Kindcentrum de Breede Hei
Dopheide 40
3823 HL Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
30.5
Spreiding
6.49

De schoolweging van De Breede Hei is 30,50 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94.02% score overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is zelfs iets hoger dan het regionale gemiddelde (95.71%), wat de toegankelijkheid van het onderwidersysteem benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.84% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.5). De score ligt tegelijkertijd dichtbij het vergelijkingsgemiddelde van 57.30%, wat wijst op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op gemengde/theoretische leerwegen: 33.33% vmbo-(g)t/havo en 16.67% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (11.11% vs. 18.61% landelijk). Praktijkonderwijs speelt een beperkte rol (0%), wat afwijkt van het regionale beeld (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Breede HeiGemeente AmsterdamNederland
LIB174.83176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Hoe volgen wij de kinderen Toetsen en observaties Vanaf het moment dat de kinderen bij ons op school komen worden zij gevolgd in hun ontwikkeling. Dit gebeurt in de groepen 1 en 2 door observaties, die worden onder andere geregistreerd middels ons leerlingvolgsysteem KIJK. In sommige gevallen worden er extra toetsen afgenomen, bijvoorbeeld in geval van twijfel van overgang van groep 2 naar groep 3. Vanaf groep 3 worden de kinderen gevolgd door het doen van observaties en het nakijken van het dagelijks werk. Daarnaast worden de kinderen regelmatig voor diverse vakgebieden getoetst met toetsen die bij de methoden horen om zo de vooruitgang van de kinderen te meten en extra hulp te bieden indien dit nodig is. Naast de methode gebonden toetsen nemen wij tweemaal per jaar de CITO toetsen Leerling in beeld af. Deze toetsen zijn methode onafhankelijk en geven informatie over de vorderingen van individuele kinderen en de groep als geheel. Bovendien krijgen we inzicht in de kwaliteit van het onderwijs op school. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld. Rekenen-Wiskunde DMT Begrijpend Lezen Spelling AVI Daarnaast maakt de schoolgebruik van Kindbegrip en KIJK! groep 1/2 Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging SKOSS - KPOA-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Terugkijkend op het vorige schooljaar stellen wij vast dat bij de volgende groepen voor de volgende vakgebieden de ambitienormen niet behaald zijn: Rekenen-wiskunde: groep 5, 6 en 7 DMT: groep 6 en 7 Begrijpend lezen: groep 5, 6 en 7 Spelling: groep 5 en 7 Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg voor deze groepen verbetermaatregelen zijn voorzien. Leerling dossier Van iedere kind wordt een (digitaal) leerling dossier bijgehouden in Parnassys, waarin gegevens worden geregistreerd. Het dossier bevat afschriften van leerlingbespreking, gesprekken met ouders, onderzoeken, handelingsplannen, toets- en rapportgegevens. Op het moment dat er een handelingsplan ten aanzien van een leer- of gedragsaspect van uw kind gemaakt wordt, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. Alle gegevens, die wij verzamelen in het dossier zijn u bekend en hebben tot doel het kind goed te kunnen begeleiden. Het dossier is strikt vertrouwelijk. Alleen de direct betrokken leerkrachten, de intern begeleider en de schoolleiding mogen het dossier inzien. Desgewenst kunnen ouders na overleg met de directie inzage krijgen in het dossier van hun kind of vragen om een kopie. Het kan zijn dat de school het dossier van uw kind aan anderen wil laten zien. Dat kan alleen als de ouders daar toestemming voor hebben gegeven. Al deze gegevens worden in het schoolarchief bewaard. Vijf jaar nadat uw kind van school is gegaan worden alle gegevens vernietigd. Startgesprek, ontwikkelingsgesprek en rapport De kinderen krijgen tweemaal per jaar een schriftelijk verslag in de vorm van een rapport. Daarnaast zijn er drie ontwikkelingsgesprekken per jaar, voor data zie hier het jaarboekje. Bij de start van het schooljaar voeren we een startgesprek met de ouders en hun kind (in de onderbouw is dit een keuze). Een goede start bevordert de samenwerking. Indien daartoe aanleiding is worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek kunnen zij eveneens een afspraak maken. Verschillen tussen leerlingen Kinderen leren op verschillende niveaus en hebben verschillende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Het onderwijs moet aangepast zijn aan de verschillen tussen kinderen. Differentiatie is de wijze waarop een leerkracht met de verschillen tussen kinderen omgaat. Het doel is om alle kinderen een bepaald niveau te laten behalen door te variëren in zaken als instructiewijze en instructietijd. De leerkracht bepaalt de doelen voor de komende periode en signaleert welke kinderen de komende periode/les extra of andere aandacht nodig hebben. In deze fase benoemt de leerkracht wat de kinderen nodig hebben om de doelen te bereiken in de komende periode. In de fase van plannen clustert de leraar kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften in een groepsplan. Daarin geeft hij aan wat de specifieke doelen voor dit groepje zijn en hoe hij die wil bereiken. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen een verdiepend en/of verrijkend aanbod. De lesstof uit de eigen groep wordt ingeperkt; de kinderen doen maar met een deel van de groepsinstructie en verwerkingsstof mee. In de vrijgekomen ruimte zijn de kinderen met verrijkende en verdiepende lesstof bezig. Kinderen die meer behoefte hebben aan instructie krijgen een verlengde of andere vorm van instructie van de leerkracht. In het schoolondersteuningsprofiel, welke u kunt vinden op onze website onder ‘Ondersteuning’, vindt u meer informatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage onderadvisering (12.5%) ligt nagenoeg gelijk aan de nationale norm (11.81%), wat passend beleid suggereert. De combinatie van warme/koude overdracht en leerlingbesprekingen lijkt effectief.

Sociale ontwikkeling

Het klimaat van de school We willen graag dat elk kind zich thuis voelt op school, zich veilig voelt en zich durft te uiten. ‘De Breede Hei, basis voor groei en ontwikkeling’. Kernwoorden hierbij zijn respect voor en acceptatie van elkaar. De kernwaarden; Veiligheid, Verbinding en Verantwoordelijkheid spelen op schoolbreed niveau en ook op groepsniveau een belangrijke rol in het pedagogisch handelen en het pedagogisch klimaat in en op de school. De leerkrachten zijn in het dagelijks onderwijs in de klas vooral gericht op pro- actief pedagogisch handelen. Hierbij stimuleren zij in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen. LEES MINDER

Veiligheid

Verbinding

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Breede Hei voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum de Breede Hei creëert een veilige omgeving waarin leerlingen, ouders en leerkrachten zich prettig voelen. We bevorderen verantwoordelijkheid voor elkaar, het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Een goede sfeer en relatie gebaseerd op wederzijds respect staan centraal. Conflicten worden opgelost door de kinderen zelf, met de 'Stop, hou op met...' regel. Als dit niet werkt, wordt de leerkracht ingeschakeld. De sociale veiligheid komt tot uiting in de stijl van lesgeven, de benadering van leerlingen, ouders en gasten, en de inrichting van het gebouw. De school heeft een veiligheidsplan opgesteld, dat op de website te vinden is. De school streeft naar een pedagogische sfeer waarin de leerkracht het kind aanspreekt op zijn mogelijkheden, en onderhoudt goede en open contacten met de ouders. Een prettige en gezellige sfeer wordt gecreëerd door het gebruik van frisse kleuren, de school opgeruimd te houden, en de kunstzinnige boom in de centrale hal.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Breede Hei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Breede Hei gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Breede Hei?

Kindcentrum de Breede Hei gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.