Kindcentrum de Breede Hei in Amersfoort

Het team van Kindcentrum de Breede Hei in Amersfoort

Current section: team
Dopheide 40
3823 Amersfoort

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Breede Hei is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Breede Hei. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Breede Hei bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Breede Hei bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Breede Hei zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Breede Hei. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (30%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Breede Hei werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Breede Hei gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Kindcentrum de Breede Hei: Continuïteit in Onderwijs

Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten, zoals bij ziekte of studie, zetten wij ons in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. We maken primair gebruik van ons eigen team van vertrouwde leerkrachten en medewerkers uit onze flexibele schil of invalpool. Onze prioriteit ligt bij het bieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Daarom streven we er altijd naar om een passende en kwalitatieve oplossing te vinden voor elke vervangingssituatie. Het verdelen van leerlingen over andere groepen proberen we te vermijden, aangezien dit de kwaliteit van meerdere klassen kan beïnvloeden. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat we u vragen uw kind tijdelijk thuis te houden. Dit is een laatste redmiddel, bedoeld om de onderwijskwaliteit voor alle leerlingen te handhaven. We vinden het vervelend als dit een specifieke groep vaker treft. Om de impact te minimaliseren, wisselen onze leerkrachten intern van groep bij herhaalde vervangingsbehoefte. Dit betekent dat een leerkracht van uw kind tijdelijk een andere groep begeleidt, terwijl wij u vragen uw kind thuis te houden. Op deze manier verdelen we de eventuele last gelijkmatiger over alle groepen, omdat niemand schuld heeft aan de beschikbaarheid van vervanging. Mocht u door deze maatregel onverhoopt geen opvang hebben, dan bieden wij de mogelijkheid uw kind op school op te vangen. Uw kind is altijd welkom bij Kindcentrum de Breede Hei.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Kindcentrum de Breede Hei: Uw Kinderen in Goede Handen

4

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum de Breede Hei bieden we onderwijs op maat, afgestemd op de unieke capaciteiten van elke leerling. Onze toegewijde leerkrachten geven dagelijks instructie die aansluit bij individuele behoeften, differentiëren in lesmateriaal en zetten vol in op hoge verwachtingen en positieve groepsklimaten. De intern begeleider coördineert en ondersteunt het onderwijsproces, werkt nauw samen met de groepsleerkrachten en focust op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elk kind. Ons doel is om de leeropbrengsten te maximaliseren door continu af te stemmen op de individuele mogelijkheden, waarbij de groepsleerkracht altijd eindverantwoordelijk blijft. We maken deel uit van samenwerkingsverband De Eem, een netwerk van reguliere en speciaal onderwijs scholen. Dit stelt ons in staat om voor elk kind een passend onderwijsaanbod te realiseren, in samenwerking met externe professionals zoals de GGD en het wijkteam. Bij specifieke onderwijsbehoeften kunnen we externe expertise inschakelen, zoals observaties in de klas, onderzoeken door gespecialiseerde instanties of het aanvragen van arrangementen via SWV De Eem. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we, in samenwerking met de leerkracht, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit document beschrijft de aanvullende ondersteuning en de gestelde doelen, en wordt periodiek met ouders geëvalueerd en bijgesteld. Indien schoolondersteuning ontoereikend is, zoeken we samen met ouders naar passende oplossingen, mogelijk binnen het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Hiervoor vragen we een toelaatbaarheidsverklaring aan bij het samenwerkingsverband, waarbij ouders nauw betrokken worden. Onze Projectgroep is er voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Kinderen werken hier wekelijks aan gestelde doelen, met focus op het leerproces. Toelating gebeurt na indicatie van extra ondersteuningsbehoefte, in overleg met ouders en leerkracht, en na beslissing van de intern begeleider.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Kindcentrum de Breede Hei cultiveert een veilige en positieve leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. Onze pedagogische aanpak, de inrichting van het schoolgebouw en de interactie tussen leerkrachten, leerlingen en ouders dragen bij aan een optimale sociale veiligheid. Wij erkennen de individualiteit van elk kind en streven naar diverse lesmethoden die aansluiten bij verschillende leerstijlen. Open communicatie met ouders is cruciaal; de schooldeur staat altijd open voor vragen en gesprekken. Een prettige sfeer wordt bevorderd door een rijke leeromgeving, kleurrijke ruimtes en gezamenlijke activiteiten zoals de Kinderboekenweek en Sinterklaasvieringen. Dit alles draagt bij aan een positief schoolklimaat waarin elk kind zich thuis voelt en optimaal kan ontwikkelen. Ons team heeft een veiligheidsplan opgesteld, gedetailleerd beschreven in ons Sociaal-Veiligheidsplan op de website, waarin de pedagogische kenmerken van onze school helder uiteengezet worden.

