Openbare Daltonschool De Magneet
Maasstraat 2
3812 HS Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
37.41
Spreiding
4.98

De schoolweging van De Magneet is 37,41 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,9% van de leerlingen scoort op fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm (85%) en iets hoger dan vergelijkbare scholen (92,1%). Dit benadrukt de effectiviteit van basisondersteuning, vooral gezien de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

34,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (32%) maar beduidend lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (45,4%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,41) waar de school expliciet op anticipeert door maatwerk in het Daltononderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen (30,8% vs. 16,1% landelijk) en de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen. Tegelijkertijd scoort de school lager op vwo-adviezen (7,7% vs. 18,6% gemiddeld). Dit wijst op een realistische inschatting van doorstroommogelijkheden, passend bij de leerlingenpopulatie. De nadruk op vmbo-(g)t (23,1%) sluit aan bij het Amersfoortse beleid voor gemengde leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MagneetGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de groepen 3 t/m 8 maakt de school gebruik van het Boom leerlingvolgsysteem. Voor de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van Kleuterplein. De resultaten van de midden- en eindtoetsen worden tijdens de groepsbesprekingen besproken volgens een vast kader. Op schoolniveau worden de resultaten en trends besproken middels presentaties van de groepsleerkrachten aan het team. De intern begeleider legt de informatie vanuit de groepsbesprekingen vast. De school handelt volgens de principes van HGW en OGW (handelings- en opbrengstgericht werken). De groepsbesprekingen zijn bedoeld als evaluatiemoment alsmede het startmoment van een nieuwe periode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,6% van de leerlingen presteert onder advies tegenover 11,8% landelijk - een significant verschil dat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. Desondanks scoort 71,4% op adviesniveau, wat de consistentie van het adviesproces onderstreept. Opvallend is het volledig ontbreken van leerlingen die boven advies presteren, mogelijk een effect van de preventieve doubleringsaanpak.

Sociale ontwikkeling

Een goed sociaal en pedagogisch schoolklimaat staat hoog in ons vaandel. De Dalton kernwaarde samenwerken staat hierbij centraal. Daarnaast maken wij gebruik van de Kanjermethode. Het team besteedt tijdens de lessen veel aandacht aan: het samenwerken / samen spelen; het tonen van belangstelling; het herkennen en onder woorden brengen van gevoelens; het hulpvaardig zijn; het zorg dragen voor materiaal en omgeving; het hanteren van omgangsvormen; het maken van keuzes. Het ontwikkelen van waarden en normen: leerlingen leren zich thuis te voelen in een democratische samenleving waarin respectvol met de mening van anderen wordt omgegaan; leerlingen leren een open, creatieve houding te ontwikkelen; leerlingen leren verdraagzaam en begripvol te staan tegenover andere culturen en godsdiensten. LEES MINDER

samenwerken / samenspelen

herkennen en verwoorden gevoel

maken van keuzes

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van het Daltononderwijs, zoals zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie, bepalen de aanpak van Openbare Daltonschool De Magneet voor de sociale ontwikkeling van leerlingen. Wereldoriënterende methoden besteden aandacht aan de pluriforme samenleving en diverse culturen. Binnen de groepen is er aandacht voor kennismaking met verschillende achtergronden en culturen. Maatjesactiviteiten leren leerlingen zorg te dragen voor elkaar. Leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 kunnen deelnemen aan de kinderwijkraad of de leerlingenraad.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Daltonschool De Magneet gebruikt Kanvas en Kleuterplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Openbare Daltonschool De Magneet maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.