
Schoolweging
De schoolweging van De Meander Amersfoort is 26,34 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en 1,7% hoger dan vergelijkbare scholen. De school toont hiermee consistent sterke taal- en rekenresultaten, mede dankzij de beschreven focus op planmatig werken en sociaal-emotionele ontwikkelingsondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort 66,0% voor het streefniveau (signalering 51,8%), wat 4% boven het referentiegemiddelde (63,3%) ligt. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de teruglopende leerlingaantallen en toont effectieve basisvaardighedenaanpak. Met name rekenprestaties (LIB-toets +1,7% boven landelijk) dragen hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een uitgesproken theoretische focus: 34,2% havo en 18,4% vwo (vs. 16,1% en 18,6% landelijk). Opvallend is 21,1% gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, wat wijst op zorgvuldige overgangsbegeleiding. Praktijkonderwijs (0%) en vmbo-b/k (7,9%) blijven onder landelijke percentages (resp. 1,01% en 4,04%). Deze verdeling sluit aan bij de schoolweging en leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meander Amersfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.53 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen onze overlegstructuur bieden wij ruim tijd aan de opbrengsten. De collega's van de groepen 1-2, 3 en 4, 5 en 6, 7 en 8 hebben iedere 4 weken een overleg waarin zij met elkaar kijken naar te behalen doelen en evalueren de behaalde doelen. Er wordt gekeken naar wat er is ingezet om doelen te behalen en wat ingezet kan gaan worden. Als doelen niet behaald worden, dan wordt ingezoomd op wat een volgend keer beter kan. Er vinden drie keer per jaar groepsbesprekingen plaats met de IB'er van de school. Ook hierbij wordt gekeken naar de doelen en de opbrengsten. Vanuit de CITO-scores vindt een analyse plaats en wordt bekeken wat er nodig is om een volgende stap te maken. De leerkrachten presenteren deze analyses aan elkaar om elkaar zo mee te nemen in het gehele schoolproces. Met de kinderen van de groep wordt ook gekeken naar de te behalen doelen. Zij worden op die manier betrokken bij dat wat men bereiken wil.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Bijna 39% presteert boven advies (vs. 25,3% bij referentiescholen), wat de kwaliteit van advisering benadrukt. Slechts 12,2% zit onder advies, vergelijkbaar met landelijk (11,8%). De school beschrijft zelf een 'uitdagende leeromgeving met oog voor individuele groei', wat deze resultaten onderbouwt.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat school voor alle aanwezigen een veilige omgeving is. Daarvoor hanteren wij preventief de schoolbrede aanpak gedrag: PBIS.
Veilig
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Openbaar Kindcentrum De Meander voor sociale ontwikkeling?
Openbaar Kindcentrum De Meander werkt aan een prettige en rustige sfeer op school met PBIS (Positive Behavior Interventions and Support). Naast de cognitieve vakken, vinden ze de persoonlijke ontwikkeling van kinderen belangrijk en leren ze hen gewenst gedrag aan. Samen met de kinderen zijn gedragsverwachtingen geformuleerd, gebaseerd op veiligheid en verantwoordelijkheid. De school verwacht dat ouders deze gedragsverwachtingen ondersteunen. Kinderen leren de verwachtingen in speciale lessen, waarbij leerkrachten soms een verkeerd voorbeeld geven om te laten zien hoe het anders kan. Kinderen die de verwachtingen goed uitvoeren, worden beloond en sparen als klas voor een beloning. Het gedrag wordt gemeten om de juiste interventies te plegen. Gedragsverwachtingen zijn omschreven voor de gangen/hal, het plein, de toiletten, de kleedkamers en de ruimte van…naar. De resultaten van PBIS worden gemeten door middel van observaties en leiden tot acties.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbaar Kindcentrum De Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbaar Kindcentrum De Meander gebruikt de volgende registratievormen: Zien, PBIS (incidentenregistratie) en Leerlijn Jonge Kind.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbaar Kindcentrum De Meander?
Openbaar Kindcentrum De Meander gebruikt de volgende methoden: Leefstijl en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).