3

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten stimuleren taakgericht werken door een duidelijke structuur en gerichte feedback te bieden op werkhouding en taakaanpak. Positieve bekrachtiging groeit het zelfvertrouwen, terwijl constructieve tips helpen bij verbetering. We hanteren een oplossingsgerichte aanpak bij gedrags- of taakuitdagingen. Door positieve doelen te stellen en te focussen op wat een kind wil leren, krijgt het kind meer grip op zijn eigen ontwikkeling en gedrag. Tijdens de intakegesprekken met ouders en kinderen ligt de nadruk op gedrag, taakaanpak, werkhouding en algemeen welbevinden, om zo een solide basis te leggen voor het schooljaar.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Leerkrachten met Gymbevoegdheid

Toelichting van de school:

Beweging is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. In de kleutergroepen staat dagelijks beweging op het rooster, zowel in de speelzaal als buiten. Voor oudere leerlingen bieden we tweemaal per week gymlessen in onze eigen gymzaal, verzorgd door bevoegde leerkrachten en een vakdocent.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Leerkrachten met BHV en EHBO

Toelichting van de school:

De Breede Hei volgt strikt het protocol medisch handelen AnnoNu voor de veilige toediening van medicatie. Ouders dragen schriftelijk de zeggenschap over aan de school. Wij zorgen voor een correcte en veilige verstrekking van medicijnen, zoals pufjes of andere voorgeschreven middelen, ook tijdens schooluren. Dit om de gezondheid van alle leerlingen te waarborgen, waarbij we de juiste procedures volgen voor medicatie die bij onjuist gebruik schadelijk kan zijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum de Breede Hei

