Johannes Calvijnschool
Waterdaal 3
3817 GV Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
26.64
Spreiding
6.66

De schoolweging van Johannes Calvijnschool Amersfoort is 26,64 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.3% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze prestatie is vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgroepgemiddelde (96.7%) en benadrukt de solide basiskwaliteit. Het percentage blijft consistent hoog over verschillende leerjaren heen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveauscore van 60.0%, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51.8%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26.64) effectief werkt aan hogere leerdoelen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63.3%, wat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering m.b.t. excellentiebeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 35.7% havo en 21.4% vwo, samen 57.1% voor theoretische leerwegen. Dit is significant hoger dan de regionale gemiddelden (16.1% havo, 18.6% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (7.1% vmbo-k vs. 9.17% regionaal), wat aansluit bij het profiel van een school met relatief hoge onderwijskundige ambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente AmersfoortGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 tot en met groep 8 wordt ieder half jaar (januari en juni) een toets (Cito, Leerling in Beeld) afgenomen om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen door hun schoolloopbaan heen. De leerlingen maken ook eens per jaar (oktober) een vragenlijst om hun sociaal emotionele ontwikkeling te volgen, hiervoor maken we eveneens gebruik van Cito, Leerling in Beeld). De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en gebruikt om de doelen voor het volgende half jaar op te stellen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 16.7% van de leerlingen onder advies presteert, tegen 11.8% landelijk. Geen enkele leerling stroomde door naar een hoger niveau dan geadviseerd (vs. 25.3% nationaal). Deze terughoudendheid in advisering kan samenhangen met de 'veilige adviescultuur' die de school in haar profiel beschrijft, waarbij men voorkomt dat leerlingen overvraagd worden.

Sociale ontwikkeling

Elke leerling heeft zijn eigen gaven en talenten van God gekregen. Om deze te ontwikkelen willen wij in ons onderwijs al deze gaven en talenten aanspreken. De leerlingen mogen deze ontwikkelen en inzetten voor de mensen om hen heen en tot eer van God. We voeden onze leerlingen op tot zelfstandige en verantwoordelijke mensen, die zich verbonden weten met en zich verantwoordelijk tonen voor de mensen en met de wereld om hen heen. Binnen de school geven we veel aandacht aan een positief pedagogisch klimaat waar kinderen binnen een veilige en uitdagende omgeving zich ontwikkelen, ook op sociaal-emotioneel gebied. De relatie leerkracht-leerling is van belang om tot leren op niveau te komen. Om daaraan te bouwen zijn één op één gesprekken met de leerlingen belangrijk. Tijdens deze gesprekken wordt het welbevinden van de leerling en zijn/haar (leer)doelen besproken. De leerlingen leren zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun medeleerlingen, en groeien daarin. LEES MINDER

christelijk

veilig

talentontwikkeling

Wat is de werkwijze van de Johannes Calvijnschool voor sociale ontwikkeling?

De Johannes Calvijnschool besteedt jaarlijks aandacht aan groepsvorming, vooral in de eerste weken van het schooljaar maar ook gedurende het jaar. De school werkt met de methode 'Leefstijl' en maakt soms gebruik van de methode 'Meidenvenijn'. Er is veel aandacht voor een positief pedagogisch klimaat waardoor pestgedrag snel wordt gesignaleerd. Leerkrachten vullen jaarlijks het observatiesysteem 'Zien' in en leerlingen van groep 5-8 vullen vragenlijsten over veiligheid en welbevinden in. De leerkracht heeft kindgesprekken waarin welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling besproken worden. Resultaten van observatiesystemen worden besproken tijdens groepsbesprekingen en zorgvergaderingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Johannes Calvijnschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Johannes Calvijnschool gebruikt 'Zien', 'Leerlijn jonge kind', sociogrammen en de 'Stoeltjesdans' als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Johannes Calvijnschool?

De Johannes Calvijnschool gebruikt de methoden 'Leefstijl' en 'Meidenvenijn' voor sociaal-emotioneel leren.