obs de Dubbelster

Het team van obs de Dubbelster in Amersfoort

Current section: team
De Weergang 2
3823 Amersfoort

Zie hier hoe het team van obs de Dubbelster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van obs de Dubbelster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past obs de Dubbelster bij jullie?

Ontdek hoe goed obs de Dubbelster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij obs de Dubbelster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij obs de Dubbelster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (35.3%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij obs de Dubbelster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor obs de Dubbelster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling bij OBS De Dubbelster: Continuïteit van Onderwijs

Bij OBS De Dubbelster streven we naar een ononderbroken leerervaring voor uw kind. Mocht een leerkracht onverhoopt ziek zijn, dan zetten wij ons maximaal in om passende vervanging te regelen. Onze school is aangesloten bij Transvita, een gespecialiseerde invallerspool, waar wij gebruik van maken. Daarnaast beschikken we over een flexibele pool van eigen invalleerkrachten die we kunnen inschakelen. Indien er onverhoopt toch geen directe invalkracht beschikbaar is, volgen we een zorgvuldig stappenplan. We onderzoeken eerst of een andere leerkracht, met name de duo-leerkracht, de groep tijdelijk kan overnemen. Als dit niet mogelijk is, vragen we een leerkracht aan via de invallerspool Transvita. In uitzonderlijke situaties, wanneer geen van beide opties haalbaar is, moeten we ouders helaas vragen om hun kind(eren) die dag niet naar school te laten komen. Dit kan een specifieke groep of jaargroep betreffen, afhankelijk van de inzetbaarheid van onze onderwijsassistenten. Het landelijke lerarentekort ervaren wij ook in onze regio, wat soms kan leiden tot uitdagingen bij het vinden van vervanging. Wij doen er alles aan om te voorkomen dat groepen geen onderwijs kunnen ontvangen. Bij langdurige afwezigheid proberen we de impact te minimaliseren door de situatie af te wisselen. Voor gepland verlof, dat meestal ruim van tevoren bekend is, maken we optimaal gebruik van onze parttime leerkrachten. De duo-leerkrachten kunnen hierbij vaak voor elkaar invallen, wat de continuïteit waarborgt. Als de duo-leerkracht niet beschikbaar is, zoeken we naar een andere beschikbare collega. Lukt dit niet, dan schakelen we Transvita in of volgen we de eerder beschreven procedure.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school beschikt over de volgende extra faciliteiten:

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op obs de Dubbelster: Deskundige Specialisten

2

Ontwikkeling van Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Logopedist voor Communicatieverbetering

Toelichting van de school:

Voor optimale taal- en rekenvaardigheden staat er een toegewijde intern begeleider klaar. Daarnaast verwelkomen we elke dinsdagochtend en donderdagmiddag een externe logopedist. Deze specialist helpt leerlingen met spraak- en taalontwikkeling, wat essentieel is voor succesvol onderwijs.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Preventiemedewerker voor Jeugd

Toelichting van de school:

Ons team omvat een intern begeleider die zich richt op het sociaal-emotionele welzijn van elke leerling. Bovendien is er elke donderdag een externe preventiemedewerker aanwezig. Deze professional biedt ondersteuning aan zowel leerlingen als ouders bij vragen over welzijn, veiligheid en een positieve schoolervaring.

0

Gedragsmanagement en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak werken we nauw samen met externe partners. We zetten ons in om een stimulerende leeromgeving te bieden waarin elke leerling kan floreren.

0

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt gestimuleerd door gerichte activiteiten binnen ons lesprogramma. We bieden een omgeving die beweging en gezonde groei bevordert.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging volgen we de richtlijnen van het RIVM en de GGD. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan bij ons voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Optimale Leerondersteuning op OBS De Dubbelster

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Op OBS De Dubbelster streven we ernaar om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden. Dit kan variëren van gespecialiseerde hulp door externe experts tot aanpassingen binnen de klas. Onze specialisten bieden tijdens schooluren gerichte hulp na een grondige diagnose. Dit kan betrekking hebben op taal- en spraakontwikkeling, cognitieve vaardigheden of gedrag. De financiering van deze extra ondersteuning wordt geregeld via de verzekering van ouders of een onderwijsarrangement van het samenwerkingsverband. Grenzen van Onze Ondersteuningscapaciteit Wij geloven in het bieden van passend onderwijs in een veilige en stimulerende leeromgeving. Echter, om de kwaliteit voor iedereen te waarborgen, hanteren we duidelijke grenzen. Deze grenzen zorgen voor een gezonde balans binnen de klas, de school en voor ons toegewijde team. Ondersteuning op Kindniveau Bij de aanmelding van een nieuwe leerling onderzoeken we zorgvuldig of onze school de juiste plek is. We kunnen geen passend onderwijs garanderen wanneer: * Er een constante behoefte is aan intensieve, individuele begeleiding. * De hulpvraag de capaciteiten en expertise van onze school overstijgt. * De ontwikkeling van de leerling stagneert ondanks extra interventies. * Ouders niet akkoord gaan met een aangepaste leerlijn bij een aanzienlijke leerachterstand (meer dan 15 maanden). * De leerachterstand meer dan twee leerjaren bedraagt. * Er medische of fysieke zorg nodig is die wij niet kunnen bieden. * Speciaal onderwijs passender zou zijn voor de leerling. In dergelijke situaties werken we nauw samen met ouders en het samenwerkingsverband om een geschikte alternatieve onderwijsplek te vinden. Ondersteuning op Groepsniveau Elke leerling verdient voldoende ruimte binnen de groep om optimaal te kunnen ontwikkelen. We houden rekening met: * De balans tussen de algemene ondersteuningsbehoefte van de groep en de specifieke behoeften van een nieuwe leerling. * De draagkracht van de groep bij een opeenstapeling van hulpvragen. * De groepsgrootte; bij volle groepen hanteren we een wachtlijst, conform de informatie op onze website. Ondersteuning op Schoolniveau Onze mogelijkheden voor extra ondersteuning zijn afgebakend. De grenzen zijn bereikt wanneer: * De omvang van de zorgvraag de draagkracht van het team overschrijdt. * Een leerling de groepsprocessen ernstig verstoort of niet meer kan participeren. * De veiligheid van leerlingen of medewerkers in het geding komt. * De samenwerking met ouders niet constructief verloopt. * Essentiële informatie wordt achtergehouden of schoolkeuzes onder druk worden gezet. We blijven deze grenzen continu bewaken, ook voor leerlingen die reeds aan onze school verbonden zijn. Indien de ondersteuningsbehoefte te groot wordt, zoeken we, in lijn met onze zorgplicht, gezamenlijk met ouders naar de meest passende oplossing. Toekomstige Ontwikkelingen in Leerondersteuning OBS De Dubbelster investeert continu in de verbetering van onze ondersteuningsstructuur voor alle leerlingen. We streven ernaar dat leerkrachten vroegtijdig specifieke onderwijsbehoeften signaleren en hun didactische aanpak hierop afstemmen. Ook willen we de mogelijkheden voor leerlingen die sneller door de leerstof gaan, verder uitbreiden binnen onze groepen. Daarnaast blijven we alert op het waarborgen van de aandacht voor de basisgroep, naast de individuele begeleiding van leerlingen. We versterken onze expertise in het begeleiden van leerlingen die specifieke gedragsinterventies nodig hebben. Ambities voor het Komende Jaar: * **Afstemming en Handelingsgericht Werken:** We borgen en verdiepen onze handelingsgerichte werkwijze, met focus op referentieniveaus en gepersonaliseerde leerroutes, inclusief verdieping op leren leren, Nederlands als tweede taal en hoogbegaafdheid. * **Sociaal-Emotioneel Leren & Gedrag:** We continueren en verankeren de effectieve inzet van de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren in alle groepen. Duidelijke regels, afspraken en kindgesprekken bevorderen een positieve mindset. * **Trauma Sensitief Lesgeven:** Onze teamleden zijn geschoold in trauma sensitief lesgeven, waardoor we signalen beter herkennen en leerlingen met traumatische ervaringen nog beter kunnen ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit op obs de Dubbelster: Ons Schoolplan

Wat zijn de leerdoelen in ons schoolplan voor Nederlandse basisscholen?

Op obs de Dubbelster stellen we ambitieuze doelen voor de ontwikkeling van onze leerlingen, met een focus op essentiële vaardigheden. Technisch Lezen: We streven ernaar dat alle leerlingen in groep 6 aan het einde van schooljaar 2024-2025 minimaal AVI-niveau III behalen, wat overeenkomt met het landelijk gemiddelde. De Boom toetsen technisch lezen 2025 meten deze progressie nauwkeurig. Spelling: Net als bij lezen, richten we ons op de landelijke gemiddelden. De Boom toetsen spelling mei 2025 evalueren de vooruitgang, met als doel dat groep 6 leerlingen eind schooljaar 2024-2025 minimaal niveau III behalen. Rekenen: We zetten in op een sterke groei in rekenvaardigheid. Met de doorstroomtoets van januari 2025 zorgen we ervoor dat alle groep 8 leerlingen eind schooljaar 2024-2025 het referentieniveau 1f bereiken, en 60% zelfs niveau 1s. Engels: Onze leerlingen ontwikkelen de vaardigheid om in het Engels informatie te vragen en te geven over alledaagse onderwerpen. De Anglia toets 2025 valideert dit, waarbij groep 8 leerlingen eind schooljaar 2024-2025 minimaal ERK-streefniveau A1 behalen voor diverse communicatieve vaardigheden. Burgerschap: We besteden aandacht aan de Nederlandse en Europese staatsinrichting, de rol van de burger, en de diversiteit binnen onze samenleving. Kwaliteitskaarten en klassenobservaties, uitgevoerd in het schooljaar 2024-2025, evalueren deze ontwikkeling.

Hoe waarborgt obs de Dubbelster de onderwijskwaliteit en leerlingontwikkeling?

De ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal en wordt nauwgezet gevolgd via het cyclische systeem van Handelings Gericht Werken (HGW). Leerkrachten zijn primair verantwoordelijk voor de leerlingresultaten. Ouders worden geïnformeerd over de vorderingen tijdens oudergesprekken, waarbij ook toetsresultaten worden gedeeld. Onze intern begeleider monitort de resultaten schoolbreed en rapporteert aan de directie. Tweejaarlijkse diepteanalyses van de Boom LVS-toetsen leiden tot gerichte verbeterplannen en het vieren van successen. De directie legt verantwoording af aan het bestuur, de medezeggenschapsraad en de onderwijsinspectie. Het jaarverslag bevat een overzicht van de leerlingvolgsysteem resultaten en uitstroomgegevens. Naast leerlingen volgen we ook de interne vorderingen van het team via een breed pakket aan LVS-toetsen van Boom, wat stichtingbreed is afgestemd voor een uniform beeld. Onze leerkrachten blinken uit in het toepassen van het Expliciete Directe Instructiemodel, coöperatieve werkvormen en bewegend leren. Duidelijke afspraken over klasmanagement bevorderen zelfstandig werken, terwijl de leerkracht zich kan richten op gerichte instructie. Regelmatige groepsbezoeken door directie en intern begeleider borgen de kwaliteit en professionele ontwikkeling van leerkrachten. Scholing en teamoverleg stimuleren continue groei. De directie begeleidt de ontwikkeling van leerkrachten via de professionele gesprekscyclus. obs de Dubbelster hanteert de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor een opbrengstgerichte aanpak. De directie is eindverantwoordelijk voor de schoolontwikkeling en rapporteert hierover jaarlijks. Samen werken we als team aan de gestelde doelen, met dit jaar een speciale focus op taalontwikkeling.

Downloaden

Stimulerend Aanbod Jonge Kind: Ontdek de Eerste Levensjaren op obs de Dubbelster

Toelichting van de school

Bij obs de Dubbelster geloven we in een naadloze overgang voor onze jongste leerlingen. Naast de uitstekende naschoolse opvang die intern door Kidz United wordt verzorgd, werken we nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals Partou en SKA Amersfoort. Specifiek biedt SKA Amersfoort inspirerende peutergroepen aan, bekend als onze 'speelleergroepen'. Deze groepen zijn ontworpen om jonge kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden waarin ze spelenderwijs leren en zich ontwikkelen. Wij zorgen voor een warme overdracht tussen de peuterspeelzaal, speelleergroep of het kinderdagverblijf en de start op onze basisschool. Dit waarborgt continuïteit in de opvang en educatie, wat essentieel is voor het welzijn en de ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op obs de Dubbelster?

Obs de Dubbelster biedt een warm welkom en een gestructureerde overgang voor jonge kinderen. Hoewel de school zelf geen aanvullende programma's voor peuters aanbiedt, werken we intensief samen met hoogwaardige kinderopvangorganisaties in de buurt om een compleet aanbod te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele start in het basisonderwijs.

Met welke kinderopvangpartners werkt obs de Dubbelster samen voor het jonge kind?

Obs de Dubbelster werkt nauw samen met de volgende betrouwbare kinderopvangorganisaties om een optimaal aanbod voor het jonge kind te garanderen: * **Kidz United:** Verzorgt de naschoolse opvang direct op onze school. * **Partou:** Een ervaren partner in kinderopvang. * **SKA Amersfoort:** Biedt onze waardevolle speelleergroepen aan, die een uitstekende voorbereiding vormen op de basisschool.

Obs de Dubbelster werkt nauw samen met de volgende betrouwbare kinderopvangorganisaties om een optimaal aanbod voor het jonge kind te garanderen: * **Kidz United:** Verzorgt de naschoolse opvang direct op onze school. * **Partou:** Een ervaren partner in kinderopvang. * **SKA Amersfoort:** Biedt onze waardevolle speelleergroepen aan, die een uitstekende voorbereiding vormen op de basisschool.

Team | obs de Dubbelster in Amersfoort | [2025] Schoolregister