Onze Visie op Leerlingontwikkeling en Ondersteuning

Leerteams: Samen Sterk voor Onderwijs Succes Bij Kindcentrum de Breede Hei geloven we in de kracht van samenwerking. Onze Leerteams bundelen expertise om elke leerling optimaal te begeleiden. Elk team specialiseert zich in een vakgebied, met experts voor kernvakken zoals rekenen, taal, lezen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze experts, in samenwerking met de schoolleiding, sturen onze onderwijskundige ontwikkeling aan. De Leerteams zijn de drijvende kracht achter de continue verbetering van ons onderwijs. Ze baseren hun plannen op concrete doelen, praktische ervaringen, bewezen resultaten en actueel onderzoek, waardoor ons onderwijs altijd up-to-date en effectief blijft. Ons Betrokken Team: Deskundigheid en Passie voor Leren Onze toegewijde leerkrachten zijn de eerste aanspreekpunten voor uw kind. Zij worden ondersteund door onze intern begeleider, die zorgt voor een perfecte afstemming van het onderwijs op de individuele behoeften van elk kind. Experts op het gebied van onderwijsinhoud en onze schoolleiding bieden aanvullende ondersteuning. Daarnaast beschikken we over een gespecialiseerde vakleerkracht voor muziek en een efficiënte administratieve medewerker en conciërge die de dagelijkse schoolorganisatie soepel laten verlopen. Groepering: Flexibel en Ontwikkelingsgericht Leren Wij werken met een leerstofjaarklassensysteem, aangevuld met activerende groepsinstructie. Kinderen zitten bij elkaar in leeftijdsgroepen, wat zorgt voor herkenbaarheid en efficiënt leren. Vanaf groep drie hanteren we, afhankelijk van de groepsgrootte en formatie, homogene of combinatiegroepen. In de kleuterklassen kiezen we bewust voor heterogene groepen. Dit bevordert de onderlinge leermomenten tussen kinderen van verschillende leeftijden. Wij zien dat kinderen op deze leeftijd enorm veel van elkaar kunnen leren, en de werkwijze in de kleutergroepen is hier perfect op afgestemd. Handelingsgericht Werken (HGW): Gericht op de Behoefte van Elk Kind Kindcentrum de Breede Hei hanteert een handelingsgerichte werkwijze (HGW). Onze leerkrachten observeren en analyseren continu de voortgang van elke leerling, zowel via methodegebonden als onafhankelijke toetsen. Dit stelt hen in staat om tijdig basisinterventies te bieden, zoals extra instructie of aangepaste verwerkingstijd. Het groepsplan is een essentieel instrument voor differentiatie en afstemming binnen de groep. Vroegsignalering en nauwkeurige monitoring van zowel individuele leerlingen als de schoolpopulatie zijn cruciaal voor een proactieve aanpak. Interne Begeleiding: Coördinatie en Expertise Onze interne begeleiding focust op de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van ondersteuningsplannen. In nauwe samenwerking met de groepsleerkracht staat de individuele onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind centraal. De groepsleerkracht behoudt altijd de eindverantwoordelijkheid. De intern begeleider vervult een adviserende en coachende rol. Tijdens groepsbesprekingen evalueren we de effectiviteit van interventies en stellen we plannen bij om optimale ondersteuning te garanderen. Bij specifieke behoeften clusteren we kinderen en onderzoeken we, indien nodig, verder om de best passende oplossing te vinden. Ouders worden hierbij nauw betrokken en informeren we proactief. Grenzen van Ondersteuning: Duidelijkheid voor Optimale Zorg Onze ondersteuning kent duidelijke grenzen om de kwaliteit voor alle leerlingen te waarborgen. Deze grenzen zijn bereikt bij ernstige gedragsproblemen die de groepsrust verstoren, intensieve medische zorg die het onderwijs belemmert, sociaal isolement van een leerling, of stagnatie in cognitieve, sociale of emotionele ontwikkeling ondanks gerichte interventies. Daarnaast kan het voorkomen dat een school niet in staat is een leerling op te nemen vanwege de reeds aanwezige concentratie van specifieke onderwijsbehoeften binnen een groep. De maximale groepsgrootte, inclusief leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, is vastgesteld op 28. Beleid Vertragen en Versnellen: Ontwikkeling Centraal Bij Kindcentrum de Breede Hei overwegen we een leerjaarverlenging alleen als dit aantoonbaar bijdraagt aan de ontwikkeling van de leerling, zowel didactisch als sociaal-emotioneel. