Gereformeerde Basisschool Het Zwaluwnest
Darthuizerberg 133
3825 BN Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
24.16
Spreiding
4.76

De schoolweging van Het Zwaluwnest is 24,16 , met een spreiding van 4,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 99,5% van de leerlingen gehaald (landelijk: 97,7%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, passend bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 68,5% voor het streefniveau (vs. 67,7% bij vergelijkbare scholen) presteert de school boven verwachting. Dit benadrukt de effectiviteit van hun adaptieve rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan. De signaleringswaarde van 58,9% wordt ruimschoots overtroffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 36,5% havo en 23,1% vwo-advies (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Ondanks de lage schoolweging is er beperkte aandacht voor praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio), wat past bij het gereformeerde onderwijsconcept gericht op cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet ZwaluwnestGemeente AmsterdamNederland
LIB176.43177.92175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het volgen van de cognitieve ontwikkeling van het kind gebruiken we naast onze observaties en gegevens van vorige leerkrachten het leerlingvolgsysteem. De vorderingen van de leerlingen meten we in methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen (CITO leerling in Beeld). De scores daarvan worden in Parnassys geregistreerd en zijn voor ouders inzichtelijk. Een toets staat nooit op zichzelf. Methodegebonden toetsen zijn bedoeld om houvast te bieden bij het afstemmen van onderwijsaanbod op de leerlingen. Cito-toetsen geven daarentegen weer of een leerling zich gedurende de schoolloopbaan op eigen niveau ontwikkelt en dienen voor ons als 'thermometer' voor de cognitieve ontwikkeling van het kind. Twee maal per jaar maken de leerlingen van groep 3-8 een CITO-toets voor verschillende vakken: lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen. In de groepen 1 en 2 werken we met het observatiesysteem: Leerlijnen Parnassys. De scores uit dit observatiesysteem geven aan of een kind leeftijdsadequaat scoort.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 9,7% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat aansluit bij het intensieve mentoringprogramma. De combinatie van CITO-monitoring en persoonlijke ontwikkelplannen lijkt hier effectief.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen op Het Zwaluwnest leren hoe ze goed kunnen omgaan met zichzelf en de ander. Hierbij zijn vertrouwen, veiligheid en verantwoordelijkheid kernwoorden: We laten de kinderen zien dat ze ons kunnen vertrouwen, dat ze mogen geloven in een God die te vertrouwen is en dat ze ook vertrouwen mogen hebben in zichzelf en de ander. Daarbij leren ze ook hoe je geschonden vertrouwen kunt herstellen. We bieden kinderen een veilige omgeving, waarin ze zich zelf mogen zijn en hun sociale vaardigheden kunnen oefenen. Kinderen leren verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en de mensen in hun omgeving. LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Gereformeerde Basisschool Het Zwaluwnest voor sociale ontwikkeling?

Sociaal emotioneel leren is een vast onderdeel van het onderwijsaanbod, met name door de Kanjertraining. Er wordt gewerkt aan een fijn en veilig pedagogisch klimaat op basis van vertrouwen. Daarnaast is er jaarlijks een themaweek 'Veilig op School', waarin aandacht wordt besteed aan gezond gedrag, het eigen lichaam, ja- en neegevoelens, grenzen aangeven en (vanaf groep 7) seksuele voorlichting met behulp van de christelijke methode ‘Wonderlijk gemaakt’. Meer informatie is te vinden op de website van de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Gereformeerde Basisschool Het Zwaluwnest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Gereformeerde Basisschool Het Zwaluwnest gebruikt Kanvas en Leerlijnen Parnassys voor groep 1-2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Gereformeerde Basisschool Het Zwaluwnest?

Gereformeerde Basisschool Het Zwaluwnest gebruikt de Kanjertraining, Taakspel, Grip op de Groep en Wonderlijk Gemaakt als methoden voor sociaal-emotioneel leren.