve manier met zichzelf en anderen kunnen omgaan.
- Kanjertrainingen
Hoe monitort de school de sociale vooruitgang van leerlingen?
De school monitort de sociale vooruitgang van leerlingen door middel van de Kanvas-methodiek. Deze methode omvat het periodiek invullen van vragenlijsten door zowel leerlingen als leerkrachten, gericht op welbevinden en sociale veiligheid. In groep 1 en 2 vullen de leerkrachten de docentvragenlijst eenmaal per jaar in (in mei). Vanaf groep 3 tot en met 8 vullen de leerkrachten deze lijst tweemaal per jaar in. Leerlingen in groep 5 vullen in mei een vragenlijst over sociale veiligheid, een leerlingvragenlijst en een sociogram in. Voor leerlingen in groep 6, 7 en 8 gebeurt dit tweemaal per jaar, in november en mei. De Kanjercoördinator analyseert de resultaten en stelt een verslag op, waarbij specifiek wordt gekeken naar het percentage leerlingen dat extra ondersteuning nodig heeft. De Triangel hanteert een interne norm van 20% zorg, wat lager is dan de inspectienorm van 25%. Hierdoor kunnen we sneller en proactiever hulp bieden aan leerlingen die dit nodig hebben.
- Kanvas
Inspectierapport Katholieke Basisschool De Triangel: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de resultaten van het onderwijs op Katholieke Basisschool De Triangel in Amstelveen. We streven naar hoogwaardig onderwijs voor al onze leerlingen. Dit rapport biedt inzicht in de prestaties en de educatieve aanpak van onze school. Het benadrukt onze sterke punten en de gebieden waar we ons verder ontwikkelen. Leer meer over ons onderwijs en de bevindingen van de onderwijsinspectie. Wij zijn trots op de vooruitgang die we boeken en de positieve impact op de leerervaring van onze kinderen.