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders en na een zorgvuldige afweging door de directie, waarbij de beslissing wordt onderbouwd. Ouders worden rond februari/maart geïnformeerd over een mogelijke leerjaarverlenging, waarna de definitieve beslissing in mei/juni wordt genomen. Indien een leerling doorstroomt met extra ondersteuning, zorgen we voor een aangepast programma om succesvolle participatie in de volgende groep te waarborgen. In groep 8 is zittenblijven niet mogelijk conform de procedure voor voortgezet onderwijs. Samenwerkingsverband de Eem: Samen Werken aan Passend Onderwijs Wij streven ernaar dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. Wanneer extra ondersteuning nodig is, werken we samen met Samenwerkingsverband de Eem. Dit verband verenigt 23 schoolbesturen met ruim 124 reguliere en speciale basisscholen in de regio Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Leusden, Soest en Woudenberg. Voor meer informatie over passend onderwijs en onze samenwerking kunt u terecht op: www.swvdeeem.nl, via e-mail: info@swvdeeem.nl of telefonisch op 033 – 760 11 91. Jeugd- en Oudersteunpunt Eemland (JOSEE): Uw Gids voor Passend Onderwijs JOSEE biedt laagdrempelige en objectieve informatie over passend onderwijs voor ouders en leerlingen in de regio Eemland. Heeft u vragen over passend onderwijs of loopt u vast op school? JOSEE helpt u verder via www.josee.nu. U kunt tijdens spreekuren, telefonisch of via een (online) afspraak uw specifieke vragen stellen. De medewerkers van JOSEE denken met u mee, geven advies en brengen u, indien nodig, in contact met de juiste instanties. Vragen kunnen desgewenst anoniem worden gesteld. Contactgegevens JOSEE: Telefoon: 033 – 30 30 488 E-mail: contact@josee.nu Adres: Burgemeester de Beaufortweg 16, 3833 AG Leusden. Actuele spreekuurtijden vindt u op www.josee.nu. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning: Continu Innoveren Momenteel bieden wij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een passend aanbod binnen de basisondersteuning. Wij hebben ruime ervaring met de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen, kinderen met gedragsproblemen, taal- en ontwikkelingsstoornissen, en moeilijk lerende leerlingen. Incidenteel organiseren we voorzieningen buiten de basisondersteuning, bijvoorbeeld voor leerlingen die gebruik maken van een onderwijsarrangement. Ons doel is om ons aanbod continu te verbeteren en te innoveren. Ontwikkelpunten en Kwaliteitsverbetering: Een Dynamisch Proces De ontwikkelpunten en bijbehorende acties zijn vastgelegd in dynamische kwaliteitskaarten, die samen het jaarplan vormen. Dit zorgt voor een continue cyclus van verbetering en kwaliteitsborging binnen Kindcentrum de Breede Hei.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan beschrijft de onderwijsactiviteiten die gericht zijn op continue verbetering van het onderwijs binnen Kindcentrum de Breede Hei. Het document legt uit welke methoden en werkwijzen we hanteren en welke specifieke doelen we nastreven. De kwaliteit van ons onderwijs is veelzijdig; het omvat niet alleen de gebruikte lesmethoden, maar ook de manier waarop leerkrachten leerlingen motiveren en omgaan met de lesstof. Nieuwe onderwijsontwikkelingen en inzichten vragen om regelmatige bijstelling van ons beleid. Kritisch kijken naar ons eigen onderwijs en de toegepaste methoden is hierbij essentieel. Elke vier jaar stellen we een nieuw schoolplan op. Dit plan, samen met het Jaarplan (dat de actuele koers en doelen bepaalt) en het schoolondersteuningsprofiel, vormt de leidraad voor de koers en werkwijze van onze school. Ons team realiseert de doelen uit het Jaarplan door gerichte onderwijsverbeteringen en de benodigde professionalisering. Het Jaarplan en het schoolondersteuningsprofiel worden minimaal halfjaarlijks geëvalueerd en bijgesteld in samenwerking met vakexperts, leerteams, het gehele team, de intern begeleider en de schoolondersteuner van SWV de Eem. Op basis van deze evaluaties nemen we aanvullende maatregelen om onze jaarplandoelen te behalen, succesvolle aanpakken te borgen (zoals kwaliteitskaarten) en evalueren we de resultaten om de verbeterdoelen voor het nieuwe schooljaar vast te stellen. Bij het bepalen van deze verbeterdoelen kijken we specifiek naar de tussen- en eindresultaten op het gebied van basisvaardigheden en de ontwikkeling van burgerschaps- en sociale vaardigheden. Jaarlijks voeren we een tevredenheidsenquête uit onder leerlingen uit groep 6, 7 en 8. De geanonimiseerde gegevens analyseren we per vraag om verbeterpunten te identificeren. De uitkomsten van de monitor sociale veiligheid bij leerlingen vormen een belangrijke bron voor het formuleren van verbetermaatregelen. We vergelijken deze met de resultaten van het voorgaande schooljaar om de effectiviteit van onze ingezette verbeteringen te beoordelen. In de huidige schoolplanperiode heeft ons team verbeterdoelen opgesteld die we in het komende schooljaar willen realiseren. Voor het komende schooljaar richten we ons op het versterken van onze schoolcultuur door middel van duidelijke normen, waarden en schoolafspraken, om zo sociale veiligheid te bevorderen. De analyse van de resultaten op het gebied van rekenen-wiskunde, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling (groep 3-8) leidt tot specifieke verbeterdoelen voor het komende jaar met betrekking tot taal, lezen, rekenen en burgerschap. Daarnaast hebben we geconstateerd dat de integratie van Wetenschap & Technologie binnen de bestaande vakken nog verdere aandacht verdient. Kindcentrum de Breede Hei is een gemeenschap waarin we gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor het leerproces van de leerlingen. Leerkrachten benutten elkaars kwaliteiten door samen te werken in Leerteams en Werkoverleggen. Elk Leerteam specialiseert zich in een specifiek ontwikkelingsgebied binnen het onderwijs. Samen met de schoolleiding, de interne begeleiding en de experts van de leerteams geven zij richting aan de onderwijskundige ontwikkeling op de Breede Hei. Onze school werkt op diverse manieren aan kwaliteitsverbetering, waaronder: 1. Systematische evaluatie en analyse van aangeboden leerinhouden via observaties en diverse toetsen. 2. Het waarborgen van een gezonde en sociaal-veilige leeromgeving. 3. Effectieve implementatie van Handelingsgericht Werken (HGW) om zicht te houden op de groei en leerwinst van elk kind. 4. Ondersteuning door vakexperts en het verbeteren van leerkrachtvaardigheden via teamleren, Lesson Study en leerteamoverleg. 5. Het verbreden en verdiepen van ouderbetrokkenheid. 6. Het versterken van de samenwerking met Ska op het gebied van het jonge kind, de speelleergroep en de buitenschoolse opvang. Om lopende acties en plannen te bewaken, monitoren en verbinden, voeren we vierwekelijks een Breedoverleg. Hierin zijn de experts van de Leerteams, de intern begeleider en de schoolleiding vertegenwoordigd. Het MT/IB overleg vindt om de week plaats om de groei en ontwikkeling van de kinderen op schoolniveau te volgen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Hoe bereiken we deze doelen? Prioritering: Op basis van de vastgestelde verbeterdoelen, focust het team zich het komende schooljaar op de volgende prioriteiten: 1. Verbetering van tussen- en eindresultaten op het gebied van: a. Lezen b. Rekenen 2. Versterking van resultaten voortkomend uit het schoolplan en het huidige jaarplan, met focus op: a. Lezen b. Rekenen 3. Implementatie van verbetermaatregelen voor sociale veiligheid, met als kern: het borgen van een 'sterke schoolcultuur'. Verbeteraanpak: Onze verbeterdoelen met betrekking tot de tussen- en eindresultaten vereisen een gezamenlijke aanpak en maatwerk per groep. Deze gezamenlijke aanpak omvat een grondige analyse van de onderwijsresultaten voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen-wiskunde en spelling, evenals de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Vervolgens kiezen we de meest passende vakdidactische instructie en begeleiding. Gerichte professionalisering heeft het afgelopen jaar plaatsgevonden op didactisch gebied, met een verdieping van kennis over het Expliciete Directe Instructie (EDI) model onder begeleiding van een onderwijsadviseur. Komend schooljaar borgen we deze kennis door middel van co-teaching en klassenbezoeken. Voor groep 7 zijn specifieke maatwerkverbeteringen noodzakelijk. Bij de overdracht zal expliciete aandacht zijn voor de onderwijsbehoefte en de passende vakdidactische instructie en begeleiding bij rekenen en begrijpend lezen, in samenwerking met vakexperts, de intern begeleider en de schoolleider. De ontwikkeling van burgerschaps- en sociale vaardigheden in alle groepen vraagt het komende schooljaar om doorontwikkeling, met name gericht op het versterken van een 'sterke schoolcultuur' vanuit gezamenlijke normen en waarden. Deze doorontwikkeling realiseren we door de professionalisering op het gebied van pedagogisch vakmanschap van het huidige schooljaar te borgen. De overige verbeterdoelen zijn gedetailleerd beschreven in het schoolplan en het huidige jaarplan.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Amersfoort

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum de Breede Hei in Amersfoort bieden we een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. We werken nauw samen met SKA Kinderopvang voor een naadloze overgang naar onze voorschoolse educatie. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften zorgen we voor een warme overdracht. Hierbij zijn ouders, de pedagogisch medewerker van de peuterspeelzaal, onze leerkracht en een VE-specialist betrokken. Een kopie van het peuterdossier en notities over de VE-indicatie, gebruikte programma's en begeleiding worden zorgvuldig opgenomen in ons administratiesysteem. Ons onderwijs aan jonge kinderen is gericht op spelend leren en ontwikkeling. We sluiten aan bij de belevingswereld van kleuters door thematisch te werken, waarbij we de kerndoelen als leidraad gebruiken. Jaarlijks kiezen we diverse thema's om de natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen. Door middel van speelhoeken, interactieve kringgesprekken en uitdagend ontwikkelingsmateriaal stimuleren we de brede ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Keuzemogelijkheden in constructiemateriaal, knutselactiviteiten en thematische hoeken zoals onze vaste huishoek en bouwhoek, bevorderen zelfstandigheid en creativiteit. De sociaal-emotionele ontwikkeling staat hierbij centraal. Vanuit onze taalleerlijn richten we ons op de ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid, woordenschat, beginnende geletterdheid, sociaal-emotionele vaardigheden en beginnende gecijferdheid. Kleuters leren spelenderwijs de opbouw van woorden en klanken, essentieel voor het latere leesproces. Woordenschatuitbreiding gebeurt themagericht met 'woorden van de week'. Deze woorden verrijken het begrip van de wereld en de expressiemogelijkheden van kinderen. Betekenis wordt verleend door uitleg, uitbeelding en ervaren, met actieve en passieve herhaling gedurende het thema. Wij werken doelgericht en maken gebruik van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) om wekelijks gestelde doelen te bereiken. De kerndoelen van SLO vormen hierbij onze leidraad. Elk thema is gekoppeld aan de jaarplanning en het weekrooster. Na afronding van een themaplan evalueren we per groep om verbeterpunten mee te nemen in volgende plannen. Beweging is cruciaal voor jonge kinderen. We bieden volop kansen voor zowel grove motoriek (klimmen, klauteren, dansen) als fijne motoriek (knutselen, tekenen, werken met klei, zand- en watertafels). Regelmatige buiten- en speelzaalactiviteiten dragen bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling. De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt soepel begeleid met speciale activiteiten na de voorjaarsvakantie, waarbij groep 2 alvast kennismaakt met groep 3 en andersom.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum de Breede Hei extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Kindcentrum de Breede Hei biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Kindcentrum de Breede Hei biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in Amersfoort
Kindcentra Amersfoort

Met welke organisaties werkt Kindcentrum de Breede Hei samen voor het jonge kind?

De school werkt nauw samen met SKA Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen.

De school werkt nauw samen met SKA Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen.

SKA Kinderopvang
Team | Kindcentrum de Breede Hei in Amersfoort | [2025] Schoolregister