Kindcentrum De Kinderhof in Amersfoort - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Kinderhof is 30,44 , met een spreiding van 6,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft De Kinderhof de inspectienorm (85%) aanzienlijk. Dit is opmerkelijk gezien de relatief hoge schoolweging en bevestigt de effectiviteit van hun gestandaardiseerde toetsingssystematiek (Leerling in beeld). Landelijk scoort 95,7% op dit criterium.
Fundamenteel niveau
Score: 98.7054%
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 70,9% ruimschoots gehaald, ver boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit onderstreept dat de school in staat is om een meerderheid van haar leerlingen, ondanks de complexe populatie (schoolweging 30,44), naar hogere referentieniveaus te tillen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3% voor het streefniveau.
Streefniveau
Score: 70.8737%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 33,3% vwo en 20% havo. Dit is significant hoger dan vergelijkbare scholen (18,6% vwo, 16,1% havo). De vmbo-(g)t adviezen (36,7%) liggen ruim boven het gemiddelde van 16,5%. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit landelijk 1,0% bedraagt. De combinatie van een zorgvuldig adviesproces en hoge toetsresultaten draagt bij aan dit profiel.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 behaalt 7,9% hogere rekenresultaten dan groep 7, mede dankzij de combinatiegroep 7/8 met gerichte niveaudifferentiatie. De stabiliteit in scores – ondanks leerlingenkrimp – bevestigt de kwaliteit van het adaptieve onderwijs. De LIB-score overtreft alle vergelijkingsgroepen.
Toets | De Kinderhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.92 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via Cito-toetsen. De school maakt vanaf het schooljaar ’23-’24 gebruik van de volgende toetsen binnen Cito Leerling in beeld: Rekenen-wiskunde Drie-Minuten-Toets technisch lezen Begrijpend lezen Spelling Daarnaast maken wij gebruik van: AVI-toetsen, ParnasSys leerlijnen het jonge kind, Kindbegrip. Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging KPOA-minimumnormen en - ambitienormen geformuleerd. Onze school houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methodegebonden toetsen, observatielijsten en methode-onafhankelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld en ParnasSys Leerlijnen Jonge Kind). De methode-onafhankelijke toetsen worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender. Na invoer van de toetsuitslagen worden deze besproken door de IB-er met de leraar (leraren) van een groep en de schoolleiding. In de eerste plaats worden de uitslagen gerelateerd aan de normen de schooldoelen. We gaan daarbij uit van de gemiddelde vaardigheidsscore van de groep als geheel. Bij dit onderdeel gebruiken we doorstroomgegevens en trendanalyses. Bij de analyse van de scores wordt met name het leraargedrag besproken. We kijken of de uitslagen consequenties hebben voor tijdsbesteding (het rooster), de instructie, het automatiseren en de methode van differentiëren. In de tweede plaats wordt bepaald welke leerlingen in aanmerking komen voor een groepsplan of een individueel handelingsplan. De resultaten van de leerlingen bij de Cito-toetsen worden met de ouders besproken tijdens de rapportbespreking. Leerlingen met specifieke behoefte Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. Op onze school hebben we beleid vastgesteld voor leerlingen met een specifieke behoefte. Dit zijn leerlingen die maximaal het eindniveau van groep 7 halen en die op termijn uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs en het leerwegondersteunend onderwijs. Deze leerlingen krijgen een eigen leerlijn en in het kader van passende zorg stellen we voor ieder van hen een ontwikkelingsperspectief op. Het OPP bevat per leervak het einddoel, de tussendoelen en het uitstroomniveau. Per jaar worden de OPP's twee maal per jaar geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend lage onderadvisering: slechts 5,3% tegen 11,8% landelijk. 65,8% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de nadruk op gedegen plaatsing. De 28,9% die boven advies presteert, benadrukt de kwaliteit van het doorstroombeleid. Deze cijfers ondersteunen het beschreven ‘gezamenlijk adviesmodel’ met IB’er en schoolleider.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. In de groepen 6 t/m 8 wordt jaarlijks een leerling-enquête afgenomen waarin expliciete vragen gesteld worden over veiligheid en welzijn van de leerlingen. Deze instrumenten zorgen ervoor dat wij een goed beeld hebben van de veiligheidsbeleving en sociale competenties van onze leerlingen. De opbrengsten van de vragenlijst worden met de MR, het team en de inspectie gedeeld. LEES MINDER
Kind centraal
Met elkaar voor elkaar
Leren in rijke omgeving
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Kinderhof voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Kinderhof werkt met de methode Kwink voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het leerlingvolgsysteem Kindbegrip en de sociaal-emotionele leerlijn 't jonge kind Parnassys. De school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Kwink is een online methode om sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen in een veilige groep. De methode is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en gericht op preventie van bijvoorbeeld pesten. Pesten wordt aangepakt volgens het anti-pestprotocol en het schoolveiligheidsplan. Binnen de stichting is een specialistische begeleider voor groepsinterventies beschikbaar. Kwink zet de kracht van de groep in tegen pesten en leert kinderen hoe ze elkaar positief kunnen aanspreken op hun gedrag. Kwink is meer dan een anti-pest programma; het is een methode die preventief werkt. Voor de screening, signalering en diagnostiek van begaafde leerlingen wordt halverwege groep 3 en groep 5 gebruik gemaakt van het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH).
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Kinderhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Kinderhof gebruikt Kindbegrip, Leerlijnen 't Jonge Kind Parnassys, sociogrammen en het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Kinderhof?
Kindcentrum De Kinderhof gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.