School op de Berg
Tollenslaan 2
3818 VG Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
21.55
Spreiding
4.98

De schoolweging van School op de Berg is 21,55 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, hoger dan het landelijk gemiddelde (98.4%). De combinatie van resultaten benadrukt een sterk taal- en rekenbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

75.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 65%. Dit overtreft het landelijk vergelijkingspercentage (74.0%) en onderstreept effectieve differentiatie, ondanks een schoolweging die wijst op diverse onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op theoretische richtingen: 37.3% vwo (vs. 18.6% landelijk) en 32.2% havo. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (1.7% vs. 1.0% gemiddeld). De brede range sluit aan bij de spreiding in schoolweging (4.98), wat wijst op maatwerk voor zowel sterke als kwetsbare leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSchool op de BergGemeente AmsterdamNederland
LIB176.43175.23180.04

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld: - Rekenen-wiskunde - DMT - Begrijpend lezen - Spelling Daarnaast maakt de school gebruik van het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining , van het DHH, AVI, het PI dictee, mijn Kleutergroep en de methode-afhankelijke toetsen. Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging AnnuNU-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Bij alle groepen zijn de minimumnormen behaald. Bij bijna alle groepen zijn de ambitienormen behaald. Alleen bij spelling zijn er enkele groepen waarbij de ambitienormen niet behaald zijn. Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg (zie paragraaf 2.4) voor deze groepen verbetermaatregelen zijn voorzien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3.6% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 23.2% boven advies scoort. Dit reflecteert zorgvuldige advisering en de beschreven intensieve monitoring van ontwikkelingslijnen. Het hoge percentage op advies (73.2%) benadrukt realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Om optimaal te kunnen leren, is het van belang dat kinderen zich veilig en prettig voelen. Wij zetten hiervoor de Kanjertraining in alle groepen in. Het doel van de Kanjertraining is de sfeer in de klas goed te houden en / of te bevorderen. Subdoelen hierbij zijn: - Bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas; - Versterking van sociale vaardigheden bij de leerlingen; - Beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategieeen in conflicten: - Bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben; - Verantwoordelijkheid nemen; - Bevordering actief burgerschap en sociale integratie. LEES MINDER

Respect

Samenwerken

Veiligheid

Wat is de werkwijze van School op de Berg voor sociale ontwikkeling?

School op de Berg gebruikt de Kanjertraining. Dit is een preventieve en curatieve methode om pesten aan te pakken en het zelfvertrouwen te vergroten. Ouders worden nauw betrokken. De methode bestaat uit wekelijkse lessen en oefeningen in de klas en kent een leerlingvolgsysteem dat erkend is door de Cotan en positief beoordeeld door de onderwijsinspectie.

Welke registratievormen gebruikt School op de Berg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School op de Berg gebruikt Kanvas en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School op de Berg?

School op de Berg gebruikt de Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.