Obs Atlantis
Oceaan 4
3825 WC Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
25.13
Spreiding
5.37

De schoolweging van Atlantis Amersfoort is 25,13 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99% score op het fundamenteel niveau overtreft Obs Atlantis niet alleen de landelijke norm van 85%, maar behoort het tot de top 10% van Utrechtse basisscholen. De school zet hiermee een standaard voor basisvaardigheden in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 73,1% ruim behaald, wat fors boven de inspectienorm van 56,2% uitstijgt. Dit onderstreept de focus op excellentie, mede mogelijk gemaakt door een intensief monitoringssysteem voor cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 34,1% vwo-advies (regio: 18,6%) en 17,6% havo-advies. Opvallend is het minimale aandeel praktijkonderwijs (0%), tegenover 1,0% bij vergelijkbare scholen. Dit reflecteert zowel de leerlingenpopulatie als de academiche aspiraties van het team.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAtlantis AmersfoortGemeente AmsterdamNederland
LIB178.66176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Jaarlijks maakt Atlantis een gedegen analyse van de tussen- en eind- Citotoetsen in groep 3-8, hiervoor gebruiken wij het Leerling in Beeld-volgsysteem. Hierdoor kunnen we snel ons onderwijs bijsturen op onderdelen waarvoor dat noodzakelijk blijkt. De analyses van de resultaten zijn de voedingsbodem voor ontwikkelpunten en daarmee verweven professionalisering van teamleden. Om focus te behouden stellen we schooldoelen voor alle vakgebieden gerelateerd aan het schoolgewicht en de hoge ambitie van school waaraan alle groepen moeten voldoen. De analyses worden gemaakt door interne begeleiding, groepsleerkrachten, specialisten en het managementteam en besproken met de kwaliteitsmedewerker van Meerkring en medezeggenschapsraad van Atlantis. Op Atlantis werken we opbrengstgericht, hieronder verstaan we bewust, systematisch en cyclisch werken aan maximale opbrengsten. We analyseren en evalueren leerlingresultaten en sluiten aan bij de leerbehoeftes van leerlingen door middel van gerichte groepspannen. Per Cito-toets hebben we een norm vastgesteld. Bij de bespreking van een groep of leerling wordt de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore vergeleken met de norm. Als de score structureel onder of boven de landelijke norm is, worden er door de IB-er en leerkracht interventies afgesproken. Deze interventies kunnen o.a. zijn: meer tijd besteden aan het vak instructie wijzigen en verbeteren meer automatiseren methode-aanbod opplussen differentiatie aanpassen De schoolleiding, specialisten en de IB-ers voeren klassenconsultaties uit om te observeren of het de leerkracht lukt om de interventies toe te passen en te bepalen of de interventies effect hebben. Bij aanvang van een nieuw schooljaar schrijven we onderwijsplanningen, deze stellen wij gedurende het schooljaar dagelijks en wekelijks bij op basis van de laatste observaties en toetsgegevens. Na de tussen- en eindtoetsen van Cito werken we de gegevens bij in ons digitaal administratie systeem ParnasSys.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 21,3% boven het advies uitstijgt. Deze cijfers bevestigen het zorgvuldige adviesproces met dubbelchecks in groep 7 en 8, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Het pedagogisch klimaat op onze school ontwikkelen wij vanuit het werken in de groep aan de hand van de 7 gewoonten van Stephen R. Covey. Aan het begin van het schooljaar werken we bewust vanuit gewoonte 1, 2 en 3 naar een groepsmissie. Wat voor groep willen wij zijn en hoe gaan we met elkaar om. In alle groepen worden groepsregels bedacht waaraan kinderen zich willen houden. Dit ondersteunen we in twee belangrijke groepsvormingsprocessen bij aanvang en halverwege het schooljaar met een Big Rock Challenge. De 7 gewoonten van effectief persoonlijk leiderschap, die de basis vormen van ons pedagogisch handelen, zijn: Wees proactief (Je bent baas over je eigen leven- Ik denk, ik kies, ik doe en ik kijk terug). Begin met het eind in gedachten (Maak een plan- Ik zie het in mijn hoofd en ik ga er voor) Belangrijke zaken eerst (Eerst werken dan spelen- Ik houd mij aan mijn voornemens) Denk win-win, (Iedereen heeft talenten- Ik wil het beste voor jou en mij) Eerst begrijpen, dan begrepen worden. (Luister voordat je praat - Ik en jij komen verder als we van elkaar weten wat we belangrijk vinden) Synergie (Samen is beter- omdat we verschillend zijn, kunnen we samen dingen die we apart niet kunnen) Houd de zaag scherp (Balans voelt het best- Als ik goed voor mijzelf zorg, ben ik tot veel in staat) Kinderen worden bewust gemaakt van het feit dat er regels nodig zijn om met elkaar zaken goed te kunnen organiseren. In de leerlijn 7 gewoonten is vastgelegd wat kinderen, passend bij hun ontwikkelingsfase, kunnen leren in het omgaan met zichzelf en met elkaar. In alle groepen van Atlantis geldt daarnaast het gedragsprotocol om ervoor te zorgen dat structureel pesten kan worden voorkomen. Twee keer per jaar meten we de sociale ontwikkeling van leerlingen met een signaleringsinstrument. Vanaf het schooljaar 2023-2024 gebruiken we hiervoor het programma Kindbegrip. Een kind komt pas goed tot ontwikkeling als hij/zij zich gezien, gewaardeerd en veilig voelt. LEES MINDER

effectief eigen leiderschap

actieve betrokkenheid

veiligheid in school

Wat is de werkwijze van Obs Atlantis voor sociale ontwikkeling?

De uitgangspunten van het openbaar onderwijs staan centraal in het pedagogisch klimaat van Obs Atlantis, met de nadruk op relatie, competentie en autonomie. De school streeft naar evenwicht tussen de behoefte aan een goede relatie, competentie en autonomie. De 7 gewoonten van Stephen R. Covey sluiten hierbij aan en bieden leerlingen een basis voor 21e-eeuwse vaardigheden. Obs Atlantis volgt de methode The Leader in Me, waarbij het bijhouden van de eigen ontwikkeling in een portfolio een belangrijk onderdeel is.

Welke registratievormen gebruikt Obs Atlantis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Atlantis gebruikt de leerlijnen van ParnasSys voor de groepen 1-2 en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs Atlantis?

Obs Atlantis gebruikt de 7 gewoonten van effectief persoonlijk leiderschap en de Steven Covey methode TLIM voor sociaal-emotioneel leren.