
Schoolweging
De schoolweging van De Kubus Amersfoort is 31,71 , met een spreiding van 7,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. Het percentage is vergelijkbaar met andere scholen in Amersfoort (95,2%), wat duidt op een consistente kwaliteitsaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%. Dit is een sterk resultaat gezien de complexe leerlingenpopulatie. De school presteert hiermee beter dan vergelijkbare scholen (55,4%). De focus op maatwerk en het intensieve rekenprogramma zoals beschreven in het schoolplan lijken hieraan bij te dragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 21,2% vwo-advies (iets boven regio 18,6%) versus 12,1% vmbo-b. De school slaagt erin om kansrijke leerlingen te stimuleren, terwijl tegelijk 9,1% havo/vwo-advies krijgt. Het aandeel praktijkonderwijs (1,0%) blijft onder het landelijk gemiddelde, passend bij de relatief sterke theoretische focus in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kubus Amersfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.13 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Signalering en toetsing Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld: Rekenen-wiskunde (+ basisbewerkingen) Begrijpend lezen (eventueel aanvullend begrijpend luisteren) Taalverzorging DMT AVI Woordenschat Daarnaast maakt de school gebruik van: Leerlijnen Parnassys (groep 1-2) en het observatie- en signaleringssysteem ‘Kindbegrip’ Parnassys als observatie- en signaleringssyteem voor emotionele, sociale en morele competenties. Leeruniek als een centraal dashboard op school-, leerjaar-, groeps-, en leerlingniveau. De normen Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Leeruniek. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging en AnnoNu minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Terugkijkend naar de Leerling in beeld (LIB) eindmeting 2023-2024 stellen wij vast dat enkele groepen op dit moment nog onder de gestelde norm scoren: Rekenen-wiskunde: - DMT: - Begrijpend lezen: groep 6 Spelling - Dit betekent dat wij in het kader van kwaliteitszorg voor deze groepen passende interventies inzetten die doelgericht zijn en planmatig worden gemonitord. Hoe monitoren wij onze resultaten binnen de school? Drie keer per jaar vindt er een groepsbespreking met de intern begeleider plaats. Er wordt ingezoomd op de onderwijsbehoeften van de groep. Er wordt besproken of de kinderen voldoende hebben geprofiteerd van het aanbod en of de ingezette interventies het beoogde effect hebben gehad. Groepsplannen worden bijgesteld, zodat voor de nieuwe periode optimaal kan worden afgestemd op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de kinderen. Daarnaast zijn er binnen een groep soms leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Voor deze leerlingen kan de leerkracht een leerlingbespreking aanvragen bij de intern begeleider. Twee keer per jaar focussen we met het hele team op de resultaten, om de effecten van ons onderwijs tegen het licht te houden en van elkaar te leren. De leerteams en specialisten zoomen schoolbreed in op hun vakgebied.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (13% vs. 11,8% landelijk). Daartegenover staat dat 26% boven advies scoort, wat de effectiviteit van de advisering onderstreept. De school hanteert hierbij een meerjarenmonitoring zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
De Kubus draagt zorg voor een leeromgeving waar ieder kind zich veilig voelt en zich thuis voelt. Invoering PBS De Kubus is in schooljaar 2015-2016 gestart met School Wide Positive Bahavior Support (SWPBS). PBS is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief en veilig schoolklimaat. Dit betekent dat wij ons richten op het versterken van gewenst gedrag en het zo veel mogelijk voorkomen van ongewenst gedrag. Door met SWPBS een veilige, positieve leeromgeving neer te zetten, creëren we meer effectieve werktijd en zijn onze leerlingen beter in staat te leren, te werken en te spelen. Samen zorgen we voor een veilige leeromgeving. 'Face-jes' verdienen Op regelmatige basis kunnen onze leerlingen voor hun groep 'face-jes' (smiley-muntjes) verdienen met het vertonen van gewenst gedrag op school. Dit kan zijn op het schoolplein, in de gangen of tijdens de les. Heeft een groep gezamenlijk genoeg 'face-jes' verdiend, dan worden de kinderen beloond met een 'feestje'. Ze mogen dan bijvoorbeeld verkleed naar school, speelgoed meenemen of een film kijken. De pijlers van School Wide Positive Behavior Support Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden. Preventie staat binnen SWPBS centraal: zoveel mogelijk voorkomen van gedrags- en leerproblemen. Positieve insteek: het versterken van goed gedrag door het creëren van heldere verwachtingen. Planmatige en systematische aanpak op basis van de verkregen data. Partnerschap met ouders en ketensamenwerking (bijvoorbeeld met jeugdzorg). LEES MINDER
Samen leven (betrokken)
Samen werken (ondernemend)
Samen leren (nieuwsgierig)
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Kubus voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool De Kubus werkt aan de ontwikkeling van sociale competenties, zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. De school gebruikt leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind van Parnassys om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van kleuters. De sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de sociale veiligheid van leerlingen worden in kaart gebracht met Kindbegrip van ParnasSys.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Kubus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Kubus gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.