Kindcentrum Vlinderslag
Evertsenstraat 39
3814 SG Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
35.3
Spreiding
7.34

De schoolweging van Vlinderslag is 35,30 , met een spreiding van 7,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, vooral gezien de hogere schoolweging die vaak samenhangt met lagere scores.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit toont aan dat Vlinderslag ondanks de complexe populatie effectief inzet op het maximaliseren van leerpotentieel, zoals ook beschreven in hun kwaliteitsambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 21,95% havo en 14,63% vwo (vergeleken met 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt echter lager dan het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (12,2%) en havo/vwo (9,76%) adviezen illustreert aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVlinderslagGemeente AmsterdamNederland
LIB176.43175.23172

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten vinden wij op Vlinderslag heel belangrijk. Dit houden wij bij via de methoden gebonden toetsen en CITO afnames. Twee keer per schooljaar worden de tussenresultaten door de school zelf beoordeeld. Directie, intern begeleiding en de leerkrachten beantwoorden dan de vraag: zijn wij tevreden over de behaalde resultaten? In de (trend)analyse die volgt kijken we naar de mate waarin onze vooraf vastgestelde streefdoelen en ambities zijn behaald. Deze doelen en ambities zijn op basis van onze leerlingpopulatie geformuleerd. Onze leerlingen behoren zich te ontwikkelen naar de hoge verwachtingen die we van ze hebben. De school heeft goed zicht op de individuele ontwikkeling van de leerlingen. Drie keer per jaar wordt de ontwikkeling van leerlingen met elkaar besproken. Deze evaluatiemomenten leiden er toe dat we drie keer per jaar onze aanpak hierop aanpassen. Deze tussentijdse resultaten worden altijd met ouders en leerling besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10% van de leerlingen zit onder advies tegenover 11,81% landelijk. De focus op zorgvuldige advisering (75% op advies vs. 62,93% landelijk) sluit aan bij het schoolbeleid van 'hoge verwachtingen combineren met realistische doelen'. Het percentage bovenadvies (15%) weerspiegelt mogelijk de intensieve begeleiding bij doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Democratisch burgerschap is de sociale opbrengst waar wij op inzetten. Wij leren onze leerlingen om verantwoordelijk te zijn voor de sfeer, de regels en afspraken en te zorgen voor elkaar. Dat doen we door kinderen serieus te nemen en invloed te geven in het proces en resultaat. Op Vlinderslag werken we vanuit de methode Vreedzame School. Naast het goed omgaan met elkaar, besteden we veel aandacht aan de zelfredzaamheid van kinderen. Vanaf de peuter- kleuterleeftijd leren ze zelf te plannen, nakijken, kiezen en vragen te stellen. Zodat ze sturing kunnen geven aan hun eigen leerproces en welbevinden. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Vlinderslag voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Vlinderslag besteedt veel aandacht aan de sociale ontwikkeling van leerlingen. De eerste weken van het schooljaar staan in het teken van 'De Gouden Weken', gericht op groepsvorming. De Gouden Weken krijgen een vervolg in de 'Zilveren Weken' na de kerstvakantie. Ouders worden uitgenodigd voor het 'omgekeerde' rapportgesprek om de talenten en competenties van hun kind te bespreken. Er worden lessen gegeven met behulp van de methode Vreedzame School en kinderen in de bovenbouw worden opgeleid tot mediator. Oudere leerlingen helpen jongere kinderen. De ontwikkelgroep Gezond pedagogisch gedrag houdt de sociale ontwikkeling in de gaten en de Leerlingenraad is van groot belang. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd met behulp van de instrumenten KIJK en SCOL.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Vlinderslag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Vlinderslag gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Vlinderslag?

Kindcentrum Vlinderslag